Bacaan Popular

Selasa, 21 Jun 2011

Memohon Kepada Selain Allah SWT


BULAB Rejab adalah salah satu bulan suci dalam Islam. Antara yang istimewa mengenai bulan ini ialah kerana berlaku peristiwa besar Israk dan Mikraj didalamnya.


Pada bulan Rejan kita digalak meningkatkan amalan sebagai persiapan kedatangan Syaaban dan Ramadan. Sesungguhnya kita terhutang budi kepada Allah SWT kerana memperuntukkan keistimewaan hari-hari dan bulan-bulan tertentu yang mampu mengejutkan kita yang leka dengan rutin harian.


Menyambung bicara tentang syafaat, sepotong hadis yang berkaitan dengannya adalah: "Apabila kamu meminta pintalah kepada Allah dan apabila kamu meminta tolong pohonlah kepada Allah". (sebahagian hadis yang masyhur yang diriwayatkan oleh al-Tirmizi dan disahihkannya daripada Ibnu Abbas r.a secara marfu')


Masalahnya, ramai umat manusia yang salah faham tentang hadis ini. Mereka memahami hadis ini dengan maksud, tidak boleh meminta dan juga memohon pertolongan secara mutlak walau dengan apa cara dan jalan sekalipun melainkan hanya kepada Allah.


Justeru, mereka menganggap memohon dan meminta pertolongan kepada selain Allah adalah perbuatan syirik yang boleh mengeluarkan seseorang itu daripada agama.


Fahaman dan anggapan sedemikian, akan menafikan pengambilan atau penggunaan sebab-musabab dan meminta pertolongan dengan sebab-sebab tersebut serta bercanggah dengan nas-nas yang banyak mengenai perkara ini.


Hakikatnya, hadis yang mulia ini tidak bermaksud menegah atau melarang daripada memohon atau meminta tolong kepada selain Allah, sebagaimana yang difahami dari zahir lafaz hadis ini.


Tetapi maksud hadis ini adalah melarang daripada lalai atau lupa bahawa walau bagaimanapun kebaikan yang dilihat dimiliki oleh sebab-sebab itu, ia tetap daripada Allah.


Bahkan, hadis ini juga mengandungi suruhan supaya beringat, bahawa apa pun juga nikmat (kebaikan) yang dimiliki atau dikuasai oleh makhluk, ia adalah daripada Allah dan diperolehi dengan pertolongan Allah.


Maknanya di sini, apabila hendak meminta pertolongan kepada seseorang makhluk dan ia sudah pasti dilakukan dalam kehidupan seharian, maka hendaklah menjadikan segala pergantungan dan pegangan kamu hanya kepada Allah.


Jangan sekali-kali sebab-sebab itu menghalang kamu daripada melihat kepada musabbibnya (Allah). Jangan pula kamu termasuk di kalangan orang-orang yang mengetahui apa yang zahir (nampak pada mata kasar sahaja) iaitu hubungan dan pergantungan di antara suatu perkara dengan suatu perkara tetapi kamu lupa terhadap yang menghubungkan di antara perkara-perkara tersebut (Allah).


Inilah makna yang ditunjuki oleh hadis ini. Yang demikian itu, sebagaimana yang disebut di dalam sabda Rasulullah SAW selepas sabda di atas:

"Ketahuilah, bahawa sekiranya kesemua umat ini bersatu untuk memberikan kamu suatu manfaat, nescaya mereka tidak dapat memberikan kamu suatu manfaat pun melainkan apa yang telah dicatat oleh Allah untuk kamu. Sekiranya mereka berhimpun untuk memudaratkan kamu, nescaya mereka tidak dapat memudaratkan kamu melainkan apa yang telah dicatat oleh Allah untuk kamu".


Maka di sini, Rasulullah SAW mensabitkan manfaat dan mudarat bagi mereka sebagaimana yang kita lihat sesuai dengan apa yang telah dicatat oleh Allah bagi seseorang hamba itu sama ada manfaat atau mudarat. Maka daripada sabda Nabi SAW ini menjelaskan maksudnya.


Bagaimanakah kita boleh mengingkari atau menafikan perbuatan meminta pertolongan dengan selain Allah, sedangkan terdapat suruhan melakukan perbuatan tersebut di dalam pelbagai tempat dari al-Quran dan juga sunnah.



Allah SWT berfirman:

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat. (al-Baqarah: 45)



Allah SWT juga berfirman:

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan. (al-Anfal: 60)



Al-Quran juga telah menceritakan tentang seorang hamba yang soleh, Zul Qarnain sebagaimana firman-Nya:

Oleh itu, bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai). (al-Kahfi: 95)

kredit: PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan