Bacaan Popular

Jumaat, 21 September 2012

Ada Apa Dalam Solah ?


Sebagai usaha untuk mendapat keberkatan, di bawah ini ditulis mafhum 40 (empat puloh) buah hadith Baginda s.a.w. yang berkaaitan dengan kepentingan solah;

1. Solah merupakan perintah Allah s.w.t. yang pertama ke atas umatku dan solahlah yang pertama akan dihisab pada hari kiamat.


2. Takutilah Allah s.w.t. tentang solah.


3. Solah adalah pemisah antara seseorang yang beriman dengan syirik.


4. Solah ialah tanda Islam. Seseorang yang bersolah dengan khusyuk serta memelihara waktu solah dan perkara-perkara yang disunatkan dalam solah adalah seorang mukmin.


5.Tidak ada amalan yang difardhukan oleh Allah s.w.t. lebih afdal daripada iman dan solah. Sekiranya terdapat amalan-amalan yang lebih afdal daripada solah, nescaya Allah s.w.t. akan memerintahkan para malaikat untuk melakukan amalan-amalan itu. Oleh itu sepanjang siang dan malam ada malaikat yang rukuk dan ada yang sujud.


6. Solah adalah tiang agama.


7. Solah menghitamkan muka syaitan.


8. Solah adalah nur bagi orang mukmin.


9. Solah adalah sebaik-baik jihad.


10/ Apabila seorang mulai mengerjakan solah, Allah s.w.t. menumpukan sepenuh perhatian kepadanya. Apabila dia selesai bersolah Allah s.w.t. akan mengalihkan perhatian daripadanya.


11. Apabila bala turun dari langit maka mereka yang memakmurkan masjid terselamat daripada bala itu.


12. Kalaulah seseorang dimasukkan ke dalam neraka kerana sesuatu sebab, api neraka tidak akan membakar bahagian anggota sujud.


13. Allah s.w.t. telah mengharamkan api neraka daripada menyentuh anggota sujud.


14. Amalan yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah solah yang ditunaikan pada awal waktu.


15. Keadaan manusia yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah ketika melihat seseorang itu sujud dan dahinya menyentuh ke tanah.


16. Seorang itu sangat hampir dengan Allah s.w.t. ketika dia dalam sujud.


17. Solah adalah anak kunci syurga.


18. Apabila seorang berdiri untuk mengerjakan solah maka terbukalah pintu-pintu syurga dan tabir antara dia dengan Allah s.w.t. disingkap, selagi dia tidak melakukan perkara-perkara yang makhruh.


19. Seorang yang bersolah adalah seperti dia sedang mengetuk pintu Raja segala Raja dan pada kebiasaannya apabila pintu diketuk berterusan maka pastilah pintu itu akan dibuka.


20. Kedudukan solah dalam agama adalah seumpama kepala pada badan.


21. Solah adalah cahaya bagi hati.


22. Seorang mengambil wuduk dengan sempurna lalu menunaikan dua atau empat raka'at solah fardhu atau sunat dengan khusyuk dan khudu lalu memohon keampunan daripada Allah s.w.t. terhadap dosanya maka Allah s.w.t. akan mengampuninya.


23. Bahagian bumi yang di atasnya terdapat manusia yang mengingati Allah s.w.t. dengan menunaikan solah, bahagian itu berbangga ke atas bahagian bumi yang lain.


24. Seseorang yang menunaikan dua raka'at solah lalu memohon sebarang hajat daripada Allah s.w.t. maka permohonannya itu akan diperkenankan sama ada pada ketika itu juga atau dilambatkan sedikit kerana sesuatu maslahat (sesuatu munafa'at dan kebaikan).


35. Sesiapa yang mengerjakan solah dua raka'at bersendirian dan tiada siapa yang melihatnya kecuali Allah s.w.t. serta malaikat-malaikatNya maka dia mendapat jaminan kelepasan daripada api neraka.


26. Sesuatu doa akan dimakbulkan oleh Allah s.w.t. selepass seorang itu menunaikan setiap solah fardhunya.


27. Seseorang yang mengambil berat terhadap solah lima waktu dengan menyempurnakan rukuk, sujud, wuduk dan lain-lain dengan sempurna maka pasti dia akan memasuki syurga dan neraka diharamkan keatasnya.


28. Selagi seseorang Islam mengambil berat dalam menunaikan solah lima waktu maka selagi itulah syaitan akan takut kepadanya. Apabila dia mencuaikan solah maka syaitan menjadi berani dan bersungguh-sungguh untuk menyelewengkannya.

29. Amalan yang paling baik ialah mendirikan solah pada awal waktu.

30. Solah adalah persembahan orang yang bertakwa kepada Allah s.w.t.

31. Solah yang paling disukai oleh Allah s.w.t. ialah solah yang dikerjakan pada awal waktu.

32. Mereka yang pergi mengerjakan solah pada waktu subuh membawa bendera iman. Sementara mereka yang pergi ke pasar (tanpa mendirikan solah suboh) membawa bendera syaitan.

33. Pahala empat raka'at solah sunat sebelum zohor sama seperti pahala empat raka'at solah tahajud.

34. Empat raka'atsolah sunat sebelum zohor, sama dengan empat raka'at solah tahajud.

35. Apabila seseorang berdiri untuk mengerjakan solah maka rahmat Allah s.w.t. tertumpu kepadanya.

36. Solah yang paling afdal ialah solah pada tengah malam, tetapi sangat sedikit orang yang mengerjakannya.

37. Jibril a.s. datang menemui saya lalu berkata, "Wahai Muhammad, walau berapa lama tuan hidup, satu hari nanti tuan akan mati. Cintailah sesiapa yang tuan suka, satu hari tuan akan berpisah dengannya. Sebarang amalan yang tuan buat (baik atau buruk) tuan pasti mendapat balasannya. Tidak syak lagi bahawa ketinggian dan kemuliaan seorang mukmin adalah dalam solah tahajud dan penghormatannya adalah dalam bersifat istighna yakni tidak mengharapkan sesuatu daripada manusia."

38. Solah dua raka'at adalah lebih bbernilai daripada seluruh harta benda dunia. Kalaulah tidak kerana dikhuatiri menyusahkan ummatku nescaya aku mewajibkannya.

39. Hendaklah kamu mengerjakan solah tahajud, kerana solah ini adalah amalan orqng soleh dan jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. Solah Tahajud menghalang kita daripada melakukan dosa, penghapus dosa dan menambahkan kesihatan badan.

40. Allah s.w.t. berfirman, "Hai anak Adam, jangan kamu malsa daripada mengerjakan solah empat raka'at pada permulaan hari nescaya Aku akan menyelesaikan masalah-masalah kamu sepanjang hari itu."

Galakan dan kelebihan solah telah banyak disebutkan dalam kitab-kitab hadith. Adalah memadai dengan empat puloh (40) hadith ini kerana sekiranya seseorang menghafalkan hadith-hadith ini nescaya dia akan mendapat kelebihan menghafal empat puloh hadith. 

Sebenarnya solah adalah satu anugerah yang besar daripada Allah s.w.t. Hanya mereka yang benar-benar mengecapi nikmat bersolah sahaja yang dapat menghargainya. Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w. menyatakan bahawa solah adalah penyejuk mata Baginda s.a.w.

Baginda s.a.w. menghabiskan sebahagian besar malam hari dengan bersolah kerana menikmati kelazatan bersolah. Oleh kerana itulah Baginda s.a.w. mewassiatkan tentang solah secara khusus dan menegaskan supaya mengambil berat terhadap solah ketika Baginda s.a.w. hampir wafat. Diriwayatkan dalam banyak hadith bahawa Baginda s.a.w. bersabda, "Takutilah Allah s.w.t. dalam perkara solah."

Hazrat 'Abdullah bin Mas'ud r.a. telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Daripada segala amalan, solahlah yang paling aku kasihi." 

Seorang sahabat berkata, "Pada suatu malam saya berjalan berhampiran masjid Nabi s.a.w. Pada ketika itu Rasulullah s.a.w. sedang mengerjakan solah.  Saya pun menyertainya. Rasulullah s.a.w. sedang membaca surah al Baqarah. Saya fikir pada ayat yang ke seratus Rasulullah s.a.w. akan rukuk. Walau bagaimanapun, setelah berlalu (100 ayat) Baginda s.a.w. tidak juga rukuk. Saya berfikir barangkali Rasulullah s.a.w. akan rukuk setelah selesai membaca ayat yang kedua ratus tetapi setelah sampai ke ayat dua ratus juga Baginda s.a.w. tidak rukuk. Saya menyangka Rasulullah s.a.w. akan rukuk setelah selesai membaca surah tersebut, Baginda s.a.w. membaca beberapa kali 'Allahumma Lakal Hamd' dan mulai membaca surah Ali Imran. Saya berfikir dan mengagak, di akhir surah ini pasti Rasulullah ss.a.w. akan rukuk. Setelah selesai membaca surah tersebut Baginda s.a.w. menyebut pula 'Allahumma Lakal Hamd' tiga kali dan mulai membaca surah al Maidah. Setelah selesai membaca surah itu barulah Baginda s.a.w. rukuk. 

Dalam rukuk Baginda s.a.w. berkali-kali membaca, 'Subhana Rabbiyal 'azim' dan membaca zikir dan doa yang lain yang saya tidak dapat meemahaminya. Begitu juga dalam sujud, Baginda s.a.w. berkali-kali membaca 'Subhaa Rabbiyak 'ala' dan juga membaca zikir dan doa yang lain. Pada raka'at yang kedua Rasulullah s.a.w. mulai membaca surah al An'am. 

bersambung...

kredit: fadhilat amal



Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan