Bacaan Popular

Jumaat, 21 April 2017

Ujian Ta'at

 

Ujian pertama yang Allah s.w.t. berikan kepada makhluknya yang berakal ialah ta'at. Apabila Iblis meninggalkan keta'atannya kepada Allah s.w.t. Allah telah batalkan seluruh pengurbanan serta ibadah yang sudah dilakukannya selama 80 ribu. Semua kebaikannya musnah.

Setelah Iblis meninggalkan keta'atannya terhadap Allah, Allah ta'ala telah menterbalikkan hatinya, jika sebelum itu Iblis ta'at kepada Allah maka kini Iblis berazam untuk haling manusia dan jinn dari mendekati Allah s.w.t.

Bagi manusia dan jinn pula selepas mereka meninggalkan keta'atan mereka kepada Allah  maka akan terasa semua kelebihan yang selama ini Allah berikan kepada mereka tercabut sendirinya. Antara kelebihan tersebut ialah rezeki mencukupi (berkat), ketenangan (sakinah) dan banyak lagi. Ini yang dinamakan nikmat iman.

Kelebihan ini yang berada dalam diri kita sebenarnya adalah pinjaman terbaik dari Allah dan kita wajib pelihara bahkan sempurnakan sepanjang masa hayat didunia untuk memperbaikinya. Memperbaiki disini ialah memperelokkan iman kita sendiri.

Memperbaiki apa yang Allah kurniakan kepada kita ialah dengan cara turut perintah yang Allah sebut dalam al Quran, Allah Tanya dalam al Quran. Perintah agar kita memelihara solat serta zakat dan menyampaikan pesanan yang haq. Pertanyaan siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang menyeru kepada kebaikan dan banyak lagi.

Marilah kita teruskan keta'atan kita kepada Allah ta'ala mudah-mudahan kita mendapat petunjuk.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

2 ulasan:

  1. You have a good point here!I totally agree with what you have said!!Thanks for posting your views...hope more people will read this article!! Looking for some inspiration for your next trip? Find great vacation ideas and inspiration from Things to do with your source for the web's best reviews and travel ...

    BalasPadam
  2. In this fashion my colleague Wesley Virgin's biography begins in this shocking and controversial video.

    You see, Wesley was in the military-and soon after leaving-he discovered hidden, "mind control" secrets that the government and others used to get anything they want.

    As it turns out, these are the exact same SECRETS many celebrities (especially those who "became famous out of nothing") and the greatest business people used to become rich and successful.

    You probably know that you use only 10% of your brain.

    Really, that's because the majority of your brain's power is UNCONSCIOUS.

    Perhaps that expression has even taken place INSIDE your very own brain... as it did in my good friend Wesley Virgin's brain about seven years back, while driving a non-registered, garbage bucket of a car without a driver's license and $3 in his bank account.

    "I'm absolutely fed up with living check to check! Why can't I turn myself successful?"

    You took part in those conversations, ain't it right?

    Your own success story is going to start. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

    Take Action Now!

    BalasPadam