Bacaan Popular

Isnin, 28 Januari 2013

Siksaan Yang Ringan Dalam Neraka


Rasulullah s.a.w. bersabda : 

“Seringan-ringannya siksaan ahli neraka, iaitu seseorang diberi dua alas kaki dari api maka alas itu di ikat dikakinya, maka otaknya menjadi mendidih sebab dari kedua alas kaki itu, sebagaimana mendidihnya air yang ada di dalam kendil, sampai jiran-jirannya dapat mendengar mendidihnya otak tersebut.

Gigi gerahamnya pula menjadi bara api, bibirnya menjadi bara api, nyalanya api itu sampai keluar dari dalam perutnya, dari kedua telapak kakinya. Orang yang disiksa seperti ini beranggapan bahawa dirinya termasuk penduduk neraka yang sangat pedih siksanya. Padahal sesungguhnya dia termasuk dari penduduk neraka yang ringan siksanya”.

Oleh itu jauhkan diri kita akan jalan yang menuju kearah siksaan api neraka. Bayangkanlah itu adalah siksaan yang paling ringan, macam mana dengan seksaan yang lain?



____________________________________________

"Sesiapa yang tetap mengerjakan solat sunat sebelum dan selepas zohor sebanyak 4 raka'at maka Allah s.w.t. akan mengharamkan dirinya dari api neraka".

hadith riwayat Abu Daud dan Tarmizi

____________________________________________

"Malaikat akan berdoa untuk kamu selama kamu masih berada didalam masjid dan melalukan solat dan selama kamu tidak berhadas. Berkata Malaikat, "Ya Allah, ampunilah dia dan turunkanlah RahmatMu kepadanya".

hadith riwayat Bukhari


Salam Wasatiyyah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan