Bacaan Popular

Khamis, 12 Disember 2013

Rahsia Melawan Syaitan laknatullah

Gambar sekadar hiasan sahaja


Syaitan tidak pernah jemu menyesatkan anak-anak Adam. Justeru, mereka berusaha untuk terus menggoda dan mengganggu manusia. Bukan sahaja ketika kita sedang beribadat bahkan sewaktu kita mula keluar dari rumah menuju ke masjid atau tempat-tempat lain untuk membuat kebajikan dan kebaikkan. Mereka berusaha menggagalkan tujuan baik manusia.


Sebaliknya apabila manusia keluar dari rumahnya untuk melakukan kejahatan atau ke tempat-tempat maksiat, syaitan akan memberi galakan dan kegembiraan. Untuk itu, Nabi Muhammad s.a.w. mengajarkan kepada umatnya doa yang dibaca sewaktu keluar dari rumah menuju tempat-tempat yang baik. Apabila syaitan mendengar doa ini dibacakan, mereka akan segera melarikan diri. Doa tersebut ialah: "Dengan nama Allah aku serahkan diriku kepada Allah. Tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah."
Apabila seseorang membaca doa ini, akan dikatakan kepadanya: "Cukuplah bagimu, kamu telah diberikan hidayah, kecukupan dan telah dipelihara." Lalu syaitan pun segera meninggalkan orang itu dan pergi dari situ. Sambil itu mereka berkata sesama sendiri, "apakah daya kamu terhadap orang yang telah diberikan hidayah, diberi kecukupan dan telah dipelihara?"

Hadis di atas diriwayatkan oleh Abu, Daud, Nasai dan Tirmizi daripada Anas r.a.

kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan