Bacaan Popular

Jumaat, 28 September 2012

Pindah Solat Jumaat Ke Hari Sabtu


Kerajaan Azerbaijan Pindah Solat Jumaat Ke hari Sabtu
(Merenung Sejenak)

Sesuatu yang aneh dan pelik bahkan sedikit lucu, tapi itulah kenyataannya yang berlaku di negara bekas jajahan soviet ini.

Sejak 30 Jun yang lalu atas arahan Jawatankuasa Kebangsaan Bahagian Urusan Agama Republik Azarbaijan memerintahkan kepada para khatib masjid di seluruh negara itu untuk melaksanakan solat Jumaat pada hari Sabtu.

Alasan pemindahan tersebut kerana dinilai mengganggu jam kerja, di mana hari Jumaat di Azarbaijan adalah hari kerja rasmi negara itu.

Menurut pemerintah Azarbaijan, pemindahan solat Jumaat ke hari Sabtu diharapkan dapat mengurangkan beban para pegawai dan pekerja pemerintah.

Menanggapi alasan pemerintah, khatib Masjid Masyhadi Dodosh, H Shahin Hasanali mengatakan, pemindahan tersebut dinilai sebagai sebuah sentimen politik semata-mata.

“Pemerintah risau solat Jumaat menjadi medan pendidikan politik yang boleh menggugat kewibawaan pemerintah. Solat Jumaat tidak boleh dipindahkan hari sesuka hati,” ujarnya.

Republik Azarbaijan adalah negara kecil yang majoriti penduduknya beragama Islam. Dilaporkan, jumlah komuniti muslim di sana mencapai 90% dari jumlah keseluruhan penduduknya.

Kedekatan regim yang berkuasa dengan Israel, menyebabkan dasar-dasar pemerintah cenderung anti Islam. Sehingga kini, warga muslim Azarbaijan masih memperjuangkan hak-hak kaum muslimah untuk memakai tudung.

Kita di Malaysia masih beruntung dapat mendirikan solah juma'at pada hari juma'at dan tiada siapa yang menghalang. Namun masih ramai yang tidak menunaikan solah juma'at sedangkan dosa meninggalkan solah juma'at sudah sedia tahu.

So...kalau dah tahu dosa tapi buat juga maknanya tak takut pada Perintah Allah. Bila mati nanti tentu Allah tanya kenapa di dunia dulu tak takut? Arr...waktu itu nak jawab macamana?

Ayuhlah, bersegeralah menuju masjid yang cantik-cantik di dalam negara kita ini. Kalau terasa panas carilah tempat duduk yang berhampiran kipas angin. Tiada masjid yang tiada kipas angin di Malaysia. Bahkan masjid yang ada air-cond pun dah banyak. Bukan setakat itu sahaja, mengambil wuduk pun tak kena bayar bahkan ada pisang disediakan untuk memaniskan mulut.


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan