Bacaan Popular

Sabtu, 12 Januari 2013

Hukum Orang Kafir Guna Kalimah Allah


"Apabila ditanya tentang hukum orang kafir guna kalimah Allah, sebenarnya soalan itu sendiri tidak betul. Ramai yang menjawab hukum asalnya ialah harus..

"Sedangkan hukum wajib, sunat, harus, makruh dan haram adalah hukum taklifi, dan yang mukallaf ialah orang Islam. Orang kafir tidak disasarkan dengan hukum-hukum Allah kecuali:-

1) Ayat-ayat yang mewajibkan beriman
2) Hukum-hukum jenayah dan muamalat, berdasarkan akad zimmah

"Oleh itu, persoalan sebenar yang mesti dijawab ialah apakah wajar kerajaan sebagai Ulil Amri, yang mempunyai jentera mengeluarkan fatwa dan menguatkuasakan fatwa, mengharuskan penggunaan kalimah Allah dalam Bible dan bahan-bahan terbitan gereja di Malaysia?

"Persoalan sebegini secara asasnya sudah termasuk dalam bab Siyasah Syariyah, di mana kerajaan berkuasa membuat keputusan melalui pertimbangan antara maslahat dan mafsadah, yang semuanya itu mestilah berada dalam kerangka Maqasid Syarak, menjaga agama dalam konteks isu ini..

"Hakikatnya, kerajaan sudah ada keputusan. Sebagai rakyat kita perlu terima keputusan itu, kerana ia mengikut lunas-lunas syarak..

"Persoalan sebegini sebenarnya mengenai kuasa agama ke atas kehidupan awam, perkara yang amat dibenci oleh puak sekular Liberal..

"Sebahagian orang Islam, termasuk yang popular, mengupas isu ini tanpa melihatnya dalam skop pertembungan antara ideologi. Itu satu kegagalan yang mampu mengundang tragedi kepada umat..

"Wujudnya hubung kait antara ayat dan topik tidak semestinya boleh berlaku pendalilan di situ. Ramai orang terjebak dalam fenomena ini, iaitu menggunakan ayat al-Quran untuk menguatkan hujah, tapi mereka tidak sedar bahawa ayat itu tidak kena dijadikan sebagai dalil..

"Untuk kes ini, Surah Zumar ayat 3 dan Surah Ankabut ayat 63, sebagai contoh, ada hubung kait, tapi tidak kena langsung untuk dijadikan sebagai dalil mengharuskan. Pendek kata pendalilan (istidlal) tidak betul, selain isu orang kafir tidak menjadi sasaran hukum cabang syarak seperti yang disebut di perenggan pertama.."


kredit: fitrahonline


Salam Ukhuwah..~

1 ulasan:

  1. Al quran itu sendiri adlh perkara y logik semata n bknlh magik. setiap firman Allah y disampaikan melalui al quran ada y tersirat n tersuratnya. pd pndpt sy, tidak sepatutnya timbul isu sebegini krn Bible tu bkn ke asalnya dirujuk dr kitab injil? dan kitab injil itu bknkh sperti al quran y mengandungi kalimah Allah? jgn disibukkan mencari kesalahan org lain. lbh baik perbaiki diri n dalami ilmu agma islam. at least org kafir msh mahu brpegang pd kitab y mereka yakin n percayai..bkn mcm kbykn dr kita, hny tahu mberontak n menyalahkn tp diri sndiri pn xbrpegang pd al quran n sunnahNya...wallahualam..

    BalasPadam