Bacaan Popular

Jumaat, 26 Jun 2015

Mengenai Misai dan Janggut

Gambar sekadar hiasan sahaja.

Kebanyakan kaum lelaki di Nusantara suka menyimpan misai. Kata mereka misai untuk cari makan, dan ramai pula wanita yang tertarik dengan misai mereka. Keadaan ini bermula sejak zaman sebelum kedatangan Parameswara yang memerintah Singapura lagi. Zaman itu kebanyakan orang di Nusantara beragama Hindu, Buddha atau Pagan. Namun dalam kelompok agama-agama ini agama Hindulah majoriti dan paling berpengaruh.

Seperti yang kita ketahui patung-patung dewa Hindu yang menyerupai kaum lelaki pasti akan memiliki misai yang lebat serta lentik keatas seperti yang dapat kita lihat pelakon-pelakon dalam filem-filem Tamil yang datang dari benua India. Kebetulan pula kebanyakan orang di Nusantara pada waktu itu amat terkesan dengan cerita-cerita dari filem Tamil atau Hindi yang rata-rata memiliki misai. Maka sehingga hari ini kebanyakan kaum lelaki di Nusantara suka menyimpan misai konon untuk dilihat lebih tampan dari lelaki yang tidak menyimpan misai.

Pengaruh Hindu menyebabkan kebanyakan kaum lelaki di Nusantara menyimpan misai dan mencukur janggut. Inilah pengaruh Hindu dan dibantu sistem penjajahan British. Sehingga kehari ini di negara kita sendiri Malaysia kalau nak minta kerja muka pula ada janggut ada misai pasti tak lulus. Nak jadi anggota pasolan Polis mesti rambut pendek, ada misai sikit okey tapi janggut tak boleh kecualu Benggali Singh.

Tok Wan cerita pasai misai ni bukannya apa. Sebenarnya menyimpan misai ini amalan orang Non Muslim. Orang Islam atau Mukmin sejati simpan janggut seperti Nabi mereka yakni Nabi Muhammad s.a.w. Ada banyak hadith yang menceritakan surah Nabi s.a.w. Cara Baginda s.a.w. berpakaian, cara Baginda s.a.w. memelihara rambut serta janggut.


Kita ikut sunnah Nabi s.a.w. kita pasti dapat pahala sebab ada hadith bagitau satu sunnah yang dapat kita pegang dalam zaman kerosakan umat ini pahalanya ialah 100 syahid. Jadi mengapa masih mahu simpan misai?

Janggut pula mempunyai banyak kelebihannya, antara yang jarang orang tahu ialah janggut boleh menyuburkan wanita yang selalu berada dekat dengan lelaki yang memiliki janggut itu (sudah pasti suaminya) Jadi jika ada pasangan yang sudah bertahun-tahun kawin namun belom ada anak (zuriat) usahakanlah agar si suaminya menyimpan janggut.

Janggut juga mampu menyerap habok-habok halus diudara dan dapat mencegah dari terkena bahagian muka. Sebab itu jarang dapat kita lihat lelaki berjanggut mempunyai jerawat atau lain-lain penyakit muka.

Di pendekkan cerita marilah kita gunting misai kita dan memelihara janggut kita.
.
.
.
La haula wala quwwata illa billah..~



Tiada ulasan:

Catat Ulasan