Bacaan Popular

Isnin, 9 Disember 2013

Sifat-sifat Terpuji Mukminin



Bagi menjadikan diri seorang Mukmin sejati kita harus memiliki beberapa sifat yang baik. Antaranya seperti sifat selalu memperbaharui taubat, sifat khauf, sifat zuhud, sabar, syukur dan sebagainya. Mari kita perincikan sifat-sifat tersebut:

 1. Taubat ertinya meninggalkan segala perbuatan tercela yang telah dikerjakannya dengan niat kerana membesarkan Allah s.w.t. Orang yang bertaubat mestilah memenuhi syarat-syarat berikut :

a) Meninggalkan maksiat dengan kesedaran.
b) Menyesal dengan perbuatan yang telah dikerjakan.
c) Berazam tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.

2. Khauf ertinya takutkan Allah s.w.t, takutkan kemurkaanNya dengan memelihara diri dari melakukan perkara-perkara yang ditegah.

3. Zuhud ertinya bersih atau suci hati dari berkehendakkan lebih dari keperluannya serta tidak bergantung kepada makhluk lain. Hatinya sentiasa mengingati bahawa harta yang dimilikinya adalah sebagai amanah dari Allah.

4. Sabar ertinya tabah atau cekal menghadapi sesuatu ujian yang mendukacitakan.

5. Syukur ertinya menyedari bahawa semua nikmat yang diperolehinya baik yang lahir mahupun batin semuanya adalah dari Allah dan merasa gembira dengan nikmat itu serta bertanggungjawab kepada Allah.

6. Ikhlas ertinya mengerjakan amal ibadat dengan penuh ketaatan serta semua perbuatan yang dilakukan semata-mata mengharapkan keredhaan Allah, bukan kerana tujuan lain.

7. Tawakal ertinya berserah diri kepada Allah dalam melakukan sesuatu rancangan.

8. Mahabbah ertinya kasihkan Allah dan hatinya sentiasa cenderung untuk berkhidmat dan beribadat kepadaNya serta bersungguh-sungguh menjaga diri dan jauhkan dari melakukan maksiat.


SIFAT-SIFAT TECELA MUKMININ

1. Syarhul Thaa’am ertinya gemar kepada makan atau makan terlalu banyak.

2. Syarhul Kafam ertinya gemar kepada bercakap yang sia-sia, percakapan yang tidak berfaedah kepada dunia dan akhiratnya.

3. Gha’dhab ertinya bersifat pemarah dan cepat melenting walaupun kesilapan berlaku pada perkara yang kecil.

4. Hasad ertinya dengki akan nikmat yang ada pada orang lain serta suka jika orang itu susah.

Semuga dengan sedikit panduan ini dapat membimbing kita kepada arahtuju yang lebih baik. Insya Allah.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan