Bacaan Popular

Jumaat, 3 Jun 2016

Hebatnya Sunnah

Gambar hanya sekadar hiasan sahaja.

Tentu ramai yang pernah mendengar kisah yang hendak Tok Wan kisahkan pada kali ini. Kisah seekor anak harimau yang membesar dalam kandang kambing bersama-sama anak-anak kambing. Dah pernah dengar kan !! Bagi yang belum pernah dengar kisah ini bacalah dengan teliti dan bagi yang pernah dengfar dan mungkin sudah lupa boleh refresh kembali maklumlah kita ini mudah lupa apa yang kita baca. Tak rugi membaca apalagi dalam tenet ini ianya seakan-akan percuma.

Mula kisahnya memang Tok Wan sendiri pun tidak tahu, tapi sedar-sedar jer anak harimau ini sudah berada dalam kandang kambing dan bermain-main dengan anak-anak kambing. Hari berganti munggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun maka mereka membesar.

Harimau hairan kerana semua kambing sudah tumbuh tanduk dan masa lapang digunakan untuk menanduk antara satu sama lain sedangkan harimau mendapati tanduknya tidak tumbuh-tumbuh juga. Oleh kerana harimau tidak mempunyai tanduk maka kambing-kambing yang lain sesuka hati menanduk harimau. Harimau yang menyedari ia tiada tanduk hanya mampu mengelak. Namun elak pun kena juga sebab elak yang datang dari depan yang belakang mengambil peluang menanduk ponggongnya dari belakang.

Harimau semakin sedih dan ia mula berhajat untuk memohon tanduk dari Allah s.w.t. supaya apabila Allah ta'ala kurnaikan dia sepasang tanduk maka dia dapat menanduk kembali kambing-kambing yang pernah menanduknya. Memandangkan ukuran badannya yang lebih besar dari kambing-kambing itu maka pasti semua kambing tidak berani menanduknya lagi.

Tiba-tiba datang satu suara yang amat kuat dari luar kandang mereka menyebabkan semua kambing berlari kesana-kemari dalam kandang yang sempit itu. Bunyi itu semakin lama semakin hampir kepada kandang mereka dan tetiba dilihatnya ada seekor harimau sepertinya sedang berpusing-pusing keliling kandang kambing sambil menunjukkan taringnya yang tajam kepada kambing-kambing itu. Semua kambing takut apabila melihat gelagat harimau tersebut.

Setelah tuan punya kandang keluar membawa senapang dan melepaskan satu das tembakan keudara barulah harimau itu berlalu pergi dengan pantas.

Anak harimau yang berada dalam kandang kambing baru sedar bahawa rupa bentuk makhluk yang kambing-kambing itu takut sangat mirip dengannya. Lalu dia pun cuba meniru bunyi harimau tadi. Kali pertama nagumannya tidak berapa kuat.... oow... barangkali bukaan ulutnya tidak cukup besar maka dicubanya lagi bukaan mulut lebih besar maka terjadilah naguman yang kuat sehingga menampakkan taringnya. Akibat ngauman tersebut semua kambing yang berada dalam kandang menjadi takut kepada anak harimau tersebut, mereka tidak berani menghampiri harimau, bahkan mereka lebih rela berhimpit-himpit antara satu sama lain disuatu sudut dalam kandang tersebut.

Ulamak dulu pernah menceritakan perkara ini dan mengaitkannya dengan sunnah. Sang harimau yang mempunyai taring adalah manusia yang mengamalkan sunnah sementara sang harimau yang terpaksa membiarkan dirinya ditanduk oleh kambing adalah manusia muslim yang tidak mengamalkan sunnah.

Inilah yang terjadi kepada umat Islam dikebanyakan tempat diatas muka bumi Allah ini. Mereka ditindas, mereka dihalau dari kampung halaman mereka dan mereka dibom ketika sedang bermain atau sedang makan atau sedang tidur didalam rumah mereka sendiri kerana mereka tidak mengamalkan sunnah, tidak ikut apa yang Nabi Muhammad s.a.w. pesan untuk mereka ikut. Sebaliknya mereka ikut cara orang barat, mereka berpakaian seperti orang barat, mereka makan cara orang barat dan berfikir seperti orang barat juga. Dengan kata ringkas mereka tidak kelihatan seperti orang Islam yang ta'at kepada Rasul dan ta'at kepada Allah.

Orang nasrani dan yahudi bertanyakan khabar dari orang Islam yang lain yang mereka temui adakah solat suboh ditempat kamu penuh seperti solat jumaat? Jawapan orang Islam kepada orang nasrani dan yahudi tidak penuh. Betapa senang hati mereka mendapat jawapan sedemikian kerana jikalau semua orang Islam mengamalkan sunnah pasti setiap lelaki yang akal baligh akan datang kemasjid ketika azan dilaungkan, dan setiap wanita dapat menutup aurat mereka dengan sempurna serta setiap anak-anak menta'ati kedua ibubapa mereka. Ini perkara yang amat bahaya, apalagi jikalau mereka mengamalkan doa masuk dan doa keluar tandas, doa masuk dan keluar masjid. Doa ketika bangun tidur, doa ketika hendak keluar rumah, doa ketika terpandang sesuatu yang menggembirakan.

Sunnah yang tidak lekang dalam kehidupan mereka nampak saja sesuatu yang tidak baik mereka beristighfar, nampak sesuatu yang baik mereka bersyukur. Cara hidup mereka seperti Nabi s.a.w. mereka, cara keterampilan mereka sama seperti keterampilan Nabi s.a.w. mereka dan cara berfikir mereka juga sama dengan cara berfikirnya Nabi s.a.w. mereka. Apabila ini semua berlalu pasti keyakinan mereka kepada Rasul dan Allah mereka amat kuat, dan jikalau hubungan mereka dengan Rasul dan Allah mereka kuat pastinya nasrani dan yahudi tidak boleh berbuat apa-apa seperti kambing yang terpaksa berhimpit-himpit disuatu sudut sempit dalam kandang kambing tersebut.

Orang Islam mempunyai senjata yang sangat canggeh iaitu hubungan dengan Allah s.w.t. dan hubungan ini membuatkan mereka susah hendak diapa-apakan kerana apabila mereka berdoa pasti doa mereka Allah kabulkan. Inilah keyakinan yang ada pada nasrani dan yahudi. Untuk tidak menyedarkan harimau bahawa dia mempunyai naguman serta taring tajam dan gigi gahang yang kuat maka kambing-kambing bermesyuarat untuk melalaikan harimau dengan hiburan yang lagha.

Lalu kita pun meninggalkan zikir dan mengambil headphone lekap pada telinga sehingga azan pun tak dengar. Kita tinggalkan sunah makan secara berjemaah dengan keluarga, siapa balik dulu dia makan dulu, makan pakai pinggan sorang satu dan guna meja dan kerusi lagi cantek pakai sudu dan garfu dan lagi cantek sambil makan jeling-jeling pada henfon sambil angguk-angguk.

Kalau tidak makan apa-apa kunyahlah chewing gum agar mereka lupa untuk berzikir pada Allah dan Allah melupakan mereka, bila Allah mereka lupakan mereka maka jarum kita senang masuk.

Jangan biarkan mereka menyimpan janggut, memakai jubah, memakai capal sebaliknya usahakan supaya mereka memakai baju kemeja atau 'T' shirt dengan seluar jeans, buang semua janggut dan bersepatu. Usaha harus ditingkatkan agar semua perkara-perkara sunnah dapat dilupai oleh orang Islam kerana semakin banyak perkara sunnah dapat mereka lupakan semakin mudah kita purak perandakan mereka.

Usaha yang gigih juga harus ditingkatkan sehingga mesyuarat Jawatankuasa Masjid dalam masjid mereka sendiri pun akan ikut cara yang bukan sunnah. Supaya mereka bermesyuarat menggunakan kerusi serta meja besar seperti nasrani dan yahudi, ada pula wanita melibatkan diri dalam percakapan mesyuarat tersebut dan disertai dengan jamuan yang berbagai-bagai terhidang diatas meja mesyuarat.

Kita tak boleh biarkan mereka bermesyuarat seperti Nabi s.a.w. mereka bermesyuarat yakni duduk bersila dalam satu bulatan (halaqah) besar tanpa kehadiran wanita dan minuman atau makanan. Jika perkara sebegini berlaku pasti Rahmat dari Allah yakni Tuhan mereka akan mencurah datang kepada mereka. Inilah usaha yang patut kita pertingkatkan agar selama-lamanya kita dapat membuli harimau yang tidak tahu kedudukannya sebagai harimau yang ditakuti. Sebenarnya agama yang mereka pegang itu adalah agama yang datangnya dari Tuhan bernama Allah s.w.t. melalui satu manusia bernama Muhammad s.a.w. Tuhan yang bernama Allah itulah yang dulu menurunkan Nabi Isa a.s., Nabi Musa a.s. dan Nabi Ibrahim a.s. serta banyak lagi Nabi-nabi.

Kalaulah orang-orang Islam sedar bahawa pegangan mereka itulah pegangan yang benar-benar haq, dan setiap perkara yang Nabi s.a.w. mereka pernah buat itulah yang patut mereka ikut pastilah kita terpaksa tunduk kepada mereka seperti mana Kerajaan Rom dan Sepanyol pernah tunduk kepada mereka 600 tahun dahulu.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan