Bacaan Popular

Jumaat, 3 Julai 2015

Gandaan Pahala

Gambar sekedar hiasan saja.


Seperti yang kita semua telah tahu bahawa Allah ta'ala gandakan pahala dari perbuatan amal ibadah kita pada bulan Ramadhan. Walaupun semua antara kita telah tahu namun Tok Wan berkewajipan untuk memberitahu lagi tentang gandaan pahala pada bulan Ramadhan itu, sebab perkara ini sangat istimewa. Istimewa untuk kita ketahui dan amalkan serta istimewa untuk kita selalu ulang-ulangkan. Maklum saja apabila sesuatu perkara itu diulang-ulang samada ulang cakap atau baca atau tulis maka perkara itu lebih mudah meresap masuk kesanubari dan hati. Jadi ringkas cerita takderlah perkara-perkara yang lara yang dapat peluang untuk masuk dalam diri kita.

Kisahnya begini;

Pada suatu hari Nabi Musa a.s. sedang berjalan-jalan maka tetiba Baginda a.s. terdengar tangisan seakan-akan seorang perempuan. Setelah Baginda a.s. selidiki maka sahlah tangisan itu dari seorang perempuan yang baru kematian anak kesayangannya. Nabi Musa a.s. cuba menenangkannya namun tidak berjaya akhirnya Nabi Musa a.s. bertanya kepada perempuan itu berapakah umur anak yang meninggal itu? Maka dijawab olegh perempuan yang sedang menangis itu, 'Baru 300 tahun, muda sangat lagi'.

Ini menggambarkan kepada kita bahawa umat Nabi Musa a.s. usia mereka panjang-panjang. Ada yang sampai menjangkau 5000 tahun. Sudah pasti dengan umur yang sebegitu mereka yang taat pada Nabi Musa a.s. serta Allah ta'ala dapat melakukan ibadat dengan begitu banyak sedangkan kita ini umat Qatamul Nabi hanya sekitar 63 ke 83 tahun sahaja.

Oleh kerana sifat Allah ta'ala itu Maha Bijaksana maka diberilah gandaan pahala kepada umat Nabi Muhammad s.a.w. Sesiapa yang berbuat kebaikan pada bulan Ramadhan akan digandakan dengan 10 maknanya sesiapa yang puasa genap dan tambah 6 hari dibulan syawal umpama berpuasa sepanjang tahun. Dan satu malam istimewa yang belum pernah diberi kepada umat terdahulu yakni malam Lailatul Qadr. Ganjaran pada malam tersebut lebih baik dari seribu bulan.

Wah... jika sepanjang usia semasa hidup dibumi ini dapat bertemu dengan 10 Lailatul Qadar pun sudah memadai, sebab sudah mencapai 830 tahun 4 bulan. Bahkan Nabi Musa a.s. sendiri akan cemburu melihat pahala dari ibadat yang membusut tinggi ketika di Padang Mahsyar kelak hanya kerana ibadah pada malam Lailatul Qadar belum kira mereka yang berjihad pada jalan Allah. Mereka yang mengimpakkan harta bagi menghantar seseorang menuntut ilmu agama. Orang yang mengimpakkan masa ketika melakukan kerja dakwah manusia kepada Allah dan orang yang mengimpakkan dirinya untuk jalan Allah. Merteka ini semua akan mendapat gandaan sehingga 700,000 kali ganda dan jika masih bujang alang-alang pun cecah 300,000 gandaan.

Pada bulan Ramadhan ini di samping menjalani ibadah puasa marilah kita bersedekah dan mengimpakkan harta, diri serta masa kita kepada jalan Allah pasti Allah terima dan menyukainya.


La haula wala quwwata illa billah..~

Jumaat, 26 Jun 2015

Mengenai Misai dan Janggut

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Kebanyakan kaum lelaki di Nusantara suka menyimpan misai. Kata mereka misai untuk cari makan, dan ramai pula wanita yang tertarik dengan misai mereka. Keadaan ini bermula sejak zaman sebelum kedatangan Parameswara yang memerintah Singapura lagi. Zaman itu kebanyakan orang di Nusantara beragama Hindu, Buddha atau Pagan. Namun dalam kelompok agama-agama ini agama Hindulah majoriti dan paling berpengaruh.

Seperti yang kita ketahui patung-patung dewa Hindu yang menyerupai kaum lelaki pasti akan memiliki misai yang lebat serta lentik keatas seperti yang dapat kita lihat pelakon-pelakon dalam filem-filem Tamil yang datang dari benua India. Kebetulan pula kebanyakan orang di Nusantara pada waktu itu amat terkesan dengan cerita-cerita dari filem Tamil atau Hindi yang rata-rata memiliki misai. Maka sehingga hari ini kebanyakan kaum lelaki di Nusantara suka menyimpan misai konon untuk dilihat lebih tampan dari lelaki yang tidak menyimpan misai.

Pengaruh Hindu menyebabkan kebanyakan kaum lelaki di Nusantara menyimpan misai dan mencukur janggut. Inilah pengaruh Hindu dan dibantu sistem penjajahan British. Sehingga kehari ini di negara kita sendiri Malaysia kalau nak minta kerja muka pula ada janggut ada misai pasti tak lulus. Nak jadi anggota pasolan Polis mesti rambut pendek, ada misai sikit okey tapi janggut tak boleh kecualu Benggali Singh.

Tok Wan cerita pasai misai ni bukannya apa. Sebenarnya menyimpan misai ini amalan orang Non Muslim. Orang Islam atau Mukmin sejati simpan janggut seperti Nabi mereka yakni Nabi Muhammad s.a.w. Ada banyak hadith yang menceritakan surah Nabi s.a.w. Cara Baginda s.a.w. berpakaian, cara Baginda s.a.w. memelihara rambut serta janggut.


Kita ikut sunnah Nabi s.a.w. kita pasti dapat pahala sebab ada hadith bagitau satu sunnah yang dapat kita pegang dalam zaman kerosakan umat ini pahalanya ialah 100 syahid. Jadi mengapa masih mahu simpan misai?

Janggut pula mempunyai banyak kelebihannya, antara yang jarang orang tahu ialah janggut boleh menyuburkan wanita yang selalu berada dekat dengan lelaki yang memiliki janggut itu (sudah pasti suaminya) Jadi jika ada pasangan yang sudah bertahun-tahun kawin namun belom ada anak (zuriat) usahakanlah agar si suaminya menyimpan janggut.

Janggut juga mampu menyerap habok-habok halus diudara dan dapat mencegah dari terkena bahagian muka. Sebab itu jarang dapat kita lihat lelaki berjanggut mempunyai jerawat atau lain-lain penyakit muka.

Di pendekkan cerita marilah kita gunting misai kita dan memelihara janggut kita.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~



Jumaat, 19 Jun 2015

Hakikat

Gambar sekedar hiasan sahaja.

Hakikat sebenarnya yer... nama penuh dunia yang sedang kita huni sekarang ini ialah 'Dunia Darul Fana' sementara negeri akhirat yang bakal kita tempuh selepas kita mati dan dihidupkan semula pula nama penuhnya ialah 'Akhirat Darul Baqa'. Darul Baqa bermaksud negeri yang kekal dan darul fana pula bermakna negeri yang sementara yang macam ada dengan tidak ada. Nak kata macam fatamorgana pun boleh juga. Nak kata tak ada apa-apa pun boleh juga. Bagi Allah dunia ini umpama sebelah sayap nyamuk jer.

Hari ini bila kita canangkan kedupan di dunia darul fana ini berbondong-bondong orang yang akan segera datang, namun apabila kita mencanangkan akhirat dalam seratus orang adalah dua atau tiga orang mahu datang secara sukarela. Inilah beza antara yang sementara dan yang kekal. Tak dapat nak bezakan yang mana yang lebih baik. Dunia ini atau negeri akhiratkah yang lebih baik. Selalunya orang salah anggap soal agama ini.

Untuk menanam keyakinan dalam diri bahawa dunia ini hanya sementara memanglah susah, kerana kehidupan kita dalam zaman yang serba maju ini kita dihulurkan dengan berbagai-bagai ciptaan baru yang bertujuan memudahkan lagi keperluan harian kita. Kita leka dengan alat-alat baru seperti henfon sebagai contoh. Dengan henfon kita boleh wasap, boleh wichat dan berbagai benda lagi. Akhirnya kita lupa baca Quran maka mukjizat yang Allah letakkan pada al Quran kita tak dapat. Begitu juga nur yang ada pada al Quran kita tak dapat. Sebaliknya cahaya yang memedihkan mata dari display cecair silikon kat henfon itu yang kita dapat. Lalu mata mudah rabun.

Walhal perkara untuk menjamin kita sampai dengan selamat di negeri akhirat ialah amalan yang baik. Lagi tinggi amalan tersebut sudah tentu paling tinggi kedudukan kita di akhirat kelak. Hakikatnya ramai dari kita tertipu dengan tipu-daya syaitan walaupun dalam al Quran Allah dah ingatkan bahawa syaitan itu penuh dengan tipu daya.

Oleh itu ambillah masa atau berilah masa satu atau dua jam dalam setiap hari untuk kita tumpukan pada bacaan al Quran atau solat sunah yang baik-baik untuk membolehkan kita dipilih Allah menjadi orang Allah. Bukankah kita ini suka menggelar orang, jika orang itu selalu kat masjid kita akan gelar dia orang masjid. Jikalau kita nampak orang itu dipasar maka dia kita beri gelaran orang pasar.

Dengan solat dan bacaan al Quran untuk setiap pagi dan malam atau setiap malam ketika hendak tidur disamping mengerjakan solat lima waktu secara berjemaah berterusan kita sudahpun diberi jaminan keselamatan oleh Allah ta'ala. Ini jaminan didunia, belum lagi jaminan di akhirat. Dalam pada itu perbanyakkanlah zikir pagi petang siang malam... in syaa Allah selamat didunia fana ini dan selamat dinegeri khirat.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~




Jumaat, 12 Jun 2015

Mengenai Ketakutan



Biasanya apabila melalui kawasan yang agak seram kita akan merasa takut. Takut diganggu oleh hantu atau jembalang terutama pada waktu malam. Tapi kenapa kita perlu merasa takut kepada tempat seram itu walhal kita diajar supaya hanya takut kepada Allah. Takut kepada Allah pun tidak patut juga, sebab Allah yang mencipta kita dan beri kita rezeki serta segala-galanya. Jadi bagaimana yang seharusnya kita berkeadaan atau lakukan.

Seperti takutkan mak ayah, perkara itu tak munasabah walhal mak ayah kita yang melahirkan kita, membesarkan kita dan memberi kita makan. Sepatutnya kita menghampiri mak ayah kita sebab mak ayah kitalah tempat kita mengadu atau meminta sesuatu sebab mereka sayang kita. Begitu juga kita dengan Allah. Allah yang mencipta kita dari tiada kepada ada, mak dan ayah kita hanyalah asbab kita dilahirkan kedunia. Walhalnya Allah ta'ala boleh melahirkan kita tanpa mak dan ayah sepertimana yang berlaku kepada Nabi Adam a.s. dan isterinya Hawa. Allah juga berkuasa melahirkan kita tanpa ayah seperti yang berlaku kepada Nabi Isa binti Maryam a.s. yang dilahirkan tanpa bapa walhal ibunya Maryam adalah perempuan yang belum pernah  disentuh oleh mana-mana lelaki.

Jadi soalannya mengapa kita mesti takut kepada hantu atau syaitan.

Kita takut pada hantu syaitan sebab hantu dan syaitan itu sudah ada dalam hati kita. Dalam hati kita tidak ada Allah. Jika dalam hati kita ada Allah pasti hantu syaitan pun takut nak bersarang dalam hati kita. Kenapa pula dalam hati kita telah bersarang hantu syaitan? Sebab kita banyak didedahkan dengan cerita-cerita hantu di Pawagam dan televisyen kita sebab kita suka tengok benda-benda macamtu. Walhal Allah dan Rasul perintah kita supaya hari-hari tengok al Quran dan baca al Quran, hari-hari setiap pagi petang siang malam kerjakan solat tepat pada waktu dimana azan dikumandangkan. Tapi kita sibukkan diri dengan baca wasap dan wichat tanpa jawab seruan mu'azin. Perintah Allah dan Rasul tidak kita hiraukan sebaliknya kehendak hati kita yang kita runtumkan maka dalam hati kita bersaranglah hantu dan syaitan menyebabkan kita takut hendak buka dan baca al Quran, takut hendak solat lima waktu sehari semalam dimasjid (rumah Allah).

Bagaimana hendak memperbaiki keadaan?

Pertama susun semula jadual harian kita. Bangun pagi sebelum azan suboh dan dirikan solat tahajut. Selesai solat tahajut segeralah kemasjid berhampiran, kalau boleh sebelum azan suboh berkumandang. Selesai azan suboh tunaikan dua raka'at sunat suboh kemudian sampai waktu iqamah masuklah dalam saf hadapan. Selesai solat suboh duduklah dalam masjid sehingga waktu syuruk baru boleh balik rumah mandi dan pergi sekolah atau kerja.

Ditempat kerja ambil masa sepuloh minit sebelum waktu zohor untuk tunaikan empat raka'at solat dhuha. Waktu zohor pastikan anda sudah berada dalam masjid sebelum azan dan carilah tempat kerja yang dekat dengan masjid walaupun gajinya kecil. Yakinlah rezeki Allah ta'ala yang bagi. Kalau gaji kecil namun sempat solat zohor berjemaah ditempat dimana azan dilaungkan pasti rezeki yang sedikit itu berkat. Apa guna kaya raya jika tak berkat. Dan jikalau tempat kerja dekat dengan masjid sebelum masuk kerja yakni lebih kurang jam 7.30 pagi tunaikanlah solat isyrak dua raka'at. Ini solat khas yang dilakukan oleh para solehin. Masa diambil cuma tujuh minit kemudian tambah lagi dua raka'at solat hajat sebab hari-hari kita berhajat kepada Allah. Baru genap 14 minit dah sampai masa masuk kerja kalau masuk kerja jam 8.00 pagi. Kalau waktu masuk kerja jam 9.00 lagi banyak masa ada, waktu inilah kita zikir kepada Allah, selawat keatas Nabi s.a.w. dan istighfar.

Sewaktu bercakap-cakap, cakaplah hal-hal agama atau tentang kebesaran Allah. Jangan cakap atau dengar percakapan tentang dunia apalagi tentang benda-benda. Perkara-perkara inilah yang akan masuk dalam hati kita. Jika kita banyak mendengar tentang harga kereta, tentang rumah yang baru dibina yang masih dibuka untuk jualan maka benda-benda inilah yang akan berada dalam hati kita. Benda-benda ini disebut makhluk. Allah s.w.t. mencipta lapan belas ribu makhluk untuk berkhidmat kepada kita dan selain dari makhluk ialah Allah. Dalam erti kata yang lebih ringkas selain dari Allah adalah makhluk belaka. Makhluk tidak boleh beri munafaat atau mudharat kepada kita tanpa izin Allah sedangkan Allah boleh beri munafaat atau mudharat keatas segala sesuatu yang ingin dilakukan.

Jadi mengapa perlu kita merasa takut kepada perkara yang lain?

Orang yang berilmu lebih ditakuti syaitan berbanding seribu abid*. Saiyidina Umar al Khatab r.a. amat ditakuti oleh syaitan sehingga bekas tapak kaki dimana Saiyidina Umar r.a. pernah lalu pun sampai sebulan syaitan takut untuk mengikuti jejak atau lorong yang pernah dilalui olehnya.

* abid ialah ahli ibadah.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Jumaat, 5 Jun 2015

Syurga

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Syurga mempunyai tingkatan-tingkatannya tersendiri, yakni kelebihan setiap satu antaranya bergantung kepada amalan penghuninya. Jika amalannya tinggi maka kedudukan syurganya pun tinggi juga dan syurga tertinggi dinamakan syurga Firdaus, yakni syurga yang paling hampir dengan Arash Allah. Pastinya syurga ini mempunyai sangat banyak kelebihannya berbanding syurga-syurga yang lain.

Para ulamak, masyaik, muhadithin serta ahli kitab yang terdahulu daripada kita telah menghimpun cerita-cerita tentang syurga daripada hadith-hadith Nabi s.a.w. serta al Quran lalu perkhabaran tentang syurga dapat kita ketahui pada hari ini walaupun mereka dan kita belum pernah kesana.

Dikhabarkan bahawa seseorang yang mempunyai amalan yang tinggi dan telah berjaya sampai ke syurga maka pintu-pintu syurga itu terbuka dengan sendirinya lalu berkata, 'Selamat datang wahai si fulan'. Lalu masuklah orang yang diberikan syurga itu kedalam syurga Allah itu. Dan tatkala ia melangkah masuk maka segala apa yang dilihatnya didalam syurga itu adalah belum pernah nampak dan belum pernah terfikir akan keindahannya. Begitu juga dengan harum-haruman bayu yang bertiup dalam syurga adalah harum-haruman yang belum pernah di hidu didunia dulu. Harum-haruman yang sangat mengasyikkan. Begitu juga permandangan dalam syurga yang sangat indah yang tidak pernah terbayang dan terfikir oleh akal kita.

Namun sewaktu orang yang memasuki syurga itu terpegun dengan keharuman, keindahan serta berbagai-bagai perkara yang berada didepan matanya lalau ia jadi kagum. Ia akan terpegun disitu dengan mata terbeliak dan fikiran terhenti untuk berfikir lalu tercegatlah ia disitu selama empat puloh (40) tahun lamanya. Empat puloh tahun akhirat bersamaan dengan 120 juta tahun didunia. Setelah genap empat puloh tahun ia tercegat dipintu syurga maka datanglah Bidadari-bidadari yang telah dikhaskan untuk menyambut kedatangannya dipintu syurga. Sebaik-baik ia terpandang wajah Bidadari yang paling depan yang berjalan menghampirinya maka ia akan jatuh pengsan sebab kecantikan yang teramat sangat sehingga tidak menduga secantik demikian.

Tetapi para masyaik juga ada bagitau bahawa kejadian pengsan selama empat puloh tahun itu hanya akan berlaku kepada orang awam (orang biasa) dan tidak akan berlaku kepada para Nabi s.a.w. atau Nabi-nabi a.s. serta para Da'i. Sebaliknya apa yang berlaku ialah ketika para Bidadari terpandang wajah mereka ini maka para Bidadari itulah yang pengsan kerana melihat wajah manusia khas ini. Wajah-wajah manusia khas itu telah Allah ta'ala hiaskan dan indahkan sehingga Bidadari pula yang pengsan. Ringkas cerita kita harus berusaha untuk menjadi Da'i. Da'i ialah manusia yang bekerja dalam usaha agama yang mengajak orang lain kepada Allah disamping menegah manusia melakukan kerosakan atau kebathilan. Siang malam pagi petang para Da'i melakukan kerja mereka tanpa upah. Mereka melakukan kerja dakwah tanpa dibayar. Mereka bertebaran dan  bermusafir di serata penjuru dunia dengan perbelanjaan (harta) mereka sendiri mencari manusia Islam dan bukan Islam untuk mengajak manusia kepada Allah. Biasanya dimana ada Rumah Allah, disitulah rumah mereka.

Seterusnya ulamak dan masyaik bagitau pada setiap hari rabu didalam syurga ada pasar mingguan. Disitu berbagai barang yang belum pernah dilihat ada dijual. Bawa saja berapa ramai para khadam yang anda mahu untuk membantu anda membawa barang-barang yang mahu dibeli untuk dibawa pulang. Jual beli juga tidak perlukan wang atau dirham. Semua main niat dalam hati dan sang khadam sudah memikul dibahu masing-masing barang-barang yang anda kehendaki.

Memang benar didalam syurga tidak ada orang tua, sebab semua manusia dihidupkan semula dalam keadaan muda yakni sekitar umur tiga puloh tahun (30) semasa hidup didunia dulu. Setiap kaum lelaki yang memasuki syurga akan memiliki kekuatan sehingga mencapai kekuatan sepaling rendah kekuatan empat puloh orang. Dengan kekuatan itu seseorang penghuni syurga akan bersama dengan Bidadari syurga tanpa rasa penat. 

Sampai bab ini Tok Wan teringat satu soalan dari seorang doktor, soalannya memang ditujukan kepada Tok Wan. Waktu soalan itu terlontar dari mulutnya kami ada tiga orang sedang berehat diluar sebuah masjid selepas solat zohor, dan orang ketiga itu ialah seorang ustaz yang sudah pernah melakukan khuruj jarak jauh (luar negara selama empat bulan). Soalannya ialah, 'Betul ker dalam syurga kita akan mendapat sebanyak dua juta Bidadari? Ada ker hadith yang sebuat macam tu?'. Belum sempat Tok Wan nak jawab dengan cepat ustaz yang sebelah Tok Wan pun nak menjawab juga, lalu Tok bagi can sebab dia ustaz. Katanya,'Tentang hadith tu jangan pertikaikan sangat, apa hadith yang kita baca kita dengar wajib kita percaya dan jangan ragu-ragu.' Kemudian selesai ustaz memberi jawapan maka doktor itu memandang Tok Wan pula. Wah... inilah masanya Tok Wan nak jawab.

'Soalan tadi betul ker kita boleh dapat dua juta Bidadari kan?', doktor itu mengangguk. 'Jawapannya walaupun kita hendak tiga juta Bidadari pasti Allah akan beri sebab dalam syurga apa saja yang klita hendak akan dapat... so tak payahlah nak kaitkan dengan mana-mana hadith lagi'. Ustaz itu diam dan doktor itu pun senyum sambil mengangkat sikit kening matanya.

Penghuni dalam syurga tidak kencing, tidak berak, tidak berpeluh. Segala makanan yang lazat-lazat yang dimakan akan bertukar menjadi aroma yang menyenangkan yang keluar dari tubuh mereka. Tidak ada juga hingus atau tahi mata. Tidak ada bersin atau batuk dan mereka kekal didalamnya tanpa hujung.

Cerita tentang syurga ini kalau mau tulis betul-betul sampai habis kertas didunia inipun takkan habis. Tapi sebagai menutup tulisan pada kali ini Tok Wan nak bagitau kepada kaum lelaki yang hisap rokok bahawa dalam syurga tidak ada orang yang hisap rokok. Sebab dalam syurga tidak ada api. Kalau nak hisap rokok juga maka penghisap rokok terpaksa turun ke neraka untuk mendapatkan api. 
.
.

La haula wala quwwata illa billah..~

Jumaat, 29 Mei 2015

Ubat Sakit Hati


Kadang-kadang bila cuma dengan perkara yang kecil saja hati jadi sakit. Buat itu tak kena buat ini tak kena. Contoh, konon peraturan menetapkan kertas kerja mesti diserahkan melalui email 2 minggu sebelum tarikh perlaksanaan. Namun si penerima email tidak membaca email tersebut dengan alasan cuti. Bila balik dari cuti diperingatkan melalui panggilan talipon dan katanya dah terlambat sebab tempoh 2 minggu diperlukan dan kini cuma tinggal 8 hari saja. Lalu hati jadi sakit, kenapa tidak ada orang kedua untuk mengambil aleh tugas apabila orang ini cuti. Lalu geram bertambah geram, buat itu tak kena buat ini tak kena. Solat fardhu pun jadi terganggu, tak khusuk. 

Contoh lagi satu ialah apabila jejaka idaman janji nak hantar pinangan setelah berkawan selama 3 atau 5 tahun atau lama lagi. Tunggu punya tunggu tak datang juga, penat kita buat persiapan  dengan mak ayah tak kemana-mana konon menunggu rombongan yang bakal datang meminang itu. Bila kita call tak jawap pula bagi mesej pun tak jawab lalu hati bersangka baik boleh jadi sedang sibuk dalam pemanduan menuju kemari. Tapi bagaiamana hati tidak remuk setelah menunggu sekian lama dari jam ke jam, dari minggu ke bulan. Akhirnya dia buat keputusan meninggalkan kita dalam masa kita sangat mengharap. Itulah kita ini dinasehatkan oleh ulamak dan masyaik jangan mangharap sesama makhluk tapi kita mengharap juga. Hanya pada Allah ta'ala sahaja tempat kita menaruh harap. Salah kitalah nampaknya. Tapi hati sudah tersangat remuk. Bagaimana caranya menghilangkan semua ini? Jawapannya mudah saja.

Pertama dirikan solat sunat taubat dua rakaat, maklumlah kita ini banyak buat dosa kan, kemudian dirikan pula empat rakaat solat tasbeh. Arrr... solat tasbeh inilah yang jarang-jarang kita buat kecuali bila ada program qiamulail kat masjid kita, ikut imam sebagai makmum. Tok Wan kata begini sebab Tok Wan sendiri pun gagal dalam mendirikan solat tasbeh secara infradi/istiqamah. Selalunya sebagai makmum dalam qiamulail dimasjid pada bulan Ramadhan.

Mari kita perbaiki diri sendiri dengan merajinkan diri bagi mendirikan solat tasbeh empat rakaat sekurang-kurangnya 6 bulan sekali atau 3 bulan sekali atau lebih baik setiap bulan dan terbaik diantara yang terbaik jika dapat buat setiap hari. Nak tahu apa kelebihan solat tasbeh 4 rakaat ini? Meh baca lagi...

Ada beberapa hadith dari Nabi s.a.w. yang boleh kita rujuk yang bunyinya lebih kurang begini, 'Mahukah kamu aku berikan sesuatu yang istimewa yang dengannya kamu beroleh kebahagian?' dan dalam hadith yang lagi satu berbunyi lebih kurang begini, 'Esok kamu datanglah menemui aku, ada sesuartu yang hendak aku berikan kepadamu'. Setelah sahabat r.a. itu datang keesokannya maka Nabi s.a.w. menerangkan bahawa perkara yang hendak diberikan itu ialah solat tasbeh. Pada mulanya sahabat r.a. itu menyangka bahawa Nabi s.a.w. akan memberikan sesuatu benda.

Dengan solat tasbeh segala dosa-dosa kita yang terdahulu dan terkemudian samaada dosa-dosa kecil serta dosa-dosa besar akan diampunkan. Ada ulamak yang mempertikaikan hadith ini kerana tak mungkin dosa-dosa besar turut diampunkan. Namun apabila kita melihat ramai para Muhadith, ahlu Tasawuf serta Imam-iman besar seperti Imam Bukhari, Imam Ahmad turut mengerjakan solat tasbeh, dan terkemudian para ulamak mendirikan solat tasbeh secara istiqamah kemudian mengajarkan pula perkara ini kepada anak-anak murid mereka lalu sampailah kepada zaman kita ini. Ini membolehkan kita mendirikan solat tasbeh dengan keyakinan Allah akan ampunkan segala dosa-dosa kita. Bukankah Allah ta'ala itu Maha Pengampun? 

Ada terdapat banyak tempat dalam surah al Quran dimana Allah ta'ala menyebut Maha Pengampun. Jadi tak perlu kita pertikaikan lagi. Dan jangan lupa dalam al Quran juga Allah berfirman yang lebih kurang berbunyi, 'Aku adalah sebagaimana sangkaan hamba-hambaKu kepadaKu.' Jadi bila dalam hati kita, kita bersangka baik dan bersangka Allah terima taubat kita maka Allah terimalah. Lainlah jikalau kita bersangka bahawa Allah tidak menerima taubat atau solat kita.

Apabila kita bersangka Allah terima solat tasbeh yang kita lakukan maka datanglah ketenangan. Datang juga perasaan tidak suka bersangka buruk atau sangkaan yang tidak baik keatas apa-apa perkara pun. Waktu itu kita melihat orang yang tidak solat tidak ta'at kepada perintah Allah sebaliknya banyak melakukan perkara bathil, dalam keadaan yang bersangka baik kita melihat dia mungkin lebih mulia daripada kita.

Bah... sampailah masanya kita tidak merasa hati tidak pernah tenang, sebaliknya keadaan diri kita sentiasa saja tenang berkat sakinah yang Allah ta'ala berikan kepada kita. Tabah menghadapi ujian dan segala jenis ujian. Kita belajar menghadapi apa saja masalah yang Allah datangkan dengan tujuan untuk mentarbiah (bagi belajar) kita. Sedangkan Nabi-nabi Allah ta'ala yang terdahulu pun banyak tarbiah yang telah Allah berikan kepada mereka inikan pula sebagai umat akhir zaman (yang bukan Nabi).

Berkat ketabahan inilah yang bakal kita bawa kedalam kubur dan di Padang Mahsyar kelak. Ketabahan menghadapi segala bentuk ujian yang Allah datangkan agar di Padang Mahsyar kelak kita sudah bersedia dengan huru-hara yang maha dasyat.


La haula wala quwwata illa billah..~

Jumaat, 22 Mei 2015

Mal Atau Amal

Gambar hiasan Istana Nabi Sulaiman a.s.

Minggu ini bunyi tajuknya agak pelik namun tidaklah terlalu pelik, yang peliknya cuma perkataan Mal yang tak pernah atau jarang kita dengar. Perkataan sambungan yang kita selalu dengar ialah Baitulmal. Mal bermaksud harta-benda sementara Amal memang telah selalu kiita dengar. Jadi tajuk ini bermaksud antara harta-benda dan amal ibadah. Dah faham tajuk kan?

Antara amal dan amal orang lebih yakin kepada mal dan orang lebih mengetahui nilai mal itu berbanding amal. Contoh mudah bila kita tanya kepada satu orang berapakah harga sebuah kereta Proton Saga. Ohhh... jawapannya sekian-sekian ribu. Kita akan mendapat jawapan yang hampir tepat. Dan bila kita tanya berapa pula harga sebuah kereta BMW yang terbaru? Pasti dan pasti kita akan mendapat jawapannya dari seseorang.

Begitu juga harga atau nilai bagi sebuah rumah berkembar, atau sebuah kondominium atau banglo. Kesemua itu mempunyai nilai dan harga yang berlainan. Ini menunjukkan kita tahu nilai dan harga harta-benda tersebut.

Mari kita tanya pula nilai dua raka'at solat sunat sebelum suboh. Hanya segelintir orang yang tahu jawapannya. Mari kita tanya pula berapa nilai dua raka'at solat sunat selepas  maghrib. Jawapannya terdapat hanya beberapa orang saja yang tahu jawapannya. Ini menunjukkan kita lebih tahu nilai mal dari amal. Seterusnya kita boleh meletak jawapan pukal bahawa kebanyakan orang memburu mal dari amal. Kebanyakan orang juga lebih mahir mengumpul mal dari amal.

Sebenarnya mal bukan maksud hidup kita. Mal cuma keperluan hidup, dan tidak menjadi kesalahan untuk mengumpul mal tapi hendaklah memperbanyakkan amal sebab mal pada suatu hari nanti tidak berguna bagi kita tetapi amal menemani kita ke liang lahad, ke Padang Mahsyar, ke Titian Sirat seterusnya menentukan samaada kita ke syurga atau neraka. Memang dengan RahmatNya Allah membuatkan seseorang itu masuk syurga atau neraka tapi jika tidak diusahakan pasti ia umpama kebun buah-buahan yang mengandungi berbagai jenis buah-buahan, namun oleh kerana tidak dijaga dengan baik maka semak dan belukar memenuhi kebunh tersebut. Bukan saja baja dari tanah itu sudah disebut oleh belukar yang tidak dibuang itu bahkan binatang berbisa termasuk binatang yang buas pun akan berada didalam belukar tersebut. Akhirnya ketika musim buah tiba, kita sendiri takut untuk masuk ke kebun kita sendiri. Bahkan jikalau berjaya masuk pasti buah-buah yang hendak kita tuai itu sudah di tebuk tupai atau sudah di makan oleh haiwan lain.

Begitu jugalah dengan amal kita mal kita. Setiap tahun terutama menjelang perayaan pasti ada jualan murah dan setiap tahun itulah atau selang dua atau tiga tahun sekali pasti kain langsir atau kerusi sofa di rumah kita akan kita perbaharui. Ini kita rasakan perlu kerana ramai sanak-saudara serta rakan-taulan akan mengunjungi rumah kita sempena perayaan tersebut. Untuk tujuan itu kita bersusah payah menabung wang bagi menukar kain langsir, sarung kusyen bahkan ada masanya dinding luar dan dalam rumah juga turut menerima cat baru.

Sepatutnya amal kita pun kita berbuat demikian. Setiap kali tiba bulan Sya'aban kita sudah mula berlatih amalan berpuasa serta sedekah selepas membayar semua hutang puasa tahun lepas sebab menjelang waktu inilah juga Allah ta'ala akan juga mengadakan tawaran besar-besaran. Jika pasaraya mengadakan jualan harga potongan sehingga mencapai 70% atau beli satu dapat 2 percuma maka Allah s.w.t. mengadakan tawaran yang lebih hebat lagi. Para ulamak serta masyaik memberitahu kita melalui kitab-kitab serta hadith Nabi s.a.w. bahawa pada bulan Ramadhan setiap amalan kita digandakan dengan sepuluh kali ganda. Woww... ini umpama beli satu dapat sepuluh. Contohnya dalam bulan Rejab selawat keatas Nabi s.a.w. akan dibalas dengan 10 selawat tapi bila tiba bulan Ramadhan 1 selawat dibalas dengan 100 kali selawat. Bukankah ini suatu tawaran paling hebat yang tidak pernah Allah ta'ala berikan kepada kaum-kaum yang terdahulu.

Paling istimewa pada bulan Ramadhan itu terdapat satu malam yang barang siapa beramal padanya umpama dia beramal selama seribu bulan. Malam tersebut ialah malam Lailatul Qadar. Seribu bulan itu bersamaan dengan 83 tahun. Bayangkan jika sepanjang umur atau tempoh hayat kita berada di atas muka bumi ini (sebelum dimasukkan kedalam perut bumi) kita hanya sempat beramal pada 10 Lailatul Qadar saja, ini bermakna amalan tersebut telah mencapai amalan selama 830 tahun. Pastinya amalan kita sudah melebihi amalan orang-orang yang ta'at kepada Nabi Musa a.s. sebab umur kaum Musa a.s. lebih panjang dari kita, ada yang mencapai sehingga seribu tahun.

Hal inilah yang menyebabkan Nabi Musa serta Nabi-nabi a.s. yang terdahulu merasa cemburu terhadap kita. Masakan tidak menimbulkan cemburu kerana Allah ta'ala mengharamkan sesiapa saja untuk masuk syurga melainkan umat Muhammad s.a.w. masuk terlebih dahulu.

Masya Allah... sudahlah kita umat yang bongsu, lepas tu nak masuk dulu pulak. Ini menyebabkan Nabi-nabi a.s. serta kaum-kaum yang ta'at kepada Nabi-nabi a.s. mereka merasa cemburu. Sedangkan amalan yang mereka cemburukan itu hanya amalan pada malam Lailatul Qadar, belum masuk amalan berjihad di Jalan Allah.

Amalan berjihad di Jalan Allah ini ialah amalan tertinggi dimana setiap pengorbanan kita Allah ta'ala akan gandakan sebanyak 700,000 kali ganda. Ini bermakna setiap 1 ringgit yang kita belanjakan pada Jalan Allah pasti mendapat balasan 700,000 ringgit. Namun ketika amalan itu diteruskan sehingga tiba bulan Ramadhan pasti ganjarannya digandakan lagi sehingga 10 kali ganda lagi menjadikannya berjumlah 7 juta. Bukankah ini suatu tawaran paling hebat yang tidak pernah Allah ta'ala berikan kepada kaum-kaum yang terdahulu.

Sebesar mana pun tawaran gandaan amal yang datang pasti datang pula gandaan mal yang lebih hebat. Siapa yang tak suka Oppo Smartphone? Pastinya ramai terpaksa kerja keras dan sehingga lewat malam untuk mendapatkan Oppo Smartphone. Lalu kita dilalaikan dengan Smartphone tersebut, asyik wasap sehingga tiada masa untuk baca al Quran.

Suatu ketika, sewaktu para Jinn sedang menerbangkan istana Nabi Allah Sulaman a.s. maka seorang petani telah terpandang kehebatan istana Nabi Sulamaiman a.s. itu lantas petani itu menyebut, 'Subhanallah'. Nabi Sulaiman a.s. mendengar sebutan tersebut lalu menemui petani tersebut lalu bertanya kepada petani itu. 'Apakah yang engkau sebut sebentar tadi wahai petani?'. Petani itu menjawab, 'Saya menyebut Subhanallah apabila melihat istana tuan sedang diterbangkan.'

'Benar kata-katamu wahai petani. Sebutan 'Subhanallah' itu akan kekal walaupun dunia ini telah Allah hancurkan sedangkan istana dan kerajaan yang sedang berada dalam kekuasaanku pada masa ini akan lenyap suatu hari nanti.


La haula wala quwwata illa billah..~