Bacaan Popular

Rabu, 15 Jun 2011

Penghormatan Terhadap Ka'abah


DALAM hal ini, penghormatan terhadap Baitu al-Haram merupakan suatu kekuatan kerohanian yang dapat melindungi orang Quraisy dalam perjalanan. Oleh sebab itu mereka suka mengembara untuk mencari rezeki.

Penghormatan terhadap Baitu al-Haram yang telah menjadi darah daging di kalangan bangsa Arab hasil daripada kurniaan Tuhan, Penjaga Baitu al-Haram. Dia telah menjaga kehormatannya itu dan ia semakin bertambah dalam jiwa orang Arab dengan terusirnya tentera Habsyah yang hendak merobohkannya dan dibinasakan mereka sebelum sempat menyentuh batunya bahkan mereka tidak sempat untuk menghampirinya.

Sekiranya kedudukan dan kehormatan Baitu al-Haram tidak ada di dalam jiwa orang Arab dan terdapat tangan-tangan jahil yang berani mengganggu para musafir mereka, sudah tentu mereka tidak berani melakukan perjalanan itu.

Akibatnya peluang untuk mencari rezeki menjadi sedikit kerana tanah mereka tidak ditumbuhi tanaman dan tidak ada binatang ternakan, lagipun mereka bukankah ahli pertukangan yang masyhur diperlukan orang ramai untuk memahat rumah-rumah mereka.

Oleh itu, peluang untuk mencari rezeki sempit dan pintu mencari segala sumber kekayaan tertutup.

Firman Allah SWT: Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan pemilik rumah ini (Kaabah). Yang telah memberi makanan kepada mereka untuk menghilangkan lapar dan mengamankan mereka dari ketakutan.

Maksud ibadat kepada Tuhan Kaabah ini dengan makna mentauhidkan-Nya seperti pendapat Ibn al-Jauzi.


Berkenaan Allah mengurniakan makanan kepada mereka daripada kelaparan ada tiga pendapat:

i. Dengan kurniaan Allah daripada harta dan rezeki sebagaimana pendapat Ibn Isa.

ii. Dengan berkat doa Nabi Allah Ibrahim seperti pendapat Ibn Abbas.

iii. Mereka pernah lapar pada zaman Jahiliyah dan Allah campakkan ke hati orang Habsyah untuk membawa makanan kepada mereka.


Berkenaan dengan keamanan pula, ditafsirkan dengan empat pendapat:

i. Allah mengamankan mereka daripada merasa takut kepada orang Arab yang memerangi mereka kerana kehormatan Tanah Haram. Inilah pendapat Ibn Abbas.

ii. Selamat daripada takut tentera Habsyah bersama gajah sebagaimana pendapat al-A'masy.

iii. Allah SWT mengamankan mereka daripada penyakit juzam atau kusta seperti pendapat al-Dahhak, al-Suddi dan Sufyan al-Thauri.

iv. Orang Quraisy akan sentiasa menjadi khalifah seperti kata Ali r.a.

Sayid Qutub berkata: Mengikut keadaan mereka yang lemah dan keadaan alam sekitar di sekelilingnya maka mereka diancam ketakutan tetapi Allah SWT mengamankan mereka dari ketakutan itu.

Itulah peringatan Allah yang sewajarnya menimbulkan rasa malu dalam hati kaum Quraisy. Mereka bukannya tidak tahu nilai Baitullah dan kehormatannya dalam kehidupan mereka.

Malah dalam saat-saat kesusahan dan duka nestapa mereka tidak memohon perlindungan melainkan pada Tuhan rumah suci yang Esa itu. Lihat sahaja Abdul Mutalib, ia tidak menentang angkatan tentera Abrahah dengan kekuatan askarnya tetapi dengan cara Tuhan Esa yang mengawal sendiri rumah-Nya.

Dia tidak menentang Abrahah dengan patung berhala dan dia tidak berkata kepada Abrahah: Tuhan-tuhan itu akan melindungi keselamatan rumah suci mereka tetapi yang dikatakan pada Abrahah adalah: Saya adalah tuan kepada unta-unta yang telah dirampas oleh engkau dan rumah ini mempunyai tuannya yang akan mempertahankannya.

Sayang seribu kali sayang, kesesatan dan penyelewengan zaman jahiliah tidak mempunyai logik, tidak bersandarkan kepada kebenaran.


Penutup

Jika mereka memahami bahawa semua itu berlaku kerana anugerah Tuhan, pemilik rumah ini, tentu mereka akan menyembah-Nya. Akan tetapi mengapa mereka masih mengagungkan selain-Nya dan menjadikan sebagai perantara di sisi-Nya, padahal tidak ada seorang pun daripada mereka yang dijadikan perantara itu mampu memberi limpahan kepada mereka, sama ada dalam bentuk nikmat keamanan, rezeki dan memenuhi keperluan hidup mereka.

Semoga Allah menjadikan kita semua sentiasa berada dalam keamanan dan kemakmuran, Amiiinnn.

kredit: KedahLaNie


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan