Bacaan Popular

Isnin, 12 September 2011

Menara Mencecah Awan


Banyak negara sekarang berlumba-lumba membuat menara paling tinggi untuk menempa nama di medan antarabangsa. Mungkin kita terlupa pada zaman Firaun lagi menara telah dirikan ada yang kekal sehingga kini tetapi apa la sangat berbanding dengan kekuasaan Allah Taala.


“Dan berkata Firaun: “Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah hai Haman untukku tanah liat *) kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa dia termasuk orang-orang pendusta”.



Tower of Babel

Sejarah Para Nabi dan Raja yang diriwayatkan cendekiawan Al-Tabari mengatakan bahawa Raja Namrud memiliki Menara yang dibangunkan di Babil, lalu Tuhan menghancurkannya, kemudian bangsa masyarakat, yang asalnya hanya satu jenis bahasa iaitu Syriac, terpecah menjadi 72 jenis bahasa.

Ahli kajisejarah yang lain,Abu al-Fida mengatakan perkara yang sama. Dengan menambahkan tokoh Eber (nenek moyang Nabi Ibrahim) yang menjadi satu-satunya manusia berbahasa asal Syriac, kerana beliau tidak ada keterlibatan dengan Menara Babil.

Menara Babil (Menurut Keterangan Sejarah)


Sehingga sekarang pun tidak diketahui secara pasti berapakah tinggi sebenarnya menara Babil, namun beberapa sumber sejarah kanonikal mengatakan ketinggian asli dari menara yang hebat ini.

Buku Yobel (The Book of Jubilees) menyebutkan ketinggiannya ialah 2484 meter, tiga kali ganda dari ketinggian Burj Dubai.

Buku The Third Apocalypse of Baruch pula menyebutkan bahawa “hujung teratas menara” mencapai sehingga ketinggian 211.8 meter, tertinggi dalam sejarah sehingga dibangunkan Menara Eiffel yang setinggi 324m.

Giovanni Villani, pakar bangunan di tahun 1300 menjelaskan bahawa “Ukurannya 8 mil pada diameternya, dan memiliki ketinggian 4000 paces, (atau 5920 meter) dan tebalnya 1000 paces, satu pace adalah tiga kali jarak langkah kaki”

Pengembara pada abad ke 14, John Mandeville melaporkan tinggi menara menjulang keatas mencapai awan, setinggi 64 furlongs atau 12807.424 meter, berbeza sdengan Burj Dubai iaitu 880 meter

Pengembara John Mandeville

“………Seperti yang dapat saya diketahui, bahawa Babylon yang saya katakan, dimana sultan tinggal, adalah bukan Babylon yang besar yang mana pelbahai bahasanya diciptakan oleh azab dari keagungan Tuhan. Semasa Menara Raksasa Babel dibangun; dari dinding setinggi 64 furlong; yang berada di gurun Arab, dapat dicapai melalui jalan menuju kerajaan Chaldea. Tapi sudah cukup lama untuk manusia memijakkan kaki di menara; yang perjalannya merentasi gurun pasir penuh naga dan banyak hewan berbisa. Menara itu, dengan kotanya, berjarak 25 mil sepanjang temboknya, Itulah yang mereka terangkan mengenai negaranya.

Menara itu dibangunkan oleh Raja Namrud yang jadi raja negara itu, dan dia adalah raja pertama di dunia. Dan dia membuat dirinya mirip seperti ayahnya, dan memerintah rakyatnya seperti Tuhan, bahkan menyuruh mereka menyembahnya, dialah firaun pertama.”

Ahli sejarah abad ke-17 Verstegan menunjukkan bentuk lain – mengutip pernyataan Isidore, dia berkata bahawa tinggi menara 5164 paces, (atau 7600 meter) dan mengutip Josephus bahawa menara itu lebih lebar daripada tingginya, lebih mirip gunung ketimbang menara. Dia juga mengutip pernyataan penulis tak bernama yang mengatakan jalan spiral ke atas menara itu teramat lebar dan terdapat tempat tinggal bagi pekerja dan haiwan, dan penulis lain yang membenarkan jalan tersebut cukup lebar untuk dijadikan ladang gandum bagi haiwan yang digunakan untuk pertanian.


Awal Kehancuran Menara. Manusia tiba-tiba tak boleh berkomunikasi satu sama lain
Profesor J.E. Gordon mempertimbangkan ketinggian Menara Babel dalam bukunya “Struktur Atau Mengapa Sesuatu Tidak Jatuh ke Bawah” (Pelican 1978–1984). Dia menulis, “Batu dan bata memiliki berat 120 lb per kaki bata (2000 kg per meter bata).

Aritmatik asas menunjukkan bahawa sebuah menara dengan dinding selari sahaja boleh saja dibangun untuk ketinggian 2.1 km sebelum batu bata di bagian bawah hancur. Namun dengan membuat dinding luncup ke arah atas mereka … boleh juga telah dibangun untuk ketinggian di mana kemungkinan orang Shinnar akan kekurangan oksigen di ketinggian tersebut dan mengalami kesukaran bernafas sebelum dinding bata hancur akibat berat struktur itu sendiri”







kredit: selatanonline


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan