Bacaan Popular

Jumaat, 31 Julai 2015

Anugerah

Gambar sekedar hiasan.


Anugerah dari Allah s.w.t. adalah sesuatu yang sangat istimewa. Sesiapa yang mendapat anugerah tersebut maka seharusnya dia bersyukur. Anugerah tersebut berupa anak, yakni zuriat yang akan menentukan kesinambungan amal ibadat kita selepas kematian kita. Anak yang dianugerah kepada kita harus kita jaga dengan penuh amanah dengan penuh jiwa untuk suatu masa apabila kita sudah dikuburkan maka anak itu akan membuatkan Allah ta'ala suka kepada kita asbab dari amal kebajikan yang di lakukan oleh zuriat yang kita tinggalkan.

Kadangkala terdapat zuriat yang tidak bernilai untuk menghantar amal selepas kematian orangtuanya. Bukan kita setakat manusia biasa ini bahkan Nabi Nuh a.s. juga mengalami perkara yang sama dimana anaknya tidak mahu mengikutnya ketika bumi ditenggelamkan dan akhirnya anak Nabi Nuh a.s. serta isterinya mati dalam kekufuran.

Bukan sekadar anak saja angugerah yang Allah ta'ala berikan kepada hamba-hambaNya. Bahkan banyak lagi anugerah yang tidak terhingga yang kesemua itu merupakan Rahmat Allah. Rahmat Allah itu pula sebenarnya adalah satu persatu ratus sahaja yang Allah anugerahkan kepada hamba-hambaNya semasa didunia. Keseluruhan Rahmat Allah ta'ala yang lagi 99% itu Allah simpan untuk negeriu akhirat.

Sebagaimana Nabi s.a.w. terangkan bahawa berwudu dari rumah dan melangkah pergi kemasjid dimana setiap langkah kita dihilangkan satu dosa dan digantikan dengan satu pahala serta dinaikkan satu darjat. Dinaikkan satu darjat bagi setiap langkah inipun kita tidak nampak didunia ini. Tapi ada manusia yang Allah zinkan untuk melihat atau merasai darjat itu. Darjat yang Allah ta'ala anugerahkan kepada hamba-hambaNya tidak sama dengan darjat yang Dulu Yang Mulia Yang Di Pertuan Agong anugerahkan yang biasanya akan membawa gelaran Datuk, Tan Sri, Datuk Sri dan sebagainya. Dan biasanya darjat ini laku didunia sahaja.

Darjat yang Allah ta'ala anugerahkan kepada hamba-hambaNya itu apabila sudah banyak sehingga tertimbus Gunung Uhud akan hanya dirasai oleh orang itu sahaja. Ada sebahagian kisah darjat itu turut dapat dirasai oleh orang tertentu yang berada berhampiran dengannya. Inilah anugerah yang sangat berharga.

Jadi disini sudah ada dua anugerah. Pertama zuriat yang elok yang akan kita tinggalkan dan yang kedua darjat yang sentiasa meningkat bagi setiap amal kebaikan yang kita lakukan semasa hayat.

Mudah-mudahan dengan sedikit penulisan ini dap[at kita amal;kan dan sampaikan kepada yang lain. 
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan