Bacaan Popular

Jumaat, 19 Julai 2013

Jangan Buang Masa



Diceritakan bahawa Alam dunia amat sekejap tempohnya berbanding dengan perjalanan barzah dan mahsyar di akhirat kelak. Tentu malaikat hairan dengan manusia yang bertungkus lumus untuk keduniaan yang paling lama pun kita hidup sampai seratus tahun je. Itu pun kalau umur panjang.

Sedangkan alam selepas mati, alam barzah, padang mahsyar, dan ke titian sirat yang penuh ranjau dan halangan...di katakan oleh ulamak lamanya alam akhirat sebelum sampai ke keputusan syurga neraka itu berpuluh ribu tahun lamanya. Logikkah kalau akal yang sihat sekiranya kita lebih mengutamakan dunia dari akhirat???

Diceritakan lamanya di padang mahsyar itu sehingga manusia sanggup berkata kepada Allah s.w.t. agar mereka dimasukkan saja ke neraka kerana tak tertanggung azabnya di mahsyar yang terlalu lama....Maka sebab itulah dikatakan bahawa orang yang beruntung itu ialah orang yang ketika hidupnya didunia, segala apa-apa yang dilakukannya didunia ... matlamatnya tetap akhirat. Dia di dunia, tapi pemikirannya di akhirat.

Ketika didunia dia dah tahu apa yang dia akan hadapi di alam barzah...apa akan terjadi di mahsyar ...apa akan terjadi di titian sirat... dan akhirnya apa yang ada di syurga dan neraka. Nanti bila Allah s.w.t. tiba-tiba tarik nyawa kita...kita taklah terkejut beruk. Kata Syeikh Nuruddin, antara tipu daya syaitan ialah menagguhkan amalan.

Orang yang berumur belasan tahun...dibisikkan oleh syaitan, "Aku muda lagi.... nantilah bila aku dah kahwin baru aku pergi masjid berjemaah dan beribadah"... bila dah kahwin dibisikkan lagi "Aku baru je kahwin.... sibuk... masa ni lah aku nak kumpul duit banyak-banyak... nak besarkan anak.. nak kumpul harta..... kerja keras.. nanti umur 40 aku dah stabil baru aku pegi masjid dan beribadah"....

Bila sampai umur 40... dibisikkan lagi "Alamak sekarang ni sibuklah dgn masalah anak-anak.... anak-anak exam... ada anak yang sakit.... ada yang bermasalah... anak nak masuk Uni... banyak benda nak kena settle ni, tunggu pencen lah baru aku gi masjid"....

Bila dah pencen pulak... badan pun dah tak kuat.... ditakdirkan Allah s.w.t. kita sakit.... duduk lama tak boleh.... berdiri lama tak boleh.... macam-macam tak boleh.... nak beribadat dah tak kuat.... nak pegi majlis ilmu dah tak kuat.. nak puasa sunat dah tak boleh.... akhirnya sibuk dgn dunia sampai lah dicabut segala kenikmatan yang diberi oleh Allah masa dia muda dan sihat.

Alhamdulillah bagi yang masih boleh hidup sampai tua dan sempat bertaubat. Berapa ramai yang umur belasan tahun... umur dua puluhan... umur tiga puluhan... empat puluhan yang direntap nyawanya oleh malaikat maut ketika masih sibuk dengan urusan dunia semata-mata?

Mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi kesedaran sementara kita masih berpeluang. Berkat bulan Ramadhan ini. YA Allah berikanlah kami taufiq dan hidayah mu ya Allah.. Berikanlah kami kebaikan dunia dan akhirat. Amin Allahuma amin.

Kata ustaz Ihsan.... Malam2 disaat orang lain nyenyak tidur... amalkan bertafakur kepada Allah s.w.t. ... at least 10-15minit. Hanya kita dengan Allah. Tak payah doa yang canggih-canggeh ... sebut dalam bahasa Melayu pun takpe... sebut dengan niat berbicara dengan Allah... berkhalwat dengan Allah...

Matlamatnya untuk bertafakur dengan Allah s.w.t. ..... Amalan bertafakur adalah amalan para solihin yang sudah ditinggalkan oleh kebanyakan orang. Sedangkan bertafakur itu salah satu kaedah yang sangat berkesan untuk seseorang mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. ... selain zikir. InsyaAllah cuba buat dan amal. tengok Astro berjam-jam... takkan takleh 10 minit dating dengan Allah.

Peringatan ini untuk diriku yang sering lupa. Mudahan bermunafa'at juga untuk yang membaca.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan