Bacaan Popular

Rabu, 2 Januari 2013

3 Pesan Imam Al Ghazali Untuk Pumuda Dan Remaja Islam

Pemuda sebenarnya memerlukan 3 perkara, dan ketiga-tiga ini sungguh berat untuk pemuda jika ia benar-benar hayati dan amalkan. 3 perkara yang perlu pemuda miliki ialah:

1. Hati yang bersyukur.



Firman-Nya dalam Al-Quran,

“..jika kamu bersykur nescaya Kami (Allah) akan tambah nikmat untuk kamu dan jika kamu kufur azab-Ku amat pedih”.

Bertepatanlah dengan diri kita. Bersyukur senang disebut tapi susah diamalkan. Sifat manusia yang ego dan kekadang lupa akan nikmat sering memahami erti syukur ketika masa yang senang, lapang dan tenang. Susah untuk kita aplikasikan semasa sedikit ujian menimpa.


2. Lidah yang berzikir.




“..dengan mengingati Allah jiwa-jiwa akan menjadi tenang”

Begitulah firman Allah. Sering didengar tetapi sukar untuk diamalkan. Bila ujian mendatang bermacam-macam perkara yang negatif terkeluar daripada mulut kita. Semuanya gara-gara perasaan amarah yang kuat dan dibelakakangi nafsu yang terus menyokong perasaan tersebut sehingga meninggalkan iman.



3. Jasad yang bersabar.




Sama juga seperti 2 perkara diatas. Susah diamalkan ketika diri diuji. Mampu bersabar ketika ujian yang datang mudah. Tetapi ujian yang sukar ditempuh menyukarkan jasad untuk bersabar. Firman Allah,

“..sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang bersabar”





Penutup

Itulah 3 perkara yang perlu dibekalkan untuk remaja dan pemuda. Ayuh sama-sama kita perlahan-perlahan mengamalkan 3 perkara tersebut dan berusaha untuk jadikan ia malaqah dalam diri kita. In sya Allah apabila kesemua perkara yang dipesankan oleh Imam Al-Ghazali itu diamalkan dalam kehidupan, kita akan menjadi seorang pemuda yang sejati. Pemuda yang mampu memikul amanah dan melaksanakan syariat Allah s.w.t. di muka bumi. Dan pemuda beginilah yang ditunggu-tunggu oleh ummah untuk kita menjadi pemimpin.

kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum tok wan. terima kasih berkongsi ilmu. subhanallah... sheila akan terapkan dalam diri dan keluarga, insyallah :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. W Salam wbt dan sama-sama Sheila Salim..~

      Padam
  2. da best TW...tk berkongsi dan nak share..

    BalasPadam