Bacaan Popular

Rabu, 22 Februari 2012

Khasiat Timun


Orang dulu2 entah dari mana mereka belajar buat satey mesti ada timun. Hari ini bila ahli sains buat kajian rupa2nya timun itu berperanan untuk membunuh bahan bakaran (karbon) yang melekat pada satey akibat pembakaran. Dalam erti kata lain bahan dalam satey yang di bakar akan menyebabkan penyakit kanser, namun apabila di temani timun maka bahan yang menyebabkan kanser tersebut dapat di bunuh.

Hari ini ramai yang bekerja menggunakan komputer. Mata sudah pasti tertumpu pada monitor. Ada yang lebih advance guna monitor LCD. Sedangkan zaman kita guna monitor CRT dulu pun ada kita pasangkan filter depan monitor, ini dah zaman LCD jarangkita nampak orang guna filter, sudah pasti mata keletihan. Pancaran cahaya LCD lebih pedih dari cahaya CRT.

Timun juga dapat membantu anda dalam hal ini. Caranya ambil timun yang sudah di potong (seperti dalam gambar...sudut kiri) letak pada kedua-dua belah mata dan berbaringlah agak2 setengah jam. Kalau waktu kerja, elok masa rehat nanti pi cari surau dan baring sekejap dengan timun menutup mata. Insya'Allah selepas setengah jam mata anda akan terasa lebih segar.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan