Bacaan Popular

Khamis, 19 Januari 2012

Ahad Yang Membosankan


Setiap hari sabtu dan ahad atau hari-hari cuti kelepasan am kita akan ternampak ada kalangan rakan kita terutama di facebook menulis pada statusnya 'Ahad yang membosankan'. Status yang sebegini sebenarnya di tulis oleh orang perempuan terutamanya yang belum berkahwen.

Nak tahu kenapa dia bosan?

Mari kita dengar perbualan antara seorang atok dengan cucunya yang bertanya soalan yang sama di bawah ini.

Cucu: Tok...

Tok: Ya cu...

Cucu: Kenapa awek tu tulis dalam facebook dia harini dia bosan tok?

Tok: Ohhh...harini kan ker hari ahad. Hari dia tak pergi kerja jadi duduk di rumah dia boringlah.

Cucu: Kenapa pulak dia boring tok. Kat rumah kan banyak krja yang boleh buat.

Tok: Orang perempuan citarasa mereka tak sama macam kita yang lelaki ni cu. Orang pompuan yang bekerja mereka ada wang dan tak di belnjakan untuk keluarga mereka, kalau belanja pun tak banyak mana. Jadi duit mereka selalunya mereka gunakan untuk membeli pakaian yang baru serta alat-alat untuk mencantekkan diri. Bukan ker perempuan tu suka orang tengok dia cantek.

Cucu: Apa kena mengena cantek dengan boring hari ahad tok?

Tok: Hari ahad dia tak dapat keluar, takder couple ataupun duit dah habes. Kalau hari lain dia kena keluar pergi kerja kalau takder tambang, duit belanja boleh minta semula dari mak atau ayah. Bila dapat keluar rumah maka dapatlah dia memperagakan pakaian serta kecantekannya di luar rumah. Sebenarnya cu...kaum perempuan di tegah mempamerkan kecantekan mereka pada khalayak yang bukan mahramnya. Jikalau pada suaminya okey.

Cucu: Ooo...macam tu...baru cucu faham tok.

Tok: Sebab itulah mereka sanggup berhabes duit gaji untuk membeli barang-barang yang boleh membuatkan mereka kelihatan cantek. Kalau cucu dah besar nanti jikalau nak berniaga jangan berniaga barang-barang yang boleh memberi kecantekan kepada kaum perempuan sebab ini juga bersubahat namanya, akan mendapat dosa. Setiap langkah kaki anak perempuan yang keluar rumahnya tanpa menutup aurat dengan betul setiap langkah itu pula kaki ayahnya menghampiri neraka.

Demikianlah dialog ringkas antara seorang atok dengan cucunya.

Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan