Bacaan Popular

Isnin, 15 April 2013

Spesis Insan Yang Kian Pupus

Kendi ini bukanlah kendi yang dimaksudkan seperti dalam cerita ini.


Dan daripada Ibnu Abii Al-Wardi roh.a., katanya (mafhuumya) : Daku telah masuk ke atas (pergi kepada) Sariyy Saqtiyy roh.a. dan beliau sedang menangis, dan (disebelahnya ada) dauroq-nya (dauroq adalah sejenis kendi yang ada pemegangnya tapi tidak berpipa) yang telah pecah/remuk. Maka aku pun bertanya : Apa yang telah terjadi kepada engkau ni ?

Jawabnya : Dauroq itu telah pecah / remuk.

Daku berkata : Daku (akan) membelinya (yang lain) sebagai ganti untuk itu.

Jawabnya : Engkau nak gantinya untuk aku!? walhal aku mengetahui daripada mana daaniq (duit) yang mana engkau akan membelikan dauraq itu dengannya, dan siapakah yang membikinnya? dan dari manakah tanahnya (untuk buat dauroq itu)? dan apakah yang dimakan oleh pembikinnya sehingga dia selesai daripada pembikinannya / kerjanya itu ?

Begitulah terjemahan kasar daripada Sifah As-Sofwah, susunan Al-Imaam Al-`Aalim Jamaaluddin Abil Faroj Ibnu Al-Jauziyy roh.a., mujallad 2,muka surat 372 dan 373. Subhaanallooh……

Begitulah telitinya dan wara'nya orang2 dahul. Tentulah hati2 mereka begitu suci sekali. Kalau begitulah keadaan mereka, bagaimana kita hendak membanatah mereka ?
Bagaimana kita tergamak mengenepikan ajaran2 dan nasihat2 mereka ?
Apakah masih wujud seseorang di dunia ini orang yang seperti SariyySaqtiyy roh.a. ini ?



Bayangkan…. Kendinya / dauroqnya pecah , beliau roh.a. menangis…kenapa? Kerana kendi pengganti nanti (mungkin) akan dibeli dgn duit yang datangnya dari sumber yang diragui, syubhat, dsbya….Dan mengenai pembuat atau pembikin kendi (yang baru itu) , beliau roh.a. belum tahu lagi siapa orangnya (adakah seorang yang soleh, atau seorang yang fasiq, atau bagaimana ? ). Dan beliau pun belum pasti lagi adakah bahan tanah yang akan dijadikan kendi itu pun bersumberkan tanah yang syubhat, diragui, (lebih2 lagilah kalau bahan tanah yang haram) atau bagaimana ? Dan apakah makanan yang dimakan oleh pembikin kendi itu merupakan makanan yang halal atau sebaliknya ? Atau pun syubhat dsbnya ?


Itu baru berthabit dengan kendinya…. Belum lagi ditinjau ketelitiannya dan kewara'annya dalam hal makanan, pakaian dsbnya !
Subhanallah….
Semoga Allah swt merahmati Sariyy Saqtiyy !



BETAPA DUNIA DAN UMAT HARI INI KETANDUSAN ORANG-ORANG YANG SEPERTI INI ! KALAU BEGITU, BAGAIMANA ORANG-ORANG DI ZAMAN INI MAHU JADI PEMBIMBING BAGI UMAT INI ? MAHU MENJADI MURSYID BAGI UMAT ? MAHU MENJADI `ULAMA` BAGI UMAT ? MAHU MENJADI TOKOH BAGI UMAT ? WALAU SE'ALIIM / SEBAIK / SESOLEH / SEWARA' MANA PUN ORANG2 HARI INI, TENTULAH JAUH PANGGANG DARIPADA API JIKA DIBANDINGKAN ORANG2 DAHULU SEPERTI SARIYY SAQTIYY ROH.A. 


Yang nyata, rata-rata orang hari ini, tidak kira siapa dia, samaada `alim atau pun tidak, pada `umumnya tidak terlepas daripada tempias riba….kecualilah mereka yang benar-benar dirohmati Allah swt.


YA ALLAH, SELAMATKANLAH KAMI.


Walloohu A'lam.
Semoga kita sama-sama mengambil i'tibar.
Alfaqiiru ilallah.



DAANIQ, DAANAQ : (matawang) seperenam dirham

kredit: Ustaz Jalil


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan