Bacaan Popular

Isnin, 27 Februari 2012

15 Perkara Penyebab Berlakunya Bala


Setiap kejadian yang berlaku ke atas diri kita merupakan peringatan yang diberikan oleh Allah SWT. Adakah peringatan itu berbentuk bala ke atas diri sendiri atau orang disekeliling kita? Jom baca artikel ini.

15 Perkara Penyebab Berlakunya Bala | Seperti kejadian sebelum-sebelum ini kita dapat melihat pelbagai jenis peristiwa bencana yang telah berlaku di seluruh dunia. Antaranya seperti kejadian bencana tsunami, gempa bumi, gunung berapi meletus dan sebagainya. Setiap kejadian tersebut kita tidak boleh menganggap ia sebagai satu peristiwa biasa, tetapi ia perlu dibuat sebagai renungan sama ada bala daripada Allah SWT yang mempunyai mesej sebagai peringatan kepada hambaNya.

Dalam bahasa Arab dan al-Quran bala bermaksud ujian baik dan ujian buruk yang dihadapi seseorang. Bala (cubaan) pula boleh merupakan dalam perkara baik dan perkara tidak baik, menurut kamus tersebut. Jadi yang dimaksud bala dalam agama itu bukan hanya bencana sahaja, tetapi kemewahan hidup pun juga termasuk bala. Allah swt berfirman:

“Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kejahatan dan kebaikan sebagai bala (cubaan), dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan”
(al-Anbia’: 35)

Dari pengertian di atas, maka dapat kita simpulkan bahawa bala itu datang tidak kira masa dan tempatnya dan ia memusnahkan segalanya. Bala juga merupakan ujian dari Allah kepada umatnya untuk menguji kesabaran iman umat Islam kepadaNya. Agama Islam sering mengingatkan manusia kepada Allah swt dan segala suruhan Allah swt, kerana ditakuti berlakunya musibah bala kepada manusia tanpa mereka beriman kepada Allah swt. Maka kehidupan mereka di dunia ini hanya sia-sia sahaja.



Didatangkan lagi 15 perkara penyebab berlakunya bala sepertimana Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

“Bala pasti menimpa ke atas umatku jika mereka sewenang-wenangnya melakukan 15 perkara ini:

1. Apabila kekuasaan dianggap keuntungan.

2. Amanat dianggap ghanimah.

3. Membayar zakat dianggap merugikan.

4. Suami tunduk pada isterinya.

5. Derhaka terhadap ibu.

6. Mentaati kawan yang menyimpang dari kebenaran.

7. Menbenci ayah.

8. Bersuara keras (menjerit jerit) di masjid.

9. Pemimpin diangkat dari golongan yang rendah akhlaknya.

10. Orang ditakuti (dihormati)kerana kejahatannya.

11. Minum arak berleluasa.

12. Semakin ramai(lelaki) memakai sutera.

13. Wanita menari di khalayak umum dianggap perkara biasa.

14. Permainan muzik merata rata.

15. Umat akhir zaman ini sewenang-wenangnya mengutuk umat umat permulaan termasuk para sahabat Nabi SAW, tabi’in dan para imam muktabar."



Daripada 15 yang disenaraikan di atas, hampir ke semuanya sudah berlaku pada zaman kini. Benarlah, umat akhir zaman merupakan umat yang paling banyak berbuat dosa. Ya Allah, Kau Ampunilah Dosa-Dosa Kami, Aminn…

kredit: Ustaz Amin


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan