Bacaan Popular

Khamis, 25 Oktober 2012

Kesah Ka'abah dan Nabi Ibrahim a.s.

Nabi Ibrahim a.s. membina semula Ka'abah bersama-sama anaknya Nabi Ismail a.s. atas wahyu dari Allah s.w.t. yang di terimanya. Sewaktu hendak meletakkan batu yang terakhir yakni yang paling atas dibahagian atas Ka'abah itu tangan Nabi Ibrahim a.s. tak sampai, maka di ambil seketul batu sebagai pelapek dan ketika Nabi Ibrahim a.s. hendak meletakkan batu terakhir itu beliau berjengket sedikit di atas batu yang di pijaknya. Maka sempurnalah kesemua batu-batu di susun semula di tempatnya seperti yang ada hingga sekarang ini.

Bila merenung bagaimana Nabi Ibrahim meletakkan batu di bahagian paling atas maka terbayang kepada kita betapa tingginya Nabi Ibrahim a.s. jika kita bandingkan dengan kita pada hari ini. Lihat dan renunglah semula bagaimana kecilnya orang yang berdiri di tepi Ka'abah itu jika hendak di bandingkan dengan tinggi dan besarnya Nabi Ibrahim a.s.

Seperti yang kita semua percaya bahawa Nabi Adam a.s. lebih tinggi dan lebih besar, baju beliau saja mungkin setinggi bangunan Ka'abah itu atau lebih lagi. Jadi tak hairanlah bila di Padang Masyar nanti kita dengan mudah dapat mencari kedudukan Nabi Adam a.s. kerana tingginya mengatasi sekelian manusia yang ada. Dan tidak sukar juga kita hendak mencari Nabi Ibrahim a.s. kerana tinggi juga. Juga tidak sukar bagi kita hendak mencari Penghulu kita yakni Nabi Muhammad s.a.w. walayupun fizikal Baginda s.a.w. lebih kecil dari Nabi-nabi yang sebelumnya, kerana di mana pengikut yang terbanyak sudah pasti disitulah Penghulu kita Nabi Muhammad s.a.w. berada.

Namun jika kita merasakan nasib kita kurang baik ketika di Padang Masyar nanti mungkin kita tidak dapat peluang untuk masuk dalam kumpulan Umat Muhammad s.a.w. atau menghampiri kumpulan itu bagi tujuan mendapatkan syafa'at, kerana jumlah Umat Baginda s.a.w. yang tersangat ramai. Keadaan ini mungkin sama seperti manusia yang berebut-rebut hendak mencium Hajar Aswad di penjuru bangunan Ka'abah sewaktu musim haji.

Naseb memihak kepada kita atau tidak belum dapat kita pastikan lagi kerana ramai antara kita belum sampai kesana (bukan semua). Dan bagi mereka yang pernah sampai ke sana ada ramai yang tak dapat mencium Hajar Aswad. Ada juga mendapat peluang menciumnya, masing-masing punya rezeki. Tapi rezeki untuk menghampiri kumpulan Rasulullah s.a.w. di Padang Masyar nanti belum dapat kita pastikan. Mungkin ia bergantung kepada sebanyak mana 'SELAWAT' yang pernah kita berikan kepada Baginda s.a.w. Adakah kita berselawat sepanjang umur dalam kehidupan kita yang singkat di dunia ini? Atau kita cuma selawat sekali-sekala sahaja? Jadi untuk meyakinkan iman marilah kita perbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

Berbalik kita kepada Nabi Ibrahim a.s. Beliau adalah pembawa agama yang tauhid pada mulanya dan kemudian agama tauhid ini menjadi pecah kepada tiga kumpulan. Satu kumpulan yang memesongkan ajaran Nabi Musa a.s. lama selepas zaman Nabi Ibrahim a.s. dan kumpulan kedua ialah pengikut Nabi Isa a.s. yang memesongkan ajaran Nabi Isa a.s. lama sesudah zaman Nabi Musa a.s. dan kumpulan ke tiga yakni kumpulan terakhir atau di sebut juga 'Umat Akhir Zaman' pengikut ataupun Umat Muhammad s.a.w enam ratus tahun sesudah zaman Nabi Isa a.s.

Kini walaupun sudah seribu empat ratus tahun masa berlalu, pegangan yang asal seperti yang di ajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w dulu masih tetap utuh terpelihara. Al Quran yang di berikan oleh Allah s.w.t. kepada Baginda s.a.w. masih terpelihara seperti asalnya. Namun untuk mengekalkan kesemua itu kita harus melihat semula perjalanan untuk memperkukuhkan semua ini yang bermula dengan kesah HIJRAH Nabi s.a.w dari Kota Mekah ke Kota Madinah. Ia akan bersangkut-paut semula dengan kesah tawaf di Ka'abah.

Walaupun binaan Ka'abah di bangunkan semula oleh Nabi Ibrahim a.s. namun Yahudi dan Nasrani tidak dapat melakukan tawaf bahkan memasuki Mekah pun tidak boleh. Ini adalah hasil penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w. dari Kota Madinah ke Kota Mekah semula, dimana pada waktu meninggalkan Mekah orang-orang Islam tidak cukup kekuatan bagi melawan kaum kafir. Tetapi selepas memperkukuhkan segala-galanya di Madinah maka apabila orang-orang Islam memasuki semula Kota Mekah mereka tidak dapat di tentang oleh orang-orang kafir sehinggalah ke hari ini.

Begitulah serba ringkas yang tok dapat sampaikan pada tulisan kali ini bersempena dengan 9 Zulhijjah. 9 Zulhijjah ini adalah Hari Arafah dalam rentetan pekerjaan rukun Islam yang kelima, menunaikan haji ke Mekah. Marilah kita sama-sama doakan supaya semua jemaah haji yang berada di Mekah pada masa ini mendapat 'Haji Mabrur'. Amiinnn...


Salam Ukhuwah..~

1 ulasan: