Bacaan Popular

Jumaat, 21 Ogos 2015

Sayang



Kita ada banyak bela kucing. Diantara banyak-banyak itu ada yang kita sayang dan ada yang kita menyampah. Namun walau bagaiama menyampah pun kita tidak menghukum kucing tersebut kerana kita tahu perkara itu tidak baik. Sekurang-kurangnya kucing yang selalu berak merata-rata akan kita kurung. Begitu juga kucing yang selalu bergaduh akan menjalani kurungan yang kita singkan dengan yang berak merata-rata. Itulah cara kita menguruskan kucing-kucing kita. Kita sayang namun kita tidak sampai hati untuk menzalimi kucing-kucing itu kerana ada antara kucing-kucing itu bila sudah sampai masa berubah menjadi baik dan kita benarkan dia bergaul dengan kucing-kucing yang lain. Bebas makan beramai-ramai, bermain bersama kucing-kucing yang lain atau bebas nak duduk lepak atas riba kita atau atas sofa dalam rumah kita. Nak lepak atas lantai pun kita tak kesah. Bahkan kalau nak keluar rumah pun kita tak kesah juga kerana kita tahu kucing tersebut akan balik semula kerumah kita.

Begitu juga Allah dengan kita. Allah ta'ala lebih menyayangi kita daripada ibu kita sendiri. Disebut dalam satu hadith bahawa kasih-sayang Allah terhadap hamba-hambaNya melebihi 69 kali dari kasih-sayang seorang ibu kepada anaknya.

Hari ini kita lihat walaupun seseorang itu tidak solat atau tidak menutup aurat seperti yang Allah perintahkan namun Allah masih memberikannya rezeki. Lihat sajalah kekayaang yang Allah ta'ala berikan kepada orang-orang kafir. Namun Allah ta'ala tidaklah memberikan kekayaan yang melampau sehingga bumbung rumah mereka diperbuat daripada emas kerana Allah ta'ala menyayangi orang-orang mukmin, orang orang yang beriman kepadaNya, taknak mereka pecahati melihat kekayaan yang Allah beri kepada orang-orang kafir.

Seperti kita membuat pengasingan kepada kucing yang mendatangkan masalah begitu juga Allah ta'ala membuat pengasingan untuk mereka-mereka yang ingkar pada perintahNya dengan menyediakan balasan buruk dan baik didalam kehidupan selepas menjalani mati yang sementara yang kita semua akan hadapi nanti. Mati yang akan kita hadapi akan mengajar kita maksud hidup didunia ini. Disitu kita akan mendapat balasan awal sebagai pengenalan dunia yang sebenar. Jika semasa hayat disunia kita disukai oleh bumi maka kita akan mendapat layanan yang sempurna dari bumi (tanah kubur) dan jika semasa hayat kita bumi membenci kita maka itulah masanya bumi melayan kita sebagaimana selayaknya menurut perintah Allah ta'ala dan kekallah kita mendapat layanan dari bumi sehingga kehari kiamat. Jika kita menerima layanan yang baik maka itu merupakan petanda yang baik lagi selamat untuk menjalani kehidupan yang bakal menjelma sesudah kiamat dan jika layanan bruk yang kita dapat maka itu juga adalah petanda kita akan mendapat kedudukan yang buruk selepas kita dihidupkan kembali selepas dunia kiamat. 

Kehidupan disana adalah kehidupan yang kekal abadi. Tiada lagi maut dan tiada ubat untuk meredakan kesakitan jika kebenaran membuktikan kita harus berada dalam neraka untuk sekian-sekian juta tahun. Menderita kesakitan tidak akan membawa maut seperti didunia. Walaupun kesakitan akibat hentaman kuat sehingga kepala pecah namun tiada lagi maut.

Jadi marilah kita menjadi hamba Allah s.w.t. yang ta'at pada perintah Allah. Setiap lelaki yang akal baligh patut datang kepada seruan azan kerana Allah suka kita menyembah akan Dia secara beramai-ramai, lebih-lebih lagi sebelum azan kita sudah berada dalam rumah Allah. Setiap kaum perempuan yang telah baligh dapat menutup aurat mereka dengan sempurna juga merupakan suatu petanda Rahmat Allah ta'ala akan turun keatas kampong kita, bandar kita, negeri kita, negara kita bahkan kepada bumi kita. Apabila Rahmat Allah mencurah-curah turun maka segala kebathilan akan Allah s.w.t. lenyapkan. 

Inilah jalan kehidupan yang benar lagi diredhai oleh Allah.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan