Bacaan Popular

Isnin, 12 November 2012

Kelebihan Yang Ada Pada Timun



Ada 13 item berkenaan kelebihan timun untuk di kongsikan pada artikel ini. Tetapi terlebih dulu minta maaf sebab bahasanya kurang tersusun, maklum sebab pakcik googol yang tolong terjemahkan. Asal boleh baca dan faham jadilah.

1. Timun mengandungi sebahagian besar vitamin yang anda perlukan setiap hari, hanya satu timun mengandungi Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B3, Vitamin B5, Vitamin B6, Asid Folik, Vitamin C, Kalsium, Besi, Magnesium, Fosforus, Kalium dan Zink.


2. Rasa bosan pada waktu petang, meletakkan soda berkafein dan memilih satu timun. Timun merupakan sumber Vitamin B yang baik dan Karbohidrat yang boleh memberikan yang tindak-balas yang cepat dan boleh bertahan selama berjam-jam.


3. Bosan pemelewapan cermin bilik mandi anda selepas mandi? Cuba gosokkan satu potong timun sepanjang cermin, ia akan menghapuskan kabus dan ia menawarkan ketenangkan, seperti spa mandian dan wangian.


4. Adakah ulat dan slug merosakkan ruang penanaman anda? Letakkan beberapa keping timun dalam tin aluminium dan taman anda akan bebas dari perosak sepanjang musim. Bahan kimia dalam timun bertindak balas dengan aluminium untuk membunuh bau yang tidak dapat dikesan oleh manusia tetapi membuatkan perosak tanaman ditaman menjadi gila dan membuatkan mereka melarikan diri kawasan taman anda itu.


5. Mencari cara yang cepat dan mudah untuk membuang selulit sebelum keluar atau ke kolam renang? Cuba gosok sepotong atau dua timun di sepanjang kawasan masalah anda untuk beberapa minit, phytochemical dalam timun menyebabkan kolagen dalam kulit anda menegang, pengukuhan lapisan luar dan mengurangkan penglihatan selulit. Kedutan-kedutan kasar pada kulit juga boleh berkurangan.


6. Ingin mengelakkan mabuk atau sakit kepala yang melampau? Makan beberapa keping timun sebelum tidur dan bangun lebih segar dan bebas dari sakit kepala. Timun mengandungi gula yang cukup, vitamin B dan elektrolit untuk menambah kepentingan nutrien yang telah hilang dari dalam badan, menjaga segala-galanya agar berada dalam keseimbangan, mengelakkan mabuk dan sakit kepala! 


7. Timun boleh dijadikan juadah petang atau malam atau dijadikan snek dalam pesta bersantai sambil minum-minum? Timun juga telah digunakan selama berabad-abad dan sering digunakan oleh Pengembara Eropah, pedagang dan peneroka makanan segera untuk mengelakkan kebuluran.


8. Bila ada mesyuarat penting atau temuduga pekerjaan, dan anda tidak mempunyai masa yang cukup untuk menggilap kasut? Sapukan timun yang baru dipotong atas kasut, bahan kimia dalam timun akan memberikan sinar yang cepat dan tahan lama yang bukan sahaja kelihatan benar tetapi juga menangkis air.


9. Bunyi berdenyit pada ensel pintu atau kereta boleh di hilangkan dengan menyapukan sepotong timun di tempat tersebut, pasti bunyi berdesit akan hilang.


10. Tertekan dan tidak mempunyai masa untuk urutan badan, urutan muka atau melawat ke spa? Potong sebiji timun dan letakkan dalam periuk air mendidih, bahan kimia dan nutrien dari timun akan bertindak balas dengan air mendidih. Gunakan wap yang keluar itu sebagai aroma mewujudkan menenangkan, mengurangkan tekanan terutama ibu yang baru bersalin dan pelajar-pelajar kolej semasa peperiksaan akhir.


11. Selesai makan tengah hari dan tidak ada apa-apa yang layak untuk gusi? Ambil sepotong timun dan tekan ia supaya langit-langit mulut anda dengan lidah anda selama 30 saat untuk menghapuskan nafas berbau, phytochemcials akan membunuh bakteria dalam mulut yang bertanggungjawab menyebabkan nafas berbau.


12. Mencari cara tradisi membersihkan faucets, singki anda atau keluli tahan karat? Ambil sepotong timun dan gosokkan ia pada permukaan yang anda mahu bersihkan, bukan sahaja akan ia kembali bersinar, tetapi ia tidak akan meninggalkan jalur-jalur dan tidak akan membahayakan jari atau kuku semasa anda membersihkan.


13. Memadam contengan atau lukisan pada dinding? Ambil kulit timun dan perlahan-lahan gosok atau padam bekas tulisan pen atau bekas krayon yang selalu menjadi tabiat kekanak untuk melukis lukisan mereka di dinding rumah.

Sila share bersama-sama rakan yang lain..

kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan