Bacaan Popular

Sabtu, 23 Februari 2013

Ejen-ejen Fitnah



Mari kita sama-sama mengenal wukalaa` (ejen-ejen) yang menimbulkan FITNAH.......

Dan telah mengeluarkan Abu Nu'aim rah.a. di dalam kitab Al-Hilyah (1:274) daripada Huzaifah r.a., katanya....(mafhumnya kira-kira).......: 


" Sesungguhnya FITNAH itumuncul / terjadi / terbit / datang menerusi / melalui tiga ejen.

Ejen yang pertama : ialah menerusi al-haadd an-nihriir yang mana tidak muncul / terbit / naik baginya sesuatu melainkan dia akan menumpaskan dengan pedang (iaitu mengekang, memaksa dan menundukkan). 

Dan ejen yang kedua : ialah menerusi khatiib / pengkhutbah / jurubicara / penceramah / penda'wah / pensyarah / penyeru / pengajak / mubayyin / pemidato/ (dsbnya) yangmenyeru / mengajak / menda'wah kepada fitnah itu sendiri. 

Dan ejen yang ketiga : ialah menerusi as-sayyid / pemimpin / kepala / ketua / pemuka / penghulu / boss / majikan / pemerintah / penguasa / pentadbir/ pengurus / pengarah / policymaker / decision maker / master / chief / leader / (dsbnya). 

Maka ada pun (mengenai) ejen yang pertama dan yang kedua di atas, maka fitnah itu sendiri akan dibentangkan / ditelungkupkan / dilemparkan ke wajah-wajah mereka sendiri. 

Dan ada pun(mengenai) ejen ketiga itu (as-sayyid), maka fitnah itu sendiri akan mencarinya / menuntutnya sehingga fitnah itu akan mengenakan bala` terhadap apa yang ada disisinya (iaitu bala` akan datang kepada segala kepunyaannya seperti harta-kekayaan, pangkat-gelaran-jawatan, anak-isteri-keluarga dsbnya)".

Begitulah terjemahan kasarnya.

Agak sukar bagi saya untuk menterjemahkan atau mencari istilah Melayu yang tepat dan berkesan bagi kalimah al-haadd an-nihriir. Bagaimana pun berikut diberikan imbasan-imbasan ma'na bagi kalimah itu satu persatu.

Al-haad : An-nasyiit wa as-sarii' fii al-umuur al-maadhii fiihaa (iaitu orang yang sangat nasyiit / cergas / aktif / giat / rajin / sigap / tangkas / cekap / brisk / lively / spirited / animated / busy / energetic / enthusiastic dan sangat sarii' / cepat / sensitif / cerdas / lekasmengerti / bersegera / fast / quick /  prompt /  easily affected /quick-witted dalam urusan-urusan / perkara-perkara yang telah berlalu padanya). 

An-nihriir : Al-fatin al-basiirbi kulli syaiin ( iaitu orang yang sangat fatin / bijak / pandai / cerdas / mengerti / faham / tajamakal / clever / smart / astute / sagacious / perspicacious / bright / intelligent dan sangat basiir / boleh melihat / pandai / arif / bijaksana / berakal / acutely aware / possessing knowledge orunderstanding / discerning / discriminating / versed / knowledgeable / proficient / acquainted dengan / dalam / mengenai / tentang segala sesuatu).

Pendekata al-haadd an-nihriir adalah golongan atau para intelektual, cerdik pandai, cendekiawan, mereka yang terpelajar (educated), orang-orang yang mempunyai ijazah / sijil, orang-orang yang terlatih, berpengalaman dan mahir (skilled), pakar-pakar / experts, dsbnya..... 

Golongan pensyarah-pensyarah universiti / academicians ( tetapi tak termasuk saya sebab saya adalah seorang yang ummiy ?!) dan segala pegawai-pegawainya lain sudah tentulah termasuk dalam kategori ini.

Haai..!! Sekali fikir rasanya lebih baik jadi orang biasa / awam atau jadi orang 'bodoh' pulak, kerana nampaknya orang-orang seperti ini tidak termasuk dalam kategori ejen-ejen FITNAH...!!

Jadi ternyata kepandaian / kepakaran dan ilmu semata-mata belum tentu lagi membentuk jiwa seseorang hamba Allah s.w.t. itu kepada taraf yang sebenarnya yang dikehendaki Allah s.w.t. jika tidak disuburi bersama keimanan dan ketaqwaan. Malah orang-orang yang sebegini merupakan pendukung-pendukung kerosakan, mungkar dan fitnah, penabur-penabur fitnah...... 

Begitu pun juga dgn golongan-golongan khatiib / penceramah / penda'wah / dsbnya (sebagai ejen kedua) dan dengan golongan-golongan pemimpin / kepala / ketua / pemerintah / dsbnya (sebagai ejen ketiga) jika tidak diiringi dgn ketaqwaan yg sebenarnya. Penabur Fitnah nombor wahid adalah Ibliis.......walhal dialah yang tersangat 'alim, bekas ketua para malaikah, bekas penghuni syurga...dsbnya.

Alangkah sucinya kehidupan pak tani, nelayan dsbnya.... bangun pagi solat subuh turun ke bendang / laut.........tanam sayur / padi......toreh getah dsbnya,......tangkap ikan......solat zohor...qoilulah...... solat asar ........tilaawah Al-Quraan.......dan.....zikrullah.... dan..........., tak ada masa untuk menabur mungkar dan fitnah, tak ada pena untuk mencoret fitnah, tak ada masa untuk E-mailkan fitnah, takada masa untuk berada di meeting tables atas maqsud agenda-agenda fitnah, tak ada idea / teori untuk menabur, menyuburkan dan mengempen fitnah... dsbnya...!!!

Bagaimana kata antum pulak ?!

Semoga setelah kita mendengar keterangan Huzaifah r.a. ini, dapatlah kita dengan izin Allah s.w.t. menjaga diri kita daripada menjadi sumber FITNAH. Semoga Allah s.w.t. memelihara diri kita, ibubapa kita, isteri-isteri / suami kita, anak-anak kita, zuriat-zuriat kita, seluruh kaum kerabat kita, para muslimiin / muslimaat mu`miniin / mu`minaat daripada menjadi ejen-ejen FITNAH DAN KEMUNGKARAN. Wallaahu a'lam.

kredit: Ustaz Jalil


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan