Bacaan Popular

Sabtu, 21 April 2012

Kisah Seorang Ahli Ibadah Yang Mati Dalam Kufur



Terdapat seorang "Abid (Ahli Ibadah) yang bernama Barsyisyo. Beliau merupakan seorang mahaguru dan mempunyai 60000 orang murid yang boleh terbang dengan berkatnya. Barsyisyo merupakan seorang yang kuat beribadat sehingga malaikat tercengang melihatnya. Oleh kerana itu berfirmanlah Allah kepada para malaikat "Mengapa kamu takjub melihat Barsyisyo beribadat? Aku(firman Allah) amat mengetahui barang yang tidak kamu ketahui. Barsyisyo itu akan mati kafir dan kekal di dalam neraka selama-lamanya".


Hal itu telah didengari oleh syaitan. Maka syaitan itu pun terburu-buru menuju ke tempat dimana Barsyisyo sedang beribadat..Si syaitan ini telah menyerupai diri sebagai manusia yang abid lagi soleh..Setelah syaitan itu sampai ke tempat Barsyisyo, ia lantas menyeru dari luar..Barsyisyo terus menyahut seruannya dan bertanya, "Siapakah tuan?"..maka jawab syaitan "Saya seorang abid..datang untuk menolong tuan beribadat kepada Allah".


Apabila mendengar jawapan si syaitan, Barsyisyo lantas menjawab "Barang siapa bermaksud membuat ibadat kepada Allah, Allah akan mengadakan kawan baginya"..Maka syaitan (bernama Mal'un) tadi beribadat 3 hari 3 malam, tidak tidur, tidak makan dan tidak pula minum..ini menyebabkan Barsyisyo berasa kagum dengan kawan barunya itu kerana lebih kuat beribadat daripadanya..Maka berkatalah Barsyisyo "Saya beribadat kepada Allah 220 tahun lamanya tetapi saya tidak pula sanggup untuk meninggalkan tidur, makan dan minum seperti tuan..bagaimanakah daya upaya saya untuk beribadat seperti tuan?"


Apabila mendengarkan soalan Barsyisyo, maka berkatalah si syaitan itu "lakukanlah maksiat kepada Allah, kemudian engkau bertaubat, Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, hingga engkau boleh mendapat lazatnya taat kepada Allah"...Barsyisyo terkejut lantas bertanya "Mengapa pula saya mesti mengerjakan maksiat kepada Allah, sedangkan saya telah lama beribadat kepadaNya?"..Maka jawab syaitan "Manusia apabila berdosa berhajat untuk meminta keuzuran dan keampunan daripadaNya"...Barsyisyo bertanya lagi "Dosa apakah yang tuan maksudkan itu?"..jawab syaitan "zina"..namun demikian, Barsyisyo bertegas untuk tidak melakukannya...Lantas syaitan berkata "kalau tidak zina, bunuhlah seorang muslim"..sekali lagi Barsyisyo menolak nasihat syaitan tersebut...Tanpa berputus asa, si syaitan berkata lagi "kalau tidak membunuh, minumlah minuman yang memabukkan"...Lantas Barsyisyo menjawab "Ya! itulah yang lebih ringan".


Maka Barsyisyo bertanya kepada syaitan " Di mana saya boleh mendapatkan minuman itu?"..jawab syaitan "pergilah ke kampung itu"..Barsyisyo terus mencari minuman trsebut..sejurus kemudian dijumpainya seorang perempuan yang cantik, menjual khamar..Barsyisyo membeli minuman tersebut dan meminumnya..Tidak lama kemudian, dia pun mabuk..dalam keadaan mabuk dizinainya perempuan penjual khamar itu..Tiba-tiba suami perempuan itu pulang ke rumah, oleh kerana berasa takut Barsyisyo telah membunuh suami perempuan tersebut.


Si syaitan pula telah menyerupai dirinya seorang manusia dan lantas bertemu dengan raja untuk menberitahukan kisah Barsyisyo..tanpa berfikir panjang, raja telah memerintahkan agar Barsyisyo ditangkap untuk mengetahui kesahihan laporan yang telah diberikan oleh syaitan tersebut..Setelah nyata kebenarannya, maka Barsyisyo dipukul 80 kali kerana telah meminum khamar, 100 kali kerana zina dan juga dijatuhkan hukuman sula kerana membunuh suami perempuan itu..tidak lama kemudian, Barsyisyo terpacak di tiang sula.


Lantas si syaitan bertemu dengan Barsyisyo dan bertanya "Bagaimanakah keadaanmu?" ..jawab Barsyisyo "beginilah halnya orang yang patuh pada seorang teman yang jahat dan pengkhianat"..syaitan berkata lagi "Engkau telah beribadat 220 tahun lamanya hingga saya sula engkau, mahukah engkau saya bela?"...jawab Barsyisyo "Saya ingin memenuhi kehendakmu"..lantas jawablah si syaitan "Sujud satu kali padaku"..Barsyisyo menjawab "Bagaimanakah aku harus sujud kepadamu sedangkan aku terpaku di tiang sula ini?"...kata syaitan "Cukuplah dengan isyarat sahaja".



Barsyisyo patuh, seraya melakukan sujud kepada syaitan(iblis ma'un) dengan isyarat menganggukkan kepalanya terhadap iblis, saat itu adalah saat yang penghabisan untuk menghembuskan nafas yang terakhir bagi Barsyisyo..ia pun meninggal dunia dengan bertuhankan syaitan..Nau'zu billahi min Zalik.


Kalau dapat kita perhatikan, betapa halusnya iblis mempermainkan rohnya, untuk menukar haluan Barsyisyo yang abid ini..tentu timbul di hati kita perasaan cemas dan khuatir kalau-kalau iblis ini memperdayakan kita seperti ia memperdayakan Barsyisyo. Maka unuk menangkis tipu daya ini kita haruslah memperdalamkan ilmu pengetahuan agama terutamanya tauhid..semoga kita akan terselamat dunia dan akhirat.


Allahhummakh tim lana bi husnil khatimah wala takhtim 'alaina bisuil khatimah.


Ya allah sudahilah hidup kami dengan kesudahan yang baik dan janganlah engkau sudahi hidup kami dengan kesudahan yang buruk.


kredit: Ukhwah.com


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan