Bacaan Popular

Jumaat, 15 April 2016

Kubur

Gambar untuk hiasan sahaja.

Kubur sebenarnya adalah taman-taman syurga bagi orang-orang yang beriman dan kubur juga adalah lubang neraka bagi mereka yang tidak beriman. Namun sebahagian yang masih hidup menganggap kubur adalah tempat yang menyeramkan.

Kubur sebenarnya adalah kebanyakannya tanah wakaf. Ada orang mewakafkan tanah sendiri untuk dijadikan kubur. Jadi apabila kita menumpangkan mayat keluarga kita ditanah wakaf berarti tanah dikubur itu bukan tanah kita.... ianya wakaf.... bila sebut wakaf bermakna siapa saja boleh gunakan, jadi tak perlulah membuat binaan yang kekal seolah-olah tanah kubur itu kita yang punya kan?

Suatu waktu dulu sewaktu menguruskan satu jenazah setelah selesai mengkemukan jenazah tersebut baru perasan bahwa jenazah yang dikebumikan itu terbalik. Jenazah tersebut tidak menghadap arah qiblat tapi membelakangkan qiblat. La haula wala quwwata illa billah. Lalu talipon tanya kawan-kawan ustaz yang faham dalam kemaslahatan ini. Satu ustazkata kena bungkar semula dan satu lagi ustaz kata tak payah bongkar. Hati rasa tak puas talipon dan tanya lagi satu orang ustaz yang lagi power katanya kena bagitau pada waris, kalau waris kata bongkar bru bongkar dan kalau waris kata tak perlu bongkar itu labih baik.

Tapi nak bongkar kubur kena bagitau polis. Polis kena ada semasa kubur digali semula, begitu juga waris. Fikir... fikir... fikir. Haa.. baik jumpa isteri arwah itu dulu. Lalu dengan muka 10 sen dan dengan kata-kata yang lebih lembut gigi dari lidah terpacullah dan fahamlah perempuan itu dan dia bersetuju agar kubur itu tidak perlu digali semula. Alhamdulillah...

Tapi kenapa dalam begitu ramai orang yang ada semasa mayat dikebumikan itu tak ada orang yang perasan mayat itu membelakangkan qiblat? Jawapannya hanya Allah yang tahu. Mungkin Allah sudah terblikkan pandangan kita semua. Misteri masih menjadi misteri, jawapan belum diketemukan. Hati nak tahu juga apakah yang menyebabkan dia membelakangkan qiblat.

Alhamdulillah selepas dua atau tiga bulan berlalu peristiwa itu tiba-tiba pada suatu hari seorang anak muda memberi salam dan bagi clue. Ingat saya lagi tak? Ish... korang anak-anak muda manalah aku nak ingat sangat. Alahai... saya anak arwah yang mayat ayah saya terbalik membelakangkan qiblat. Emak saya bagitau saya berkenaan Pak Cik datang bagitau untuk minta izin gali semula. Oooo.... yer-yer... sudah ingat. Awak apa khabar? Khabar baik. 

Dalam berbual-bual yang cuma seketika itu anak muda itu pun menceritakan sedikit hal arwahnya. Katanya semasa hidup arwah tidak pernah solat bahkan dia selalu memperlekehkan orang yang solat dan agama Islam ini. Semasa dirumah dia (arwah) selalu membeza-bezakan bahawa cara agama Kristen lebih baik.

Aduyaii... agaknya inilah yang menyebabkan jenazahnya membelakangkan qiblat. Ermmm... baru tahu.

Apapun yang ada dalam diri kita semuanya kena bersih, dalam hati kecil dan lisan serta jasad kena bersih dari sifat menduakan Allah. Allah itu hanya satu, Dialah yang mentadbirkan sekelian alam dan Dialah yang mengadakan hidup dan mati bagi menilai siapakah yang lebih baik amalannya.
.
.
La haul;a wala quwwata illa billah..~ 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan