Bacaan Popular

Selasa, 17 Disember 2013

Koreksi Diri


Ayat diatas ialah Doa Iftitah yang selalu kita baca semasa memulakan solat. Kita mungkin telah belajar membaca doa ini semasa kita kecil atau semasa kita muda remaja dulu. So... ramai antara kita sekali saja belajar solat.

Akhirnya kebanyakan kita dah tersangat hafal doa iftitah ini dan kita anggap tak payah belajar lagi.

Baru-baru ini Tok Wan masuk sebuah masjid untuk solat dhuha. Kebetulan hari minggu dan dalam masjid tersebut sedang berlansung Kursus Solat untuk para remaja sempena cuti sekolah. Memang pesertanya semua remaja belaka, ada juga yang baru lepas bersunat.

Lepas solat leka berzikir terdengar perkataan dari mulut penceramah kursus tersebut yang menyentuh bacaan doa iftitah. Katanya kebanyakan orang yang solat dah bertahun-tahun, dah berpuloh-puloh tahun menganggap doa iftitah mereka itu betul. Mereka sudah hafal doa itu begitu lama sehingga jikalau ada yang salah pun mereka tak perasan. Lalu jadilah mereka solat tanpa membaca doa iftitah yang betul. Katanya.

Contoh bacaan di 'wamahyaya wamamati', ada yang tersebut 'wama yahya wamamati'.

Jadi seelok-eloknya kita semak semula doa tersebut, tengok betul-betul huruf-huruf tersebut satu persatu agar doa iftitah kita akn terus betul dan benar lagi dibenarkan. Tk rugi pun kita membuat koreksi bacaan disamping mengkoreksi diri sendiri.


Salam Ukhuwah..~





Tiada ulasan:

Catat Ulasan