Bacaan Popular

Khamis, 23 Februari 2012

Mak Kempeskan Perut Yer...


Kali ini Tok Wan nak kongsikan dengan anda penjagaan kesehatan. Walaupun tajuknya untuk kempeskan perut tetapi dalam mengempes itu sebenarnya anda bakal menjaga kesehatan juga. Jadi maknanya dua dalam satu. Sudah pasti pahalanya juga berganda.

Sebelum pergi lebih jauh baik tok tanya korunk sikit. Pernah dengar nama 'Oat Bran' ? Kalau tak tau takper tapi kalau tak pernah dengar nama tu elok tengok gambar di bawah ini. Arr... itulah dia oat bran. Nak tau banyak perkara berkaitan oat bran ni sila cari dalam tenet. Tok bukan berniat nak bagi iklan, tapi yang tok nak sarankan pada korunk yang nak kempeskan perut ni ialah macamana nak kempeskan perut. Tentang brand tak kesah apa brand pun, apa jenama pun, asal ianya oat bran kira jadik.

Oat bran ni mudah di beli di pasaraya. Tak usah pilih brand. Benda ni dalam bentuk serbuk. Rasanya memang tak sedap. Kalau tak caya cuba rasa sikit, ermmm...kompom macam rasa kertas. Kah kah kah... Kalau semangat korunk nak kempeskan perut atau nak kurus tu dah ada pada korunk, maka tetapkanlah semangat tu biar ianya terus berkobar-kobar.

Tapi satu masalahnya...rasa yak sedap lar...


So, kalau rasa gitu jer dah tak sedap macamana nak buat bagi sedap?

Dalam bab nak bagi sedap ni tok nak belok sikit kepada kesah seorang rakan tok dari Tawau, Sabah, dia seorang doktor perubatan (bukan doktor haiwan) dan ada klinik dia sendiri di sana. Dia kata pakej diet yang di edarkan oleh ejen MLM (Multi Level Marketing) tu ada juga yang tak eloknya. Syarikat MLM tu menjual macam-macam makanan untuk kuruskan badan, untuk kempeskan perut.

Sebenarnya mereka pun gunakan oat bran ni juga dalam produk yangmereka edarkan tu. Tapi yang menjadi masalah kemudiannya ialah mereka mencampurkan benda-benda lain, konon sebagai perisa, konon nak bagi sedaplah. Perisa ini pula termasuk strawberry, oren dan berbagai-bagai lagi. Bahan perisa ini dalam bentuk kimia juga dan di tambah dengan gula (bukan gula asli kot) untuk lebih sedap. Korunk yang nak kuruskan badan silap haribulan boleh kena kencing manis. Harganya pulak melambung sampai RM 600 untuk jadi ahli katanya. Tapi kalau dapat tarik ahli bawah (down line) dua atau 4 orang dah kira untung atau balik modal. Aper ker menda nyer nie... nak kuruskan badan, nak kempeskan perut sampai kena keluar RM 600 dah tu kena cari 4 orang downline lagi. Kan ker elok buat sendiri jer. Nak tau macaman nak buat sendiri?


Macamana nak buat sendiri ?

1. Kebanyakan yang nak kempeskan perut atau nak kurus nie kan ker perempuan. So kalau perempuan sudah pasti suka memasak, yer tak? Orait...bila memasak, sila gunakan oat bran nie sebagai ingredient dalam masakan korunk tu. Masukkan 2 sudu besar oat bran dalam gulai ayam, gulai ikan atau daging. Jangan bimbang, ia tidak akan memekatkan gulai itu.

2. Bila menumis sayur-sayuran samaada berdaun atau tidak berdaun sila gaulkan oat bran sikit macam kita gaul garam atau kunyit. Agak-agak satu sudu cukuplah.

3. Kalau buat sambal tumis gaulkan dengan ikan bilis dan masak macam biasa.

4. Kalau tak suka memasak dan lebih suka beli lauk di kedai, bawa balik rumah gaulkan dengan oat bran dan dah sedia untuk di hidangkan.

5. Dan jika anda benar-benar berani silalah mencuba memasukkan sedikit oat bran dalam beras sebelum di tanak.

6. Nak campur dengan tepong gandum untuk buat lempeng atau goreng pisang atau jemput-jemput pun lagi okey.



Berapa lama nak praktikkan ?


Tak yer nyer...berapa lama kita nak praktikkan benda nie? Jawapannya praktikkanlah benda nie sampai perut anda kempes seperti yang anda kehendaki. Kalau dah lama sangat tak kempes-kempes juga mungkin anda terlupa untuk melakukan senaman.


Okey...senaman untuk mengempeskan perut nie senang jer.

1. Baring lurus, tangan rapat pada peha.

2. Kedua-dua tapak kaki di rapatkan betul-betul.

3. Angkat kedua2 tapak kaki setinggi 2 jengkal dari lantai.


Ingat ! Jangan angkat kaki tinggi sampai 90 darjah, ia cuma condong 20 ke 30 darjah sahaja. Kira tempoh masa mengangkat supaya cukup lima saat. Setelah tapak kaki sampai ke tempat 30 darjah bertahanlah (hold there) di sana dan kira sampai 10 saat. Bila cukup tempoh sepuloh saat turunkan tapak kaki anda perlahan-lahan melalui bilangan 5 saat. Kemudian hela nafas perlahan-lahan.


Pantang larang yang lain ialah;

1. Jangan hempas kaki kuat atau laju.

2. Pastikan sebelum mangangkat kaki anda kumpul nafas ke dalam perut dan dada.

3. Untuk kali pertama jangan buat lebih dari tiga kali.

4. Bagi minggu kedua jangan lakukan lebih dari 10 kali angkat serta turun, dan jangan berlama sangat semasa menahan kaki di atas jengkal.


Selain dari senaman tersebut anda juga di nasehatkan supaya;


1. Minum air kosong atau air suam untuk lawaskan perut.

2. Pastikan bekas oat bran anda diletakkan berhampiran bekas garam agar tidak lupa memasukkannya ketika memasak.

Dalam tempoh seminggu anda akan dapat rasakan bahawa baru makan sikit dah terasa kenyang. Itu bermakna perut anda semakin mengecut.


Tanpa berbelanja sebegitu besar anda mungkin dapat menjimatkan wang, wang yang tak jadi keluar itu anda standbye untuk membeli pakaian yang mungkin sudah tidak boleh pakai dalam tempoh satu bulan dari sekarang..

Amacam....ada berani ka...


Salam Ukhuwah..~

6 ulasan:

  1. hoho...boleh cuba!!...terima kasih tok wan..

    BalasPadam
  2. sato..dua..sato..dua.tengKiu tokwan.

    BalasPadam
  3. doktor d tawau? hmmm.. mesti doktor saiful ni kan? hihihihi..
    bekas majikan.. huhuhuuh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dr Roslan Mohd Amin...Wisma Roslan yang kat Tawau tu. he he..~

      Padam
  4. tq tok wan tengah cuba nih hope bole laa kempis kan perut nih

    BalasPadam