Bacaan Popular

Selasa, 15 November 2011

Homoseksual + Lesbian + Zina


Islam bertolak ansur dalam banyak hal dan keadaan..

TETAPI BUKAN dalam hukum-hakam yang telah ditetapkan Allah SWT dan RasulNYA.


Omar bin Al-Khattab mengatakan;

لئن أعطل الحدود بالشبهات أحب إلي من أن أقيمها بالشبهات.


Maksudnya;
“Tidak melaksanakan hudud dengan wujudnya kesamaran lebih aku suka berbanding menjatuhkan hukuman hudud dalam keadaan wujudnya kesamaran” (Musannaf Ibni Abi Syaibah : 6/514)


Diskriminasi adalah terlarang dalam Islam.

Dari Ibnu Mas'ud RA. Rasulullah SAW bersabda: 'Apabila kalian bertiga jangan berbisik-bisik berdua saja tanpa yang seorang lagi, kecuali kalian berkumpul dengan orang banyak, karena perbuatan itu menyakitkan'. HR Muttafaq 'Alaih. (Ibnu Hadjar As Qalani, Bulughul Maram, Hadis No 1383).


Begitu juga amalan homosekual + lebian + zina

Daripada Ibnu Abbas, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang kamu temui mengamalkan amalan kaum Lut, hendaklah kamu bunuh pelaku dan si pelaku.”

Beberapa pendapat mazhab lain menyatakan pelaku liwat hendaklah dibakar. Pendapat ini berpandukan hadis riwayat al-Baihaqi, sahabat Rasulullah SAW sependapat membakar pelaku dan yang diperlaku.

http://www.bharian.com.my/articles/PeguamSyarieMenulis_Hubungansejenisamalanhina/Article/print_html

Menurut Allahyarham Tuan Guru Haji Said bin Haji Ibrahim dalam kitabnya yang bertajuk “Kanun Jenayah Syariiyyah”, hukuman yang dikenakan kepada peliwat adalah sama seperti hukuman yang dikenakan kepada penzina. Iaitu, sekiranya si pelaku itu adalah muhsan (telah merasai jimak yang sah), maka hendaklah direjam sampai mati. Adapun bagi si pelaku yang tidak muhsan (iaitu tidak pernah merasai jimak yang sah), maka hendaklah disebat sebanyak seratus kali dan dibuang negeri selama setahun (Kanun jenayah syariiyyah : m.s 37)

Pendapat ini merupakan pendapat jumhur ulama. Pendapat ini menyalahi dengan satu riwayat dari Hanabilah, satu pendapat dalam Syafieyyah dan pendapat yang rajih dari Malikiyyah yang mewajibkan bunuh kepada peliwat tersebut. (‘Uqubah Al-‘Iidam : 550)

Pendapat Jumhur ulama ini adalah disandarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Abu musa Al-‘Asyari, bersabda Nabi SAW;

إذا اتى الرجل الرجل فهما زانيان

Maksudnya;
“Apabila seorang lelaki mendatangi seorang lelaki yang lain (liwat), maka kedua-duanya adalah berzina” (Sya’b Al-Iman : 5221))

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=print&sid=6493


kredit: Hizamri Johari


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan