Bacaan Popular

Sabtu, 11 Februari 2012

Peristiwa 12 Rabiul'awal 1433 di Florida USA


Peristiwa ini berlaku pada 5 Febuari 2012 bersamaan 12 Rabiul'awal 1433 hijrah. Ia suatu fenomena yang pelik bukan bagi kita di Malaysia sahajaa, bahkan orang Amerika yang berada di pantai Florida pada ketika itu turut merasa pelik.

Juruterbang helikopter Mike Schaeffer telah membuat lawatan udara apabila dia melihat fenomena cuaca yang luar biasa di sepanjang pantai Panama City Beach, Fl. pada hari Ahad 5hb Febuari 2012. Sebaik sahaja beliau mendarat, beliau memberi amaran kepada Panhandle Helikopter pemilik JR Hott "gelombang bentuk awan," dan bersama-sama mereka pergi untuk mendapatkan paparan yang lebih baik.

Kabus yang bergerak dengan cepat dalam keadaan cuaca yang sangat indah sebenarnya yang sedang berlaku. Manakala komuniti dalam talian telah menggelarkannya "tsunami awan," Hott tidak bersetuju dengan julukan ini.

Saya tidak akan memanggil "tsunami awan." Istilah tsunami membayangkan bencana alam. Suasana semasa kejadian membentuk dengan cepat, bergerak lembut dan perlahan-lahan memanjat bangunan dengan lembut. Ia bukan sesuatu yang berlaku dengan lebih daripada bayu yang lembut.

Manakala imej kelihatan tidak mengancam, sebagai juruterbang yang berpengalaman, Hott telah dilatih untuk melalui semua kabus dan awan seolah-olah mereka adalah objek padu. Dia dan Schaeffer sangat berhati-hati menghampiri ruang di udara untuk mendapatkan pandangan yang lebih baik. Mujurlah, kerana lokasi daripada kondominium, mereka mampu untuk mendekati gelombang awan dari sebelah dan tidak meletakkan diri mereka di jalan yang langsung di lalui oleh kabus itu.



Dari sudut sains, fenomena ini berlaku apabila udara luar pesisir sangat hampir pada titik tepu, dengan suhu yang berhampiran 20 º C dan titik embun kira-kira 19,5 º C. Di dalam udara pada suhu ini hanya boleh memegang jumlah wap air yang tertentu sahaja, dan berapa banyak ia boleh memegang bergantung kepada keadaaan suhu di situ dan pada masa itu. Jika anda menambah lebih air ke dalam udara, awan akan membentuk, tetapi anda juga boleh mendapatkan awan bentuk dengan menyejukkan udara. Menggugurkan suhu, dan ia tidak lama boleh mengadakan seberapa banyak wap air, sehingga ada yang akan memeluwap dan awan akan terbentuk.

Hott akan melihat ini berlaku satu atau dua kali setahun, tetapi penglihatan Ahad ini adalah jelas dan dia mampu untuk merakam semua gambar-gambar ini hanya lima minit! Dia lebih kagum memerhatikan gambar-gambar, berbanding dengan fenomena itu sendiri.



Namun di sudut yang bukan sains pula perkara ini di lihat segelintir pemikir Islam sebagai suatu peringatan dari Allah swt.

Nabi saw sendiri pernah menyebut perkara-perkara aneh dan pelik yang akan berlaku pada akhir zaman. Dan akhir zaman yang di maksudkan itu ialah sekarang.

Tetapi mengapa ianya berlaku pada 12 Rabiul'awal?

Sebenarnya ada beberapa peristiwa yang berlaku pada 12 Rabiul'awal. Nabi Muhammad saw di lahirkan pada 12 Rabiul'awal. Baginda saw wafat pun pada 12 Rabiul'awal. Baginda sampai di Yathrib di Madinah dalam peristiwa hijrah itu pun 12 Rabiul'awal juga. Dan satu lagi yang Tok Wan nak tambah bahawa ketiga-tiga peristiwa ini berlaku pada hari isnin.



Dan yang peliknya kenapa fenomena ini tidak berlaku di pantai-pantai lain seperti contoh pantai Carribean?

Nama Florida dalam bahasa Latin bermaksud 'ketibaan bomoh'. Bomoh bagi mereka termasuklah tukang sihir dalam bahasa kita. Jadi pantai Florida ini juga merupakan pantai yang mula-mula pasukan pelayar yang datang dari benua Eropah mendarat. Banyak juga peperangan dengan penduduk 'Red Indian' yang berlaku di pantai ini. Ramai yang di bunuh di pantai ini sekitar 200 tahun dahulu.

Namun pada hari ini pantai Florida ini lebih masyur dengan pantai untuk muda-mudi bertelanjang sambil menjemur batang tubuh kepada matahari. Dalam erti kata lain maksiat di pantai ini lebih dasyat dari pantai-pantai lain di dunia.

Bertepatan dengan waktu tengahari di Florida (hari ahad sewaktu kejadian) adalah jhari isnin kita di Malaysia dan lain-lain negaraa Asia. Kenapa hari isnin? Ruko'lah dan bersujudlah pada Allah swt dan dalam solat itu bertanyalah dalam hati apakah semua ini. Dengan izin Allah swt anda akan mendapat jewapannya.

Marilah sama-sama kita tingkatkan ketaqwaan kita terhadap Allah swt supaya hidup dan mati kita tetap pada jalan yang Allah swt redha'i. Selawat serta ssalam keatas junjungan besar kita Nabi Muhammad saw serta keluarga Baginda saw.


Salam Ukhuwah..~

6 ulasan:

  1. Allahuakbar....Allah Maha Agung dan Bijaksana

    BalasPadam
  2. SUBHANALLAH..
    MASYAALLAH..LA QUWATA ILLA BILLAH..

    BalasPadam
  3. Subhanallah Maha Suci Allah.... Dia yang mnenjadikan segala yang ada di bumi & dia jualah yg berkuasa untuk menghancurkan Pantai tersebut. Seolah gambaran jelas Ombak Tsunami yg mungkin memnbadai pantai tersebut dengan arahan nya. Diperlihatkan nya serba sedikit gamnbaran, bayangkan Omnbak setinggi itu mnemnbedal FLORIDA. Na'uzubillah

    BalasPadam