Bacaan Popular

Selasa, 23 Oktober 2012

Aku Juga Berhak Hidup Di Bumi Mu Ya Allah

Mohammad 62 bersama isterinya Farhat-un-Nisa 45

Kali ini tok bawakan kesah pasangan suami-isteri dari Hyderabad yang beragama Islam yang diuji kesabarannya oleh Allah s.w.t.. Semuga kesabaran mereka dapat kita jadikan iktibar bahawa kesemua ujian dari Allah s.w.t. itu adalah ujian yang mampu manusia tanggung. Sebab Allah s.w.t. tidak kejam terhadap hamba-hambaNya. Pasti ada rahsia yang tersembunyi di sebalik penderitaan yang mereka tanggung itu.



HYDERABAD: Seorang lelaki berusia 62 tahun yang digelar ‘lelaki buih’ kerana badannya yang dilitupi ketumbuhan mendedahkan bagaimana dia dilayan lebih buruk daripada haiwan terbiar oleh orang ramai.

Tubuh Mohammad Umar mula mengalami ketumbuhan pada tangannya ketika dia berusia 14 tahun dan sejak itu tumor tidak berbahaya berkenaan merebak secara perlahan-lahan ke seluruh anggota tubuhnya.

“Saya lelaki baik. Dan saya boleh bekerja keras. Tetapi paras rupa saya menjadi masalah kepada orang ramai. Tidak ada orang yang suka melihat saya atau mendekati saya. Ia memusnahkan kehidupan saya,” kata Mohammad.

Mohammad yang berasal dari Hyderabad, India, dilahirkan sihat. Ibunya mempunyai ketumbuhan pada tangannya tetapi tidak di tempat lain. Tanpa disedari, wanita itu menurunkan penyakit yang lebih agresif kepada anaknya. Ibu Mohammad meninggal dunia pada 2001.

“Saya dilahirkan dengan kulit yang lembut dan licin. Saya tidak tahu apa yang tumbuh pada tubuh saya ketika berusia 14 tahun. Tetapi ibu saya menyedari ia sama dengan yang ada pada tangannya dan membawa saya berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

Tetapi, lama kelamaan, keadaan Mohammad bertambah teruk. Ketika berusia 20 tahun, tumor tumbuh secara rambang di beberapa bahagian badannya.

“Saya tahu ia akan bertambah teruk. Saya sedar ia akan menjadi mimpi buruk bagi saya,” katanya.

Doktor memberitahu dia boleh menurunkan penyakit itu kepada anaknya jika dia berkahwin.

“Doktor tidak memberi jaminan tetapi ia mungkin berlaku. Ia menghantui kehidupan saya selama beberapa tahun. Saya tidak pasti sama ada saya akan berkahwin,” katanya.

Tetapi akhirnya, dia berkenalan dengan Farhat-un-Nisa, 45. Mereka bercinta dan berkahwin, Farhat tidak pedulikan penyakit suaminya ketika itu.

“Mohammad lelaki yang baik dan pemurah. Keluarga saya memberi amaran mengenai masa depan saya yang akan menjadi rumit jika penyakitnya bertambah teruk. Mereka mendapatkan nasihat doktor bagi pihak saya. Tetapi saya tidak mempedulikannya,” kata Farhat.

Pasangan itu dikurniakan dua anak dan kedua-duanya membesar tanpa mewarisi penyakit Mohammad. Bagaimanapun, lama-kelamaan, Farhat hanya boleh melihat seluruh tubuh suaminya dilitupi tumor besar yang gatal. “Saya tidak boleh berbuat apa-apa. Doktor berkata penyakitnya tidak boleh diubati. Ia mengubah sikap suami saya. “Dulu dia begitu bahagia tetapi selepas itu dia menjadi begitu takut. Kami berusaha keras untuk hidup dan membesarkan anak kami,” kata Farhat.

Dalam pada itu, Mohammad dipecat daripada jawatan sebagai pembantu bagasi di sebuah stesen kereta api tempatan. Dan sejak itu, tidak ada orang yang bersedia untuk mengambilnya bekerja. - DM(HM)


Dalam suatu hadis diriwayatkan,datang kepada rasulullah(s.a.w)seorang wanita yang sangat hodoh kerana kulitnya hitam, wanita itu bermohon kepada Baginda supaya mendoakan kulitnya menjadi putih (sering di ejek), lalu baginda menjawab"mahukah engkau kalau aku khabarkan seandainya engkau bersabar dengan keadaan kamu sekarang Allah menjamin syurga bagimu". Lantas ia pulang dan ingin kekal dengan keadaanya, Subhanallah..., mahasuci engkau ya Allah, tapi manusia hari ini lebih mementingkan kecantikan dan paras rupa, bermegah-megah, padalal ia tidaklah berkekalan dan Allah tidak memandang kepada semua itu melainkan dengan amalan baik yang kita lakukan semasa di dunia......

kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan