Bacaan Popular

Khamis, 1 Mac 2012

Wanita !! Jangan Humban Suami Anda Ke Neraka


Maaf andai ada yang merasakan topik perbincangan kali ini agak melampau. Apa yang ingin tegaskan kali ini sesungguhnya adalah perkara yang amat penting kerana sejak kebelakangan ini, sudah terlalu banyak kes yang berkaitan dengan topik ini, sampai kepada saya (penulis). Mulanya terfikir untuk membincangkan mengenai isu ini setelah menyaksikan cereka Selimut Putih di kaca tv. Bagai satu pembuka jalan, cereka tersebut membawa beberapa kes yang serupa kepada saya.

Terus terang, sejak awal penglibatan saya di dalam dunia guaman syarie dan psikologi keluarga ini, terlalu sedikit kes rumahtangga yang berpunca daripada kaum wanita, sampai ke meja saya. Bukan bererti kes-kes seperti itu tidak ada tetapi saya yakin, kes-kes yang berlaku berjaya ditangani sebaiknya oleh para suami. Malangnya, sejak kebelakangan ini, saya menerima terlalu banyak kes yang melibatkan sikap kaum isteri atau wanita yang melampau termasuklah kes menghambakan suami dan curang kepada suami. Nauzubillah min zalik. Berkaitan dengan tajuk topik kali ini, sebenarnya saya lebih menjurus kepada kes-kes yang menyerupai kisah lakonan Rita Rudaini, Norlia dan Rosdi Ramli. Ya, tentang seorang isteri yang mempergunakan kasih sayang suami untuk kepentingan diri sendiri hingga menyebabkan si anak dilaknat oleh Allah kerana menderhaka kepada si ibu.

Seperti yang pernah saya jelaskan sebelum ini, setiap anak lelaki dan anak perempuan mempunyai tanggungjawab kepada ibu bapa masing-masing. Seorang lelaki yang berkahwin juga berhak menunaikan tanggungjawab kepada ibu bapanya selagi hak isteri dan anak-anak tidak terabai. Sekali lagi saya tegaskan, hak anda sebagai isteri dan anak-anak adalah perkara yang menjadi keperluan semata-mata, bukannya satu kemewahan. Satu perkara yang perlu diingat juga, antara tanggungjawab seorang isteri kepada suami ialah menggembirakan hati suami dan tidak membebankan suami dengan perkara sia-sia. Menggembirakan suami termasuklah membenarkan suami membahagiakan hati ibu bapanya, bukannya menggunakan suami untuk menyusahkan ibu bapa suami anda hingga suami anda mengecilkan hati ibu bapanya.

Pernah dengar kisah seorang sahabat Rasulullah s.a.w bernama Alqamah? Alqamah tidak dapat mengucapkan lafaz syahadah di saat kematiannya. Bukan sekadar tidak mampu mengucap syahadah tetapi tersiksa ketika mendepani saat terakhir kehidupannya. Hinggalah Rasulullah s.a.w meminta ibu Alqamah mengampunkan dosanya barulah Alqamah dapat melafazkan syahadah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir. Sebenarnya, kesalahan Alqamah bukanlah besar malah tanpa disengajakan. Alqamah hanya tidak menjamah makanan yang dibawa oleh ibunya ketika bertandang ke rumah Alqamah. Si ibu berasa kecil hati kerana merasakan Alqamah tidak sudi menjamah masakannya lagi setelah mempunyai isteri. Hanya kerana kesalahan sekecil itu, Alqamah mendapat penyiksaan yang besar. Bayangkan jika kesalahan yang lebih besar anda lakukan kepada ibu dan juga bapa anda?

Sebagai seorang isteri, anda berperanan untuk menjadikan suami anda seorang anak yang soleh dan diredhai oleh ibu bapa suami anda kerana dengan redha merekalah, Allah akan meredhai kehidupan suami anda malahan kehidupan anda juga. Walaupun suami anda tidak mempunyai tanggungjawab sepenuhnya kepada ibu bapanya, apalah salahnya jika anda benarkan SEBAIKNYA ANDA SEBAGAI ISTERI, MENDORONG AGAR SUAMI ANDA melakukan kebaikan kepada kedua ibu bapanya. Walaupun suami anda perlu mengutamakan keperluan anda dan anak-anak, apalah salahnya jika anda berkongsi hasil pendapatan tersebut dengan ibu bapa mertua anda sekiranya mereka memang tidak berkemampuan. Rezeki yang sedikit, jika dikongsi denga setulus hati akan berkat dan tidak akan habis, insyaAllah. Perlu diketahui, membantu ibu bapa dengan seikhlas hati walaupun dengan sedikit cuma, Allah akan memberkati rezeki anda. Kalau ibu bapa mertua nyata dah mampu untuk keperluan dan perlukan hasil pendapatan suami anda untuk kemewahan, memanglah tidak perlu disokong.

Peringatan untuk semua wanita bernama isteri, termasuk diri saya sendiri: Hari ini kita adalah wanita muda, seorang isteri, mungkin juga seorang ibu muda. Akan tiba masanya kita akan menjadi tua, mempunyai anak lelaki dan bermenantukan seorang wanita muda. Andai perlakuan anda tika muda adalah perlakuan tidak baik seperti watak lakonan Rita Rudaini, anda akan turut merasai pembalasan azab tika hari tua, sama seperti watak Norlia yang sedar bahawa segala penderitaan yang dihadapi adalah kerana dia bersikap kurang ajar dengan suaminya sendiri.

Paling penting, setiap daripada kita perlu memikirkan kepentingan orang lain juga, bukan hanya memikirkan kepentingan diri sendiri. Jadikan diri anda sebagai seorang yang baik budi pekerti. Percayalah, walaupun sukar untuk hidup tetapi anda akan mempunyai hati yang tenang dan bahagia selamanya. Paling penting juga, anda tidak menjadikan diri anda, anak anda atau pasangan anda sebagai hamba Allah yang tidak diredhai di dunia atau akhirat. Jadikanlah kasih sayang anda kasih sayang yang tulus agar setiap insan di sekeliling anda turut merasai bahagia hidup di dunia dan di akhirat.

kredit: odah


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan