Bacaan Popular

Ahad, 26 Februari 2012

Cinta "3 Series"


Ini bukan tulisan Tok Wan. Ia adalah tulisan Razzi Rahman salah seorang rakan dalam group. Kesahnya menarik untuk dibaca. Oleh kerana ianya sudah berada dalam tenet maka mari kita kongsi dan baca jadikan yang baik itu sebagai suatu teladan yang baik juga.

________________________________________________


You see, bila I renung-renungkan, tak sangka pulak Cinta WANITA 3 series BUKAN hanya tentang wanita yang sudah berumur lebih 30 an ke atas dan masih single, tetapi ianya tentang semua wanita!

In fact, paling kritikal untuk wanita yang late 20’s tapi masih tercari-cari cinta! Kritikal dan amat penting waktu ni. Why penting? Penting kerana…merekalah yang paling getir dan perit menghadapi saat melangkah ke alam 3 series, yet still NOT married! Sebab bila dah cecah 30’s dah agak susah kan… “It’s either now, or very late bloom laaa…”

Paling mengecewakan dan menyedihkan hari apabila kena face kawan-kawan yang semua dah kahwin pada usia 20an lagi. Sesetengah dari mereka dah ada anak pun…Paling boring, apabila mereka berbual… Pasal suami, pasal babies, pasal plan masa depan. Adoi!! Yang kita ni, dah lanjut usia, keseorangan, sendirian tanpa teman…nak keluar pun, tak tahu nak keluar dengan siapa lagi dah!

Ingat lagi dulu kat one girl ni, kata dia,

“Saya baru 26 tahun bro, ada banyak masa lagi untuk saya dapat boyfriend”

I jawab, “24 tu dah senja…26 tu dah malam, …nak dapat boyfriend satu hal lamanya, nak mengenal dia beberapa tahun pulak, nak tunggu bila baru nak kahwin? “

“Ahhh… Saya muda lagi bro, fikir karier dulu, saya tahulah diri saya, sampai masa nanti saya kahwinlah bro…”

Bunyi seperti sombong tak sombong gitu, seperti dia tahu kesannya, tetapi ego untuk admit it. Jelas keegoaan gadis itu membawa kepada kekecewaan, dalam diam tak diam, sudah hampir 5 tahun kini, dan saya terjumpa dengannya baru-baru ni yang sudah 31 tahun dan masih belum berkahwin dan tak ada boyfriend pun…kesian.

Dalam hati at that time, I macam ingat-ingat lupa la umur dia, so I buat-buat tanya la,

Umur berapa dah sekarang? Nampak macam muda lagi ni…

“Baru 31 tahun bro, muda lagi heheh…” …sounded macam malu, so she decided to make joke out of it.

“hehe… ulang balik yang you cakap kat I dulu ek”

So kami berbual seperti biasa, then later tu…bila dah nak chiao, Bro Razzi tanya lah soalan cepu emas,

“So, dah 30’s…bila nak kahwin ni?,

“entahlah bro, tak ada sapa nak kat saya dah… Kalau ada pun yang tua-tua, atau laki orang atau pun duda… Single young man dah tak pandang saya dah bro… Ye lah saya fahamlah kan, kalau lelaki tua pun nak yang muda remaja, ini pulak lelaki muda…malas lah nak bercinta lagi bro…senang - senang, cam ni je bro, berkenalan, pastu kalau suka, terus kahwin!”

”Ooo…macam tu. Senang ya hehe…Okay then, take care ya.” Jawab saya… mengakhirkan perbualan pendek kami.

Tu lah kan, masa muda-muda, memilih sangat, tidak mahu mencuba, putus asa, sombong, sekarang dah 3 series.. . memanglah susah nak mencari jodoh. Rasa letih nak memulakan percintaan, rasa malas nak control2 ayu, nak menjaga hati, nak melayan karenah lelaki…letih!!

Amacam so far? Tersedak ke? Terkedu? Senak dada membaca? Geram? Hehe… sabar-sabar, relek-relek...It’s better to talk about solutions dia from now, okay…

Actually, kesilapan ramai single girls when they reached 3 series ni, mereka masih di takuk lama! Tidak evolved! Atau berkembang mengikut peredaran zaman, mereka masih berpegang pada citarasa lama, pendirian lama, masih menyimpan sikap tunggu dan lihat…“Cinta tidak akan datang bergolek beb! You have work for it!”

Sebab itulah ramai yang give up dan rasa macam dah tak ada harapan. In my humble opinion, kita kena ubah sikap dan pendirian dan ikut peredaran zaman dan umur kita beb…

To me, girls at early 30’s is the best!! Provided, mereka kena ACT LIKE ONE! Matang, relax, cool, sangat memahami, berdikari. I personally love girls at 30’s hehe… But if 20’s and matured, inteligent and independant sure lah best jugak!!

So, be 3 series, jangan malu, “Age is just numbers” keperibadian kita yang penting! Don’t worry too much, dont think too much… Masih ramai yang mahu berkahwin dengan 3 series girls, trust me!!

Yang penting kematangan, cool dan independant! Wajah kenalah sentiasa berseri, kena facial lebih sikit, penjagaan kena double lebih dari masa 20’s kan.. And remember, believe, harapan dan peluang masih terbuka luas!

Cuma janganlah umur dah 30an tapi perangai macam budak-budak, macam teenagers ke, atau macam gadis 20an yang selalunya suka merajuk, merengek, meminta-minta dan mengada sangat, which is UNCOOL! …also tak boleh juga, acting like OLD WOMAN, macam mak nenek, lagilah boring!

“BIAR UMUR BERAPA PUN TAPI KEPERIBADIAN MATANG, HATI MUDA REMAJA, JIWA BERSEMANGAT dan BERTENAGA!” …InsyaAllah, cinta akan hadir!”

kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

2 ulasan:

  1. Semua tu jodoh. . Mcm my frend. . Dah berusaha dari muda lagi. . Tapi asyik kena tinggal ngn bf n until dah masuk umur 30's pun dia masih x give up sb dia percaya ada jodoh yg dah di tentukan utk dia.

    BalasPadam