Bacaan Popular

Jumaat, 9 September 2016

Bulan Zulhijjah

Gambar sekadar hiasan sahaja.


Bulan Zulhijjah adalah bulan keduabelas dalam kalendar Islam, dimana dalam bulan inilah umat Islam mengerjakan haji dan qurban. Dalam bulan ini juga kita digalakkan banyak bersedekah serta berpuasa.

Bagi yang berkemampuan digalakkan berpuasa dari 1 hingga 9 Zulhijjah dan bagi yang agak malas untuk berpuasa boleh juga berpuasa hanya pada 9 Zulhijjah yakni sehari sebelum menyambut Hari Raya Qurban atau disebut juga puasa Arafah.

Dari Abu Qotadah, ia berkata bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda,
صِيَامُ يَوْمِ عَرَفَةَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ وَالسَّنَةَ الَّتِى بَعْدَهُ وَصِيَامُ يَوْمِ عَاشُورَاءَ أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِى قَبْلَهُ
Puasa Arafah (9 Zulhijjah) dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan datang. Puasa Asyuro (10 Muharram) akan menghapuskan dosa setahun yang lalu.” (HR. Muslim no. 1162)
Seharusnya kita tidak meninggalkan amalan yang besar ini dan sudah pasti kita akan memastikan setiap Muslim akan berpuasa pada hari tersebut memandangkan ganjaran yang sangat besar yang diberikan oleh Allah s.w.t. kepada umat yang bongsu ini.
Sebagai umat bongsu pasti kita dimanjakan dengan berbagai pemberian dari Allah s.w.t. Inilah.... dimasa kita masih hidup inilah kita mesti rebut kalau boleh kesemua ganjaran yang Allah tawarkan kepada kita.
Namun puasa yang kita kerjakan itu hendaklah puasa yang sebenar-benar puasa. Puasa yang tidak melayan nafsu ketika berbuka, puasa yang tidak berkata-kata sesuatu yang sia-sia, puasa yang tidak memikirkan banyak hal-hal dunia, puasa yang memperbanyakkan mengingati kebesaran Allah dan puasa yang memperbanyakkan bacaan al Quran, berzikir serta mendirikan sebanyak mungkin solat-solat sunat. Janganlah berpuasa sebagai laziomnya kita berpuasa dimana ganjaran yang kita peroleh setelah sampai di Mahsyar kelak menunjukkan hanya sedikit saja yang kita dapat walhal ganjaran sebenar berjuta-juta kali ganda dari apa yang kita dapat. Ini adalah disebabkanh kita menaruh angan-angan nak makan apa bila berbuka nanti atau banyak bercakap perkara yang tidak mendatangkan faedah. Kekalkanlah diri kita seumpama kita sedang berada dalam syurga dimana tiada percakapan sia-sia sebaliknya banyak ziarah orang yang sakit atau ziarah untuk menghubungkan kembali silatulrahim.
Ramai dari kalangan saudara mara kita atau termasuk ayah dan ibu kita yang telah meninggal dunia sudah tidak berpeluang mengerjakan amal yang besar ini. Dalam Surah al Sajdah Allah s.w.t. berfirman.
وَلَوۡ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلۡمُجۡرِمُونَ نَاكِسُواْ رُءُوسِہِمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ رَبَّنَآ أَبۡصَرۡنَا وَسَمِعۡنَا فَٱرۡجِعۡنَا نَعۡمَلۡ صَـٰلِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ (١٢)
Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin. (12)
Mereka meminta kepada Allah untuk kembali kedunia bukan untuk menambah solat mereka agar lebih khusyuk atau mengerjakan ibadah puasa dengan lebih bersungguh-sungguh sebaliknya untuk memperbanyakkan sedekah kerana amalan bersedekah boleh dilakukan tanpa khusyuk dan ganjarannya juga hebat. Kalau pun tidak untuk bersedekah wang ringgit hendak juga membuang kayu atau sampah yang mengganggu laluan orang. Ini juga dikira sedekah atau memperbanyakkan senyum kepada sesiapa sja kerana senyum juga sedekah. 
Alhamdulillah... kita masih bernafas dan masih hidup. Ayuh kita usahakan amal kebaikan sebelum terlambat.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan