Bacaan Popular

Isnin, 17 Februari 2014

Ikhtibar Dari Kesah Nabi Nuh a.s.



CERITA Nabi Nuh a.s telah mengingatkan bahawa anak daripada orang soleh tidak semestinya akan menjadi soleh seperti ibu bapanya. Nabi Muhammad s.a.w juga pernah mengingatkan anaknya yang bernama Fatimah bahawa jika dia mencuri, Rasulullah akan memotong tangannya. Kesolehan seperti mana juga kemuliaan seseorang, memang tidak boleh diperoleh melalui keturunan semata-mata tetapi ia perlu dicapai dengan adanya usaha individu itu sendiri, serta pilihan dan kehendak Allah. 

Kisah Nabi Nuh dan keingkaran anaknya yang bernama Kana'an serta isterinya untuk beriman kepada Allah s.w.t menyebabkan mereka akhirnya ditenggelamkan oleh banjir besar. Betapa kecintaannya terhadap anaknya ketika Kana'an sedang berjuang menyelamatkan diri, Nabi Nuh tidak putus-putus mengajak anaknya naik ke atas kapal bersama-samanya, namun anaknya tidak menghiraukan seruan itu. Allah s.w.t telah menurunkan banjir yang besar dan telah menenggelamkan semua umat Nabi Nuh yang tidak beriman kecuali 70 orang pengikutnya yang setia.

Cinta orang tua kepada anak melebihi cinta anak kepada orang tua. Bacalah kisah Nabi Nuh a.s yang merupakan salah seorang dari lima Nabi yang paling utama. Betapa pun anaknya durhaka kepada Allah dan membangkang orang tuanya, cintanya tidak luntur. Sampai detik-detik terakhir, baginda masih mengajak anak kandungnya untuk menumpang kapalnya di tengah-tengah pukulan gelombang yang laksana gunung.

Perhatikan pula rahsia perikemanusiaan, rahsia cinta ayah yang telah tua kepada anak kandungnya, penyambung keturunannya. Meskipun Tuhan telah berkali-kali memperingatkan, meskipun Tuhan telah melarang memohon perlindungan Tuhan bagi orang-orang yang aniaya, kerana orang-orang itu pasti tenggelam dan meskipun Tuhan telah menjelaskan bahawa di antara ahli keluarga Nabi Nuh ada yang telah ditentukan terlebih dahulu bahawa mereka tidak akan dapat masuk, namun Nabi Nuh sebagai ayah tidak juga sampai hati melihat anaknya akan binasa. Sebab itu maka diajaknya, naik semasa ada kesempatan, sebelum air bertambah naik dan ombak bertambah besar. Setelah anaknya tenggelam, ketika air bah surut dan Nabi Nuh a.s bersama kaum yang beriman selamat sampai ke darat, cinta ayah belum juga putus. Ini antara lain terbukti daripada maklumat di dalam al-Quran; (Surah Hud, ayat 45-46)

Nabi Nuh a.s. menerima jawapan daripada Allah yang menjelaskan hakikat yang telah dilupai baginda iaitu hubungan `kekeluargaan' di sisi Allah juga dalam agama Allah dan neraca pertimbangan-Nya bukanlah hubungan kekerabatan darah, malah ialah hubungan kekerabatan akidah. Berdasarkan hakikat ini, anak Nabi Nuh yang terkorban di dalam banjir itu bukanlah seorang yang beriman dan kerana itu dia tidak termasuk dalam golongan keluarganya, kerana baginda adalah seorang yang beriman. Itulah hakikat agung dalam agama ini, iaitu hakikat hubungan akidah yang menjadi asas segala hubungan yang lain. Itulah tali hubungan yang mengikatkan individu mukmin di antara satu sama lain. Itulah satu hubungan istimewa yang tidak dapat dilaksanakan oleh hubungan keturunan dan hubungan kekerabatan.

Luqman Hakim seorang yang yang soleh menyedari akan tanggungjawabnya. Nasihat beliau kepada anaknya telah dijadikan teladan kepada ibu bapa yang baik dan bijak. al-Quran merakamkan nasihat beliau kepada anaknya: Wahai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah. Sesungguhnya syirik itu perbuatan zalim yang besar, katanya. (Maksud Surah Luqman, ayat 13) Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (orang lain) mengerjakan yang baik, dan cegahlah (mereka) daripada perbuatan mungkar, dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. (Maksud Surah Luqman, ayat 17).

Pengajaran daripada ayat ini ialah pesan-pesan tauhid itu harus sentiasa tertanam dalam jiwa dan kesedaran anak-anak kita. Kehadiran seseorang anak dalam kehidupan kedua-dua ibu bapa adalah sesuatu yang amat berat, satu fitnah, satu ujian daripada Allah untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran, kadar keimanan dan tanggungjawab kita untuk membawanya ke jalan yang diredai Allah. Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, suci, kata Nabi s.a.w.

Bagaimana al-Quran menceritakan tentang kesolehan dan rasa kesedaran daripada tanggungjawab Luqman Hakim sebagai bapa yang baik dalam mendidik anak. Dalam komunikasi yang penuh kasih sayang, beliau berpesan kepada anaknya agar jangan mempersekutukan Allah, dirikanlah solat, berbuat baik dan banyak bersabar. Sesungguhnya solat itu satu-satunya bekal dan nilai-nilai amar maaruf nahi mungkar yang sangat-sangat relevan bagi anak-anak yang akan menghadapi zaman globalisasi yang serba pantas.Demikianlah juga dengan Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Yaakub a.s. yang sempat memberikan wasiat kepada anak-anaknya seperti mana firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 132.

Anak adalah milik Tuhan dan mesti dipersembahkan sepenuhnya untuk (jalan) Allah. Kita sekadar diberi amanah memelihara dan memberi ilmu. Ketika Allah memerintahnya agar menyembelih anaknya Ismail yang sangat disayanginya, Nabi Ibrahim dengan rela hati melaksanakan perintah tersebut. Demikianlah kesolehan dan kemuliaan ibu bapa tidak dapat menyelamatkan anak-anak daripada pembalasan Allah s.w.t. Hanya keimanan dan ketakwaan seseorang yang dapat menyelamatkan mereka daripada balasan Allah s.w.t.

kredit: Zendagi Ekk Safar


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan