Bacaan Popular

Rabu, 27 April 2011

Petua Sakit Gigi (tips)


Mengikut sejarah Tok Wan yang sudah berumur 56 tahun pada tahun ini belomlah lagi merasai sakit gigi. Tapi kalau ada orang yang mengatakan lebih baik sakit gigi daripada sakit hati, tentu ia belum pernah merasakan sakit yang sebenar-benarnya. Padahal, sakit gigi merupakan gangguan kesehatan yang umum terjadi dan seringkali muncul tanpa gejala sebelumnya. Rasa sakitnya yang bervariasi mulai dari tajam, berdenyut, hingga konstan. Dari rasa sakit yang ditimbulkannya, tentu saja akan mengganngu pekerjaan seharian kita. Selain itu, jika dibiarkan tanpa tindakan yang tepat, kerusakan gigi akan bertambah parah sehingga harus dicabut. Untuk membantu menghindari hal tersebut, berikut beberapa tips untuk anda cuba dirumah.


1. Bunga Cengkih

Ambil beberapa bunga cengkih dan kunyah . Letakkan bunga cengkih yang dikunyah terkena pada gigi yang berlubang atau sakit tu. Biarkan beberapa ketika, sakit gigi anda akan berkurangan perlahan-lahan.

2. Air Garam

Lagi satu petua ialah, cuba berkumur dengan air garam beberapa ketika. InsyaAllah ia mengurangkan rasa sakit gigi juga.

3. Bawang Merah

Mengunyah bawang merah selama 3 menit dinyatakan cukup untuk membunuh semua kuman di mulut. Meredakan gigi yang sedang sakit dengan cara menempatkan sepotong kecil bawang merah di area gigi atau gusi yang sakit.

4. Bawang Putih

Haluskan satu ulas bawang putih dan campurkan dengan sedikit garam kasar kemudian tempatkan di area yang sakit. Cara ini didapati dapat meredakan rasa sakit, bahkan kadang-kadang menyembuhkan. Selain itu, ada baiknya mengunyah satu ulas bawang putih setiap pagi. Cara ini dapat menjaga gigi yang telah disembuhkan semakin kuat dan sehat.



Salam Ukhuwah..~

2 ulasan:

  1. salam tok wan .
    tips untuk ubati resdung ade tak ?

    BalasPadam
  2. Juz husna: Tips untuk resdong blum ada. Nanti tok cari dulu kat belakang rumah yek..~

    BalasPadam