Bacaan Popular

Ahad, 20 November 2011

Tip Melawan Rasa Malas Ketika Bangun Pagi


Apa yang anda lakukan ketika baru membuka mata dan terbangun di pagi hari? Jangankan liat solat subuh malah ramai juga di antara kita yang tidur semula selepas solat subuh. Lambat bangun pagi banyak keburukannya.

Kebanyakan anda pasti akan menjawab malas bangun dan meninggalkan bantal. Hilangkan malas dan susun semangat semasa mula-mula mata terbuka dengan beberapa langkah tepat berikut:

1. Lihatlah Sesuatu Yang Berwarna

“Ketika mata anda terbuka dan melihat sesuatu yang berwarna, adrenalin akan terpicu dan ketika itu pula tenaga anda akan terdorong,” ujar Leatrice Eiseman, pengarah eksekutif dari Pantone Color Institute.

Gunakan warna-warna cerah seperti merah, orange atau kuning pada bantal, selimut atau apapun yang berada dekat area katil ketika anda membuka mata untuk pertama kalinya.


2. Bangun dan lihatlah Bunga Mawar

“Melihat sekuntum bunga mawar ketika terbangun, terutama bagi wanita akan meningkatkan mood dan semangatnya yang akan bertahan sepanjang hari,” kenyataan Nancy Etcoff, PhD, anggota Harvard Medical School and the Harvard University Mind/Brain/Behavior Initiative.

3. Jangan ‘Snooze’ Alarm anda

“Ketika anda menekan snooze, otak anda tahu dan akan berkata bahawa bunyi itu akan mati beberapa minit lagi, sehingga anda akan tertidur lebih lama. Tapi anda akan lebih tak endahkan mendengar bunyi itu daripada ketika mendengar bunyi itu pertama kalinya.

“Strategi yang paling tepat adalah memasang alarm pada jam dimana anda benar-benar akan bangun, jangan ‘set’kan alarm anda lebih awal kerana anda tahu perkara itu hanya akan membuat anda lebih selalu menekan tombol snooze,” kata Jodi Mindell, PhD dari The Sleep Disorders Center at the Children’s Hospital of Philadelphia.

4. Bayangkan Aktiviti Sekejap

Ketika anda benar-benar terbangun, tutup mata sekejap dan gambarkan apa yang akan anda kerjakan pada hari itu dengan penuh semangat dan positif. “Berimaginasi tentang aktiviti akan merangsang otak untuk berfikir dan anda akan berusaha mewujudkannya ketika benar-benar beraktiviti,” ujar Dana Lightman, PhD, psikolog dai Abington, PA.

5. Minum Air Segera Setelah Bangun

Meminum segelas air segera setelah terbangun adalah cara yang baik untuk mengganti cairan tubuh yang berkurangan semalamnya. “Segala sesuatu yang terjadi di dalam tubuh memerlukan air. Tanpa air yang cukup, sistem metabolisme dalam tubuh akan bekerja lebih keras yang dapat menyebabkan melemahnya fungsi organ,” ujar Holly Andersen, MD, seorang asisten profesor di Weill Cornell Medical Center.

6. Biarkan Sinar Matahari Masuk

Sinar matahari yang menyentuh kulit akan membuat anda lebih terbangun. Bacalah akhbar tepi tingkap atau keluarlah untuk sekadar minum kopi beberapa minit.

“Cahaya pagi yang masuk ke dalam tubuh bagaikan jam biologi yang akan menghentikan sekresi melatonin, hormon yang membuat seseorang mengantuk dan meningkatkan hormon serotonin yang memicu mood seseorang” ujar James B. Maas, PhD, seorang profesor psikologi di Cornell University.

7. Memicit muka

Memicit di wajah akan meningkatkan sirkulasi darah dan mempercepat bangun tidur. Mulailah memicit dari kening, pipi, trpuk-tepuk dengan tapak tangan, kemudian di kawasan dagu dan akhirnya seluruh muka. Selain meningkatkan sirkulasi darah, gerakan memicit boleh membuat anda ‘panas’ dengan cepat.

8. Bersenamlah Sedikit

Aktiviti fizikal adalah satu cara ampuh untuk mengusir rasa malas. Dapat meningkatkan mood anda kerana beberapa hormon akan keluar, seperti hormon peningkat stamina (testosteron), tenaga (dopamin) dan ketenangan (oxytocin),” ujar Helen E. Fisher, PhD, seorang anthropolog dari Rutgers University.

kredit: -eSpAcE 9808-


Salam Ukhuwah..~

3 ulasan:

  1. wah! nak try! asik bangun dlm plkul 9 ebih hingga spuluh lbih ja ~#solat subo tak terlpas

    BalasPadam