Bacaan Popular

Rabu, 29 Februari 2012

Khasiat Buah Kranberi Untuk Wanita


Kranberi atau nama saintifiknya vaccinium macrocarpon bukan sahaja sedap dimakan, malah mempunyai khasiat pemakanan mahupun khasiat ubatannya yang tersendiri. Dikatakan bahawa pengembara Eropah yang menjelajah benua Amerika pada zaman dahulu boleh hidup dengan hanya berbekalkan buah kranberi kering dalam perjalanan mereka. Amalan ini menunjukkan bahawa mereka menyedari akan khasiat dan agen penyembuhan yang terdapat pada buah kranberi.

Pokok kranberi adalah pohon renek yang tumbuh secara liar di dalam kawasan belukar. Daunnya berbentuk bujur dan berwarna hijau pekat pada bahagian atas daun manakala bahagian bawah daun berwarna hijau kelabu.


Bunga kranberi


Apabila pokok ini berbunga pada pertengahan musim panas, ia mengeluarkan bunga berwarna merah jambu yang tumbuh secara berasingan atau dalam kumpulan pada putik berasingan. Buah kranberi berwarna merah tua boleh dipetik pada awal musim bunga. Buah ini berbentuk bulat manakala bahagian hujung buah berbentuk bujur telur. Buahnya lebih besar daripada blackcurrant.

Buah kranberi besar adalah dari jenis Amerika, kaya dengan pectin dan amat sesuai dikeringkan sekaligus memastikan kehilangan khasiatnya pada tahap minimum. Perkara ini jugalah yang telah membuatkan kranberi menjadi buah yang amat berguna kepada penjelajah dan pengembara pada zaman dahulu. Buah kranberi diselaputi lapisan seperti lilin yang membantu buah ini tahan lebih lama serta memperlahankan proses kerosakannya.


Kranberi di pokoknya


Buah kranberi kaya sumber vitamin C, mineral dan serat, serta astrigen kuat dengan kandungan asid tinggi dan gula asli yang rendah. Buahnya juga rendah karbohidrat. Setengah cawan kranberi dikatakan hanya mempunyai 4 gram karbohidrat dan 2 gram serat di mana ¨÷ (1/3) daripadanya adalah serat larut. Buah kranberi juga adalah sumber kalsium, magnesium, kalium dan fosforus serta vitamin A, vitamin B1 thiamin, vitamin B2 riboflavin dan vitamin B2 niasin kompleks.

Nutrients in raw cranberries[11]
Nutrient Value per 100 grams % Daily Value
Energy 46 kcal
Fiber, total dietary 4.6 g 15.3%
Sugars, total 4.04 g
Calcium, Ca 8 mg 0.8%
Magnesium, Mg 6 mg 1.9%
Manganese, Mn 0.15 mg 7%
Phosphorus, P 13 mg 1.9%
Potassium, K 85 mg 1.8%
Sodium, Na 2 mg 0.1%
Vitamin C, total ascorbic acid 13.3 mg 16%
Vitamin A, IU 60 IU 9%
Vitamin K, ¥ìg 5.1 ¥ìg 6.4%
Carotene, beta 36 ¥ìg ne
Lutein + zeaxanthin 91 ¥ìg ne

Cegah jangkitan saluran kencing dan batu karang

Dikatakan antara khasiat ubatan kranberi adalah untuk mencegah dan melegakan gejala-gejala jangkitan saluran kencing. Disebabkan oleh kebaikan inilah, ramai wanita yang mengamalkan meminum jus kranberi untuk merawat masalah jangkitan saluran kencing.

Malah, terdapat kajian yang menunjukkan bahawa sebatian yang terdapat dalam kranberi boleh mencegah L.Coli daripada pada sel-sel di sekitar dinding saluran kencing dan menyebabkan jangkitan. Buah kranberi juga amat baik dimakan oleh wanita hamil. Kandungan vitamin C yang tinggi dalam buah ini menjadikan buah ini boleh dijadikan sebagai buah pilihan bagi mencegah jangkitan pundi kencing dan sistitis (cystitis).

Kandungan asid quinik dalam kranberi dikatakan mampu mengurangkan kalsium berion sekaligus mengurangkan risiko pembentukan batu karang. Ini bermakna jus kranberi amat bagus dalam mencegah masalah pembentukan batu karang. Meminum jus kranberi dalam jumlah yang kecil dalam masa beberapa kali seminggu dikatakan mampu melindungi diri daripada mengalami masalah sembelit dan juga diarea. Namun begitu, jangan meminum terlampau banyak kerana seperti juga buah-buahan lain, pengambilan berlebihan mampu membawa kepada masalah sakit perut.

Rangsang kulit lebih cerah dan muda

Buah kranberi juga mengandungi sejumlah bahan sebatian flavonoid dan polyphenolic. Flavonoid dikatakan berfungsi sebagai antioksidan dan mengurangkan risiko atherosclerosis. Penyelidikan berterusan juga mencadangkan bahawa kranberi menawarkan pertahanan semulajadi menentang atherosclerosis. Pengambilan buah kranberi dikatakan mampu mengurangkan risiko penyakit jantung.

Radikal bebas merosakkan kolagen dalam kulit dan kemudian menyebabkan kulit wajah berkedut, hilang kelenturan, kusam serta menjadi kemerah-merahan. Buah kranberi mengandungi nilai kandungan kemampuan penyerapan radikal oksigen atau ORAC yang amat tinggi. Pengambilan kranberi dikatakan mampu merangsang kulit lebih cerah dan nampak lebih muda.

Bukan itu sahaja kebaikan buah kranberi, ia juga mampu mencegah bakteria daripada melekat pada gigi, sekaligus menjadikan gigi berada dalam keadaan bersih dengan lebih lama. Buah kranberi dikatakan mempunyai agen bagi memusnahkan bakteria berbau busuk yang terbina di dalam mulut dan membawa kepada nafas berbau.

Buah kranberi juga bagus untuk kanak-kanak kerana ia dikatakan mampu membantu menguatkan dan menyihatkan pembesaran otot dan tulang, menjaga kulit dan mengurangkan risiko jangkitan. Khasiat buah kranberi juga dikatakan dapat meminimumkan kesan kebanyakan penyakit berkaitan dengan kanak-kanak.

Walaupun terdapat pelbagai khasiat dan kebaikan buah kranberi, namun begitu pengunaannya perlulah mendapat nasihat pengamal perubatan terlebih dahulu bagi mengelakkan kemudaratan di kemudian hari.

________________________________________________________________________
Dari tulisan yang menaamakan dirinya Mama...

Jus Kranberi Elak Jangkitan Saluran Kencing



Dalam previous entry Mama pernah crita yang semasa mengandung Mama kena acute urinary retention. Bila dah kena penyakit tu, terjadi lah jugak jangkitan saluran kencing or urinary tract infection (UTI). Doktor kata ni kesan daripada banyak bakteria yang terkumpul dalam saluran kencing disebabkan tak leh buang air kecil tu. So kali ni Mama just nak share skit infor tentang UTI and apa yang Mama buat untuk elak daripada kena UTI lagi.



UTI memang quite common dikalangan orang pompuan, especially pregnant women (but lelaki pun leh kena gak tau). Walaupun common, boleh jadi bahaya kalau dibiarkan melarat sampai menyebabkan jangkitan kat buah pinggang plak.



UTI ni terjadi bila kuman (bakteria) menyerang saluran kencing. Diantara simptom simptom biasa UTI ialah kencing dengan kerap, rasa sakit atau rasa pedih selepas kencing, rasa hendak kencing lagi walaupun tiada air kencing (tidak puas), rasa sakit di bahagian bawah abdomen, kencing berdarah atau kencing yang berbau dan demam sederhana.



Diantara simptom yang menunjukkan jangkitan dah melepasi pundi kencing plak ialah bila ada demam yang tinggi berserta dengan rasa sejuk dan menggigil & sakit di bahagian belakang pinggang .


Sesapa yang pernah kena tu tau lah camna seksanya rasa kan? Memang pedih menyucuk nyucuk and rasa cam nak meletup perut pun ada. Bila pegi toilet rasa macam luka kena siram ngan air garam, pedihhh. Mama dulu sampai kluar air mata gak laa.



Biasanya once dah kena UTI, ada kemungkinan ianya boleh berulang lagi. So salah satu cara Mama untuk prevent it from recurring ialah amalkan minum jus kranberi. Korang pernah rasa tak jus kranberi? Kalau yang pure 100% jus tu sangat masam. Sebab tu kebanyakan ready made jus yang dijual biasanya akan dicampur dengan skit gula & air.


Ni la rupa buah kranberi tu, cantik je kaler kan?



Seelok eloknya amalkan minum 1 gelas setiap hari. Tapi Mama tak lah buat camtu, cuma at least once a week ja. And takat beli yang jus kranberi dalam kotak yang jual kat supermarket tu, tak lah plak beli yang mahal 100% jus pun.

But everytime kalau rasa cam nak kena UTI e.g. kencing tak lawas, then akan cepat cepat pulun minum everyday for at least 1 week hehehe. Alhamdulillah, so far bila buat camtu dapat laa elak daripada UTI ni berulang.


Jus kranberi...Mama suka minum yang sejuk.


_____________________________________________________________________
tambahan...


Kesihatan Kebaikan Cranberry

Manfaat Kesihatan Cranberry telah lama diketahui, dan telah digunakan untuk merawat penyakit biasa banyak selama berabad-abad. Mereka adalah kecil beri lembayung yang tergolong dalam keluarga yang sama seperti blueberry, huckleberries dan bilberries, dan kebanyakannya ditanam di kawasan beriklim sejuk di dunia seperti Kanada, Amerika Syarikat dan Eropah. Berikut adalah beberapa manfaat kesihatan yang mereka tawarkan:



Jangkitan Saluran kencing Cranberry jus merupakan ubat yang sangat popular ketika datang untuk Jangkitan saluran kencing. Ini adalah disebabkan oleh proanthocyanidins yang terkandung dalam Cranberry. Mereka membantu dengan mengikat kepada bakteria dan menghapuskan mereka agar mereka tidak dapat melekat pada dinding saluran kencing.

Batu Ginjal batu buah pinggang terbentuk daripada kalsium dan fosfat ion bahawa bon bersama-sama. Asid quinic yang terdapat dalam cranberry boleh membantu untuk mengelakkan ini dari ikatan.



Kanser ini fitokimia dalam cranberry telah terbukti mempunyaianti-kanserberjuang ejen. Ini boleh melindungi anda daripada pelbagai jenis kanser jika diambil secara sederhana bersama dengan pemakanan yang sihat.

Cranberry Berat Badan yang tinggi serat, yang secara semulajadi membantu untuk membersihkan saluran penghadaman anda, supaya sistem pencernaan anda boleh memperbaiki. Akibatnya metabolisme anda akan meningkat untuk membantu anda membakar lemak dan menghalang lebih banyak kalori daripada yang disimpan jauh seperti sel-sel lemak.

Selain itu, cranberry mengandungi jumlah antioksidan yang tinggi berkuasa tinggi yang boleh membantu badan anda untuk membersihkan dirinya pada tahap selular yang mendalam. Walau bagaimanapun, ini juga hanya boleh dilakukan apabila digabungkan dengan diet yang sihat. Elakkan Penyakit Jantung Oleh kerana antioksidan dan lain-lain nutrien penting yang mengandungi cranberry, mereka boleh membantu anda untuk mencegah Penyakit Jantung. Beberapa faktor risiko penyakit jantung adalah kadar kolesterol tinggi, tekanan darah tinggiserta aterosklerosis, iaitu pengerasan arteri. Cranberry membantu mengurangkan kolesterol dan tekanan darah tinggi, serta mencegah pengerasan arteri. Apabila faktor-faktor risiko dihapuskan, maka risiko penyakit jantung juga dihapuskan.

Anti-Penuaan Anda mungkin sudah fikirkan, tetapi cranberry boleh membantu anda untuk hidup yang panjang dan sihat. Mereka akan membantu untuk memastikan anda aktif secara fizikal, serta menajamkan fikiran anda untuk mengelakkan anda dari Alzheimer dan demensia lain. Selain itu mereka juga boleh membantu untuk menjaga kulit anda mencari lebih muda dan licin.

Anda perlu berhati-hati mengambil kira-kira mengambil cranberry jika anda berada di warfarin, atau jika anda mempunyai pundi hempedu atau masalah buah pinggang.

kredit: Bawang Goreng


Salam Ukhuwah..~

22 ulasan:

  1. Kat mna jual jus cranberry sya slalu kna UTI...seksa rse...

    BalasPadam
  2. Jus cranberry ada jual kat guardian

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Kalau ada batu karang bole minum ke

    BalasPadam
  7. Dekat mana nak beli jus cranberry ni ya area lahad datu sabah.

    BalasPadam
  8. Dekat mana nak beli jus cranberry ni ya area lahad datu sabah.

    BalasPadam
  9. Kat watson ada jual pure cranberry juice. sy baru nak cuba.

    BalasPadam
  10. Sakit pundi kencing &buah pinggang

    Xboleh minum jus cranberry ke?

    BalasPadam
  11. Sy dh 3x kene.msa mgandung skli.slps bsalin skli.dn skg kne lg.mmg seksa btol rsa skit.g klinik doc bg ubt tahan sakit,antibiotik n urix.lom ksempetan nk bli kranberry lg.

    BalasPadam
  12. Ada jual d Watson brand BioGreen

    BalasPadam
  13. Klu ada cyst bolehkah makan produk ni?

    BalasPadam
  14. Protein dalam air kencing,buah pinggang bocor,boleh minum ke

    BalasPadam
  15. Pengidap batu karang kt buah pinggang boleh minum tak..

    BalasPadam
  16. Dekat shopee ada pelpagai jenama jus cranbery ni... Dari yg ada gula sampai yg pure....

    BalasPadam