Bacaan Popular

Rabu, 29 Jun 2011

Tony Blair Baca Al-Quran Setiap Hari


LONDON – Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair mengaku dirinya selalu membaca Alquran setiap hari. Setelah bersara dari dunia politik, membuatkan dirinya memiliki waktu yang terluang untuk membaca Alquran.

Sikap ini Blair ini memang lain dari biasanya. Kebiasaannya Blair enggan untuk membicara pasal agama, apalagi semasa dirinya menjadi perdana menteri. Namun sejak 2007 lepas, semasa dia meninggalkan Downing Streets 10, yang merupakan pejabat perdana menteri Britain, dirinya kini jadi lebih terbuka melihat agama.

“Saya membaca Bible dan Al-Quran setiap hari. Ini saya lakukan untuk memahami apa yang terjadi di dunia. Saya melihat Quran sangatlah instruktif,” kata Blair seperti dikutip Daily Mail, Isnin (13/6/2011).


Ahli Politik senior Parti Buruh tersebut yakin dapat memiliki lebih pengetahuan akan Islam dapat membantu tugasannya sebagai utusan khas di Timur Tengah. Pekerjaannya yang ditetapkan oleh PBB, Amerika Syarikat, Russia dan Eropah tersebut ditujukan untuk membantu perdamaian antara Palestin dan Israel.

Blair juga mengatakan bahawa Islam adalah agama yang indah. Dia pun menganggap Nabi Muhammad SAW sebagai tokoh yang amat mendorong kemanusiaan.

Pada tahun 2006, dia pernah menyebut Al-Quran sebagai buku reformis yang amat inklusif.

“Al-Quran amat meninggikan ilmu pengetahuan dan amat membenci tahayul. Selain itu Al-Quran juga amat praktikal dan jauh lebih maju ketika membicarakan sikap menghadapi pernikahan, keadilan bagi perempuan serta pemerintahan,” jelas Blair.

Pada Oktober lalu, ipar Tony Blair, Lauren Booth menggemparkan dunia apabila telah memeluk Islam.

Admin: Kalau orang bukan Islam pun baca Al-Quran, tidak malukah kita sebagai seorang yang mengaku Islam jika Al-Quran hanya diletakkan ditempat yang tinggi (atas almari) tanpa membacanya?

So, sendrik mau ingat!


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan