Bacaan Popular

Jumaat, 16 September 2016

Rumahku Syurgaku

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah s.w.t. kerana mengizinkan kita masih boleh membaca, masih boleh bernafas dan masih boleh berfikir dengan waras. Kali ini kita akan memperkatakan tentang rumahku syurgaku.

Ramai yang bernaggapan bahawa rumah idaman dalam angan-anagn atau cita-cita kita itulah rumahku syurgaku dimana anak-anak dapat membesar dan menikmati segala keperluan hidup yang mampu kita sediakan. Sebenarnya resepi itu salah. Itu resepi dari barat yang sudah diasak kepada kita sejak berzaman. Resepi yang diinjak masuk kedalam pemikiran kita ialah rumah itu kita sudah beli dengan wang kita sendiri atau kita telah bina sendiri. Didalamnya anak-anak kita membesar serta ada ruang laman dihadapan rumah untuk anak-anak bermain atau bercucuk tanam samaada bunga-bunga atau syur-sayuran untuk kegunaan sendiri.

Rumahku syurgaku yang dimaksudkan disini ialah rumah yang Allah s.w.t. redha keatasnya. Rumah yang Allah ta'ala beri Rahmat keatasnya. Rumah yang sebeginilah yang kita harus adakan, kita harus ujudkan. Dimana setiap hari ada bacaan al Quran beralun dari dalamnya. Ada orang yang berzikir setiap pagi dan petang serta ada orang yang solat atau puasa. Yang lebih penting lagi ada orang yang bangun seawal jam 3.30 atau 4 pagi untuk solat tahajud. Inilah rumah yang harus kita impikan.

Dizaman ini zaman dimana kita beranggapan hidup sudah melalui cara yang sangat canggih serta moden kita masih mendengar ilmu guna-guna dilakukan disana-sini. Ada penjual nasi lemak yang sentiasa dituba dan dituba lagi setelah Ustaz menjernihkan tuba yang terdahulu. Ada yang terlindung dari pandangan bakal pembeli selepas seorang Ustaz membuka tirai yang diletak pada bulan lepas. Dan begitulah seterusnya perkara-perkara batil berlaku dalam perlumbaan merebut harta dunia.

Kembali kita merenung isi kandungan al Quran. Didalam al Quran sendiri serta disokong oleh banyak hadith Nabi s.a.w. memberitahu kepada kita bahawa kejayaan hakiki adalah kejayaan akhirat. Kejayaan dunia hanyalah seumpama sarang labah-labah dimana ianya dengan mudah boleh koyak atau rosak. 

Ada hadith yang menerangkan kepada kita jika kita memburu dunia maka akhirat akjan menjauhkan diri daripada kita sedangkan apabila kita memburu akhirat maka dunia akan datang bergolek-golek kepada kita dengan hinanya. Inilah yang harus kita buru, dimana usaha untuk dunia kita letak pada tahap kedua sementara usaha untuk negeri akhirat harus diutamakan.

Sebagai contoh kita ambil saja fadhilat solat. Jika mkita seorang yang memang menjaga solat Alhamdulillah. Jika kita jenis tak tinggal solat pun kira okey juga tapi jika kita jenis orang yang solat jugak,,, haaa... ini ada sikit bahaya. 

Ada orang lelaki yang solat dimasjid dan tidak tertinggal takbiratul ula, ada yang solat dimasjid juga namun selalu jadi makmum masbuk, ada yang solat dimasjid juga namun solat zohornya secara sendirian pada jam 3 petang. Ini kategori yang solat dimasjid. Yang solat dirumah atau dikedai akan berada pada gred kedua. Gred pertama yang solat tepat pada waktu dan berjemaah hanya dirumah atau kedai, Gred kedua yang solat secara solo dan gred seterusnya solat agak lewat sehingga isyaknya pada jam 10.30 malam ketiuka sudah nak tidur.

Cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. ialah sentiasa solat secara berjemaah dimana ada azan dilaungkan. Solat dirumah hanya untuk solat-solat sunat. Dirumah juga kita dapat lakukan pembacaan al Quran, bacaan hadith Nabi s.a.w. untuk didengar oleh keluarga kita serta mematuhi adab-adab membaca hadith yakni ada wuduk, duduk rapat-rapat dan dengar dengan tawajuh.

Hal-hal sebegini sebenarnya dapat menarik Rahmat Allah untuk masuk kedalam rumah kita, selain itu para Malaikat juga berpusu-pusu datang kerumah kita untuk mendengar bacaan al Quran, mereka akan menghampiri pembaca serapat mungkin sehingga mulut mereka mencium mulut kita yang sedang membaca kalimah-kalimah Allah itu. 

Apabila hal ini berlaku pasti tida tuba atau guna-guna atau tirai yang ingin menutup rumah kita yang dihantar oleh mereka yang batil yang dapat masuk kedalam rumah kita. Begitu juga dengan perniagaan kita dimana kita sendiri menutup perniagaan ketika mendengar azan untuk solat berjemaah dimasjid. Sebagaimana biasa selepsai solat ada zikir, wirid serta doa disamping bacaan ayat Qursi. Dengan ayat Qursi ini Nabi s.a.w. bagitau sesiapa yang membaca ayat Qursi selepas solat fardhu maka ia dalam pemeliharaan Allah sehinggalah masuk waktu solat fardhu yang seterusnya. Lalu setiap kali solat fardhu harus datang kemasjid, tinggalkan jual beli kata Allah dalam al Quran pasti dan pasti Allah pelihara kita serta perniagaan kita.

Apa yang lebih penting lagi ialah ketika mana kita menjalankan perniagaan kedai kita atau menguruskan rumah tangga kita sentiasalah berzikir, denganberzikir para Malaikat akan datang lahi mengerumuni kita sehingga makhlukm suruhan yang membawa tuba atau tirai besi tak berani hendak masuk. Inilah Raja segala tangkal yang akan menangkis apa saja yang datang.

Tapi penjual nasi lemak jika sentiasa bercakap perkara-perkara dunia lebih-lebih lagi cerita kieburukan oranglain dan dalam masa yang sama aurat tidak tertutup dengan sempurna inilah peluang untuk pembawa tuba masuk menuba perniagaan atau menuba atau melabuhkan tirai untuk melindungi rumah kita dari penglihatan manusia sekaligus menjauhkan Rahmat Allah. Lalu diwaktu itu kedai kita yang sudah kena tuba terpaksa panggil ustaz lagi untuk menapis tuba berkenaan dan menggantikan dengan sulingan yang jernih. 

Rumah kita pun sama juga, ada sesuatu sudah tertanam atau sudah disimbah dengan cecair yang menyebabkan kita sering bergaduh suami isteri. Tanaman atau cecair yang disimbah kelaman rumah kita pasti tidak berkesan jika kita ikut perintah Allah dan buat cara yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. sebab itulah kalimah kita 'La ilaha ilallah, Muhammad Rasulallah'.

.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan