Bacaan Popular

Isnin, 23 Januari 2012

Perkara Yang Diharuskan Mengumpat


Mengumpat adalah perkara yang dilarang melainkan pada salah satu berikut:


1. Dizalimi.

Maka harus seorang yang dizalimi mengadu kepada orang yang boleh menghukum atau mengubah kezaliman yang dialami. Orang yang dizalimi boleh menyebut kezaliman yang berlaku kepada orang yang berkuasa.


2. Mencegah kemungkaran.


Harus minta tolong orang lain dengan menyebut keburukan dan kejahatan seseorang manusia dengan tujuan untuk mengubah kemungkaran tersebut dan mengembalikannya kepada syariat Islam.


3. Minta Fatwa.

Harus seseorang itu menyebut keburukan seseorang dihadapan hakim atau orang alim untk meminta fatwa atau penjelasan hukum. Ini berdasarkan kepada Hadis berikut:

Hindun bin 'utbah berkata: Sesungguhnya Abu Sufyan seorang laki yang amat kedekut kerana dia tidak memberi secukupnya nafkah untuk ku dan anakku. Adakah boleh aku mengambil duitnya tanpa pengetahuannya? Nabi saw menjawab:

(خذي ما يكفيك وولدك بالمعروف)

Maksudnya: Ambillah duitnya sekadar untuk keperluanmu dan anakmu dengan baik.(HR Bukhari dan Muslim)


4. Memberi peringatan pd org Islam.

Boleh memberi peringatan pada orang Islam lain dengan menyebut kejahatan seseorang yang boleh memberi kemudaratan orang tersebut. Contohnya seperti orang diminta nasihat untuk memilih jodoh, untuk mengamanahkan sesuatu dan lain2.


5. Gelaran seseorang.

Jika seseorg itu terkenal dengan sesuatu gelaran yang tidak elok seperti pendek dan dia pun redha dengan panggilan itu maka boleh menyebut nama tersebut untuk mengenalinya.


6. Orang yang buat jahat secara terang2.

Boleh mengumpat orang tak malu buat jahat di halayak ramai.



Jadi berdasarkan 6 perkara sebagai rujukan diatas bolehlah kita mengumpat atau memperkatakan keburukan seseorang dengan syarat tujuan kita itu ialah untuk mendapatkan kebaikan. Dan ingatlah setiap sesuatu perkara yang hendak kita lakukan samaada dengan lidah atau anggota yang lain hendaklah kerana Allah ta'ala.

kredit: rakangroup


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan