Bacaan Popular

Jumaat, 28 April 2017

Sunnah

 

Sebenarnya dari dalam rumah kita, kita sedang menyembelih Sunnah tanpa kita sedar. Sebenarnya juga dari dalam rumah kita kita sedang membina kebathilan untuk di tiru oleh anak-anak kita. Jadi apabila mereka besar (dewasa) mereka juga akan beramal apa-apa yang kita amalkan sejak mereka kecil kerana mereka memerhatikan apa yang kita buat.

Kita yang belikan pakaian untuk anak-anak kita semasa mereka masih kecil lagi dan apabila mereka meningkat remaja kita beri kebebasan untuk mereka memilih sendiri pakaian yang mereka suka lalu mereka memilih pakaian yang kita kemukakan. Lalu mereka lebih gemar pakai 'T' shirt dengan seluar jeans. Kita pun memang sejak muda suka pakai seluar jeans  dan 'T' shirt yang memang bukan pakaian sunnah.

Sewaktu kita bawa balik nasi lemak kita pun cari sudu untuk makan nasi lemak sedangkan Nabi kita ajar makan pakai tangan.  Lalu anak kita pun cari sudu ikut kita. Kita yang ajar anak kita makan seperti itu. Jikalau kita makan pakai tangan maka sudah pasti anak kita pun makan pakai tangan.

Ketika balik kerja badan leteh kita solat di rumah dan menjauhkan masjid dalam kehidupan kita. Anak kita memerhatikan kita dan dia pun menjauhkan masjid dari kehidupannya. Sekali apabila kita sudah jadi jenazah anak kita hantar kita ke masjid untuk dimandikan dan di khafankan oleh orang masjid sedangkan anak kita maseh di luar masjid sedang sibuk dengan WhatsApp. Bukankah kita yang ajar anak kita cara begitu.

Kata Abu Hurairah r.anhu, beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda,'Di dalam zaman kerusakan ummat barang siapa dapat menghidupkan satu Sunnahku maka ganjarannya adalah pahala syahid. Hadith riwayat Tirmidzi. Tapi kebanyakkan kita bukan menghidupkan sunnah bahkan kita menyembelih sunnah dalam rumah kita.

Marilah kita usahakan agar dapat menghidupkan sunnah Baginda s.a.w. dalam setiap kehidupan kita baik waktu makan ikut cara Rasulullah s.a.w, tidur, berjalan dan cara berfikir juga cara Rasulullah s.a.w.

'Barangsiapa mencintai sunnahku berarti dia mencintaiku, dan barangsiapa mencintaiku dia akan bersamaku dalam syurga.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan