Bacaan Popular

Khamis, 10 Mac 2011

10 Perkara yang Membatalkan Islam Seseorang


Allah telah menetapkan kepada seluruh manusia bahawa untuk masuk ke dalam agama Islam, hanya diperlukan berikrar dengan dua kalimah shahadah! Betapa senangnya untuk masuk Islam, tetapi hakikat yang kita lupa adalah betapa senangnya juga Islam itu terbatal!



Contohnya:

Kata-kata senda dan gurauan terhadap Allah, ayat-ayat Allah dan Rasulullah, atau apa sahaja tentang agama Islam, maka itu menyebabkan pelakunya murtad dan terkeluar daripada Islam. Dalilnya:



“Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, "Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja." Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu persendakan?" Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman.”

[Surah at-Taubah : 65-66]



Akibat terbatalnya Islam adalah sia-sianya amalan-amalan soleh yang telah dilakukan. Dalilnya:



“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu. "Jika kamu mempersekutukan (Tuhan), nescaya akan hapuslah amalanmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang rugi.”

[Surah az-Zumar : 65]



Oleh itu, marilah kita dalami serba sedikit tentang perkara-perkara yang boleh membatalkan Islam kita, sehingga tersia-sialah amalan-amalan kita yang telah lalu, dan lebih teruk lagi, dihumbankan ke dalam Neraka Jahannam untuk selama-lamanya!



“Katakanlah: "Apakah akan Kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?“ Iaitu orang-orang yang telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik-baiknya.”

[Surah al-Kahf : 103-104]



“Dan Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.”

[Surah al-Furqan : 23]



10 Perkara yang boleh membatalkan Islam seseorang adalah:

1) SYIRIK

2) PERANTARAAN

3) SEMPURNA SELAIN ISLAM

4) BENCI SYARIAT

5) TIDAK MENGKAFIRKAN

6) MEMPERSENDAKAN

7) SIHIR

8) BANTU MELAWAN ISLAM

9) PENGECUALIAN

10) BERPALING DARI AGAMA



Kesemuanya akan dikupas secara terperinci di dalam siri Kuliah ini.



Semoga Allah memelihara kita semua daripada kesesatan dan kekufuran dan menunjukkan kepada kita JalanNya yang Dia redhai dan memasukkan kita semua ke dalam Syurga.

kredit: Kamarul Azlan


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan