Bacaan Popular

Rabu, 19 September 2012

Kelebihan Solah Sunat 2 Raka'at

Diriwayatkan daripada Hazrat Ibnu Salman r.a. bahawa salah seorang daripada sahabat Rasulullah s.a.w. menceritakan, " Apabila kami  telah mendapat kemenangan dalam peperangan Khaibar, orang ramai mengeluarkan harta rampasan perang masing-masing yang terdiri daripada barang-barang dan orang tawanan lalu mereka mula berjual-beli antara satu sama lain. Seorang datang memberitahu Rasulullah s.a.w.. "Wahai Rasulullah, tidak seorangpun di lembah ini yang mendapat keuntungan seperti keuntungan yang saya peroleh hari ini. Rasulullah s.a.w. bertanya, "Wah, berapa banyakkah keuntungannya?" Dia menjawab, "Saya terus menjual dan membeli sehingga saya mendapat keuntungan sebanyak tiga ratus uqiyah perak." Baginda s.a.w. bersabda, "Saya akan memberitahu kamu perkaara yang lebih menguntungkan yang akan di peroleh oleh seseorang." Dia bertanya, "Apakah itu wahai Rasulullah?" Jawab Baginda s.a.w., "Dua raka'at solah sunat selepas solah (fardhu)."
Hadith riwayat Imam Abu Daud.


Keterangan:

Satu uqiyah perak adalah empat puluh dirham. Manakala satu dirham bersamaan lebih kurang satu ringgit tujuh puloh sen (RM 1.70). Mengikut perkiraan itu kesemuanya berjumlah dua puloh ribu empat ratus ringgit (RM 20, 400.00). Sebaliknya mengikut sabdaan Rasulullah s.a.w. keuntungan tersebut bukanlah satu keuntungan yang besar. Keuntungan yang sebenarnya ialah keuntungan yang kekal dan tidak akan habis selama-lamanya. Sekiranya iman kita benar-benar sampai ke tahap yang tinggi sehingga wang sebanyak dua puloh ribu empat ratus ringgit itu tidak bernilai berbanding dengan dua raka'at solah maka kehidupan kita pasti akan bahagia. Sebenarnya solah begitu bernilai. Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w. menyatakan bahawa penyejuk mata Baginda s.a.w. adalah dalam bersolah. Dalam wasiat Baginda s.a.w. yang terakhir ketika hampir-hampir wafat, Baginda s.a.w. memerintahkan kita supaya mengambil berat tentang solah (Kanzul 'Ummmal). Wasiat tersebut telah diriwayatkan dalam banyak hadith.

Hazrat Ummi Salamah r.anha berkata ketika Baginda s.a.w. hampir wafat lidah Baginda s.a.w. yang mulia tidak dapat lagi mengeluarkan kata-kata dengan sempurna. Dalam keadaan sebegitu pun Baginda s.a.w. masih bersungguh-sungguh menekankan tentang solah dan menyuruh menunaikan hak-hak hamba sahaya. Begitu juga telah diriwayatkan oleh Hazrat Ali r.a. bahawa perkataan terakhir Baginda s.a.w. ialah perintah mengambil berat tentang solah dan takutkan Allah s.w.t. dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan hamba sahaya (Jami ul Saghir).

Sekali Baginda s.a.w. telah mengutuskan satu jemaah tentera ke Najd. Mereka pulang dengan begitu cepat serta membawa harta rampasan yang banyak. Orang ramai sangat hairan kerana dalam masa yang begitu singkat mereka kembali dengan harta rampasan dan kejayaan yang besar. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Inginkah kamu mengetahui tentang segolongan manusia yang memperoleh keuntungan yang lebih banyak daripada harta benda itu dalam masa yang lebih singkat? Mereka itu ialah orang yang mengerjakan solah subuh dengan berjemaah, kemudian duduk hingga terbit matahari, lalu mengerjakan dua raka'at solah sunat isyraq (waktunya lebih kurang 20 minit selepas terbit matahari). Mereka ini ialah orang yang memperoleh keuntungan yang sangat banyak dalam masa yang sangat singkat.

Hazrat Shaqiq Balkhi rah. seorang ahli sufi dan wali Allah yang masyur berkata, "Kami mencari lima perkara dan menemui perkara-perkara itu melalui lima amalan;

1. Keberkatan rezeki didapati dari solah Dhuha.

2. Cahaya di dalam kubur didapati melalui solah Tahajud.

3. Jawapan terhadap soalan Munkar dan Nakir didapati melalui bacaan al Quran.

4.  Mudah melintasi sirat didapati melalui berpuasa dan bersedekah.

5. Mendapat naungan Arasy Illahi melalui mengingati Allah s.w.t. dalam keadaan bersunyi diri." 

Penekanan dan penerangan tentang solah dan kelebihan-kelebihan solah terdapat dalam banyak kitab hadith. Sangat sukar untuk dicatatkan keseluruhan perkara itu. 

kredit: fadhilat amal



Salam Ukhuwah..~

2 ulasan: