Bacaan Popular

Ahad, 6 Januari 2013

Kita Bertanya



KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?


AL-QURAN MENJAWAB: 

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

(Surah Al-Ankabut, ayat 2-3).



KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

AL-QURAN MENJAWAB: 

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”

( Surah Al-Baqarah, ayat 216).


KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

AL-QURAN MENJAWAB : 

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” 

(Surah Al-Baqarah, ayat 286).


KITA BERTANYA : KENAPA RASA TERTEKAN (FRUST)?


AL-QURAN MENJAWAB : 

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.” 

(Surah Al-Imran, ayat 139).


KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


AL-QURAN MENJAWAB :

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” 

( Surah Al-Baqarah, ayat 45).


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?


AL-QURAN MENJAWAB : 

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ? 

(Surah At-Taubah, ayat 111).


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?


AL-QURAN MENJAWAB : “Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” 

(Surah At-Taubah, ayat 129).


KITA BERKATA : AKU TIDAK DAPAT TAHAN!!!


AL-QURAN MENJAWAB : 

“… ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” 

(Surah Yusuf, ayat 12).



kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan