Bacaan Popular

Jumaat, 16 Mei 2014

Si Miskin, Ulamak dan Sultan

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Salah seorang telah membawa wang sebanyak sepuloh ribu dirham sebagai hadiah kepada Ibrahim Adham r.a. Beliau terus menolaknya sambil berkata. "Apakah kamu ingin namaku dipotong dari senarai orang-orang miskin kerana sepuloh ribu dirham ? Demi Allah ! Aku tidak sanggup untuk menerimanya sama sekali.

Beliau pernah berkata, "Ahli dunia mencari kesenangan dalam dunia dan dengannya menjadi mangsa penipuan. Manakah ada kesenangan dalam urusan dunia? Jika sekiranya mereka mengetahui bahawa kesultanan yang sebenar adalah pada kita maka mereka akan memerangi kita dengan pedang."

Abdullah Ibnu Mubarak rah.alaik telah ditanya oleh salah seorang, "Siapakah insan? Beliau menjawab, "Ulamak." Dia bertanya lagi, "Siapakah sultan?". Beliau menjawab, "Orang yang berzuhud." (Yakni orang yang tidak berminat kepada dunia). Orang itu bertanya lagi, "Siapakah orang yang bodoh?" Beliau menjawab, "Orang yang mencari dunia melalui agama."

Zun Noon Misri rah.alaik berkata bahawa orang-orang zuhud merupakan sultan akhirat dan mereklah yang telah mengenali Allah. Syaikh Abu Madian rah. alaik berkata bahawa kesultanan adalah dua jenis. Satu yang memerintah negara-negara dan yang lain adalah mereka yang memerintah hati-hati manusia. Sultan yang hakiki adalah orang zuhud yang merupakan sultan bagi hati-hati makhluk.

Pendapat satu jema'ah termasuk Imam Syafei rah.alaik ialah jika seseorang itu meninggal dunia dengan wasiat bahawa sekian-sekian bahagian dari hartanya diberikan kepada orang yang paling berkefahaman, maka menurut wasiat itu orang zuhudlah mesti diberi harta itu kerana dialah orang yang paling baik kefahamannya. (Rawdh)

La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan