Bacaan Popular

Selasa, 8 Februari 2011

Tuhan mengajar kita bagaimana untuk mengenali-NYA


Anda bayangkan persoalan yang saya timbulkan adalah persoalan yang wujud di dalam hati saya semasa zaman kanak-kanak. Saya pasti bukan saya seorang yang mengalaminya, ramai lagi kanak-kanak lain yang menghadapi perasaan bingung dengan pelajaran yang diterima berkenaan ilmu tauhid itu apabila mereka mempunyai sedikit kecerdasan untuk berfikir.

Adakah kita sebagai orang dewasa tergamak membiarkan mereka yang berfikiran kritikal ini tanpa memberikan jawapan yang mereka kehendaki? Salahkah mereka mengkehendakkan jawapan? Adakah kanak-kanak seperti ini harus disekat daya pemikirannya dengan alasan "mengenal tuhan tidak boleh dengan akal nanti terpesong", "akal manusia tak sampai nak fikir kewujudan tuhan", "jangan fikir banyak nanti sesat ikut sahaja" ajaran siapakah ini? Adakah kita sememangnya disuruh mengikut sahaja sedangkan kita memiliki akal?

Adakah sebarang ayat di dalam Al-Quran yang melarang kita berfikir tentang kewujudan Allah? Bahkan Allah menyuruh kita berfikir tentang kewujudan-NYA. Lihat ayat ini,

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal [Ali-Imran: 190]


Siapakah orang-orang yang berakal di dalam ayat di atas? Bukankah mereka adalah orang yang berfikir menggunakan otaknya? Lihatlah pembaca yang saya muliakan sekalian, di dalam ayat ini Allah mengajar kita bagaimana untuk mengenal-NYA, bagaimana untuk kita menyedari kewujudan-NYA dan bagaimana caranya untuk kita membuktikan adanya Allah.

Bagaimana caranya? Allah menyuruh kita mencari tanda-tanda-NYA. Di mana tanda-tanda itu? Kata Allah ada pada kejadian langit dan bumi serta pertukaran siang dan malam.

Tanda-tanda di langit dan bumi

Siapa boleh tentukan sempadan langit? Berapa luas agaknya langit ini ya? Sehingga ke hari ini, tiada lagi sebarang ilmu lagi yang boleh menentukan keluasan langit dengan tepat kerana langit itu terlalu luas, tiada lagi alat pengukur yang boleh mengukur keluasan langit. Secara asasnya langit itu merujuk kepada luasnya alam ini. Dengan kata lainnya Allah menyuruh kita mencari tanda-tanda (bukti kewujudan-NYA) di seluruh alam ini! (ini merupakan salah satu tafsiran kerana tafsiran Al-Quran itu sangat luas). Carilah tanda-tanda pada semua benda yang ada di langit, baik bintang, matahari, bulan, awan, meteor, planet-planet, Makhluk asing (kalau sudah terbukti ada) dan semua-semualah yang ada di langit tu.

Ini baru galaksi ni langit ni lagi luas terlalu luas, matahari yang besar berpuluh kali ganda bumi pun tak nampak dalam gambar ni (letaklah gambar sikit kalau tak boring pulak macam baca novel haha)

Kedua, Allah menyuruh kita mencari tanda-tanda (bukti kewujudan Allah) di bumi. berapa luas pula bumi ini? Alhamdulillah sudah ada ilmu yang boleh mengukur keluasan bumi iaitu ilmu matematik. Diameter bumi adalah kira-kira 7926.28 batu, maka dengan menganggap bumi sebagai berbentuk bulatan tepat, maka keluasan bumi boleh dihitung dengan rumus pi J kuasa dua (kiralah sendiri). Maka secara asasnya Allah menyuruh kita mencari tanda-tanda (Bukti kewujudan Allah) di seluruh keluasan bumi yang kita duduki ini. Maka carilah pada semua benda yang ada di muka bumi ini, baik kucing, ayam, lelaki, perempuan, ikan, jin, kapal terbang, bom dan semualah yang ada di bumi ini.

Kemudian tuhan menyuruh juga kita mencari bukti kewujudan-NYA (tanda-tanda) di dalam kejadian siang dan malam. Hal ini meliputi ilmu putaran bumi, peredaran matahari, bulan, arah putaran bumi, bentuk bumi, kedudukan paksi dan sebagainya.

Baiklah saya tangguhkan perbincangan ini setakat ini sahaja korang pun macam dah malas nak baca dah tu, saya akan ulas lebih lanjut bagaimana mengkaji adanya Allah di langit dan bumi, serta pada pertukaran siang dan malam pada artikel akan datang semua sekalilah.

Apa pun jelas di sini Allah menyuruh kita berfikir dan mencari bukti bahawa DIA ada. Malah Allah ajar juga bagaimana cara nak cari yang betul supaya kita tak terpesong, Allah dah bagi 'hint' di dalam Al-Quran. Inilah yang dinamakan berfikir pada lorong yang betul salah masuk lorong touch n go kang haru-biru sebab tak bawak kad.

Salam Ukhuwah..~

1 ulasan:

  1. salam tokwan,
    saya copy dan paste artikel ni ya.
    terima kasih

    BalasPadam