Bacaan Popular

Jumaat, 29 Mei 2015

Ubat Sakit Hati


Kadang-kadang bila cuma dengan perkara yang kecil saja hati jadi sakit. Buat itu tak kena buat ini tak kena. Contoh, konon peraturan menetapkan kertas kerja mesti diserahkan melalui email 2 minggu sebelum tarikh perlaksanaan. Namun si penerima email tidak membaca email tersebut dengan alasan cuti. Bila balik dari cuti diperingatkan melalui panggilan talipon dan katanya dah terlambat sebab tempoh 2 minggu diperlukan dan kini cuma tinggal 8 hari saja. Lalu hati jadi sakit, kenapa tidak ada orang kedua untuk mengambil aleh tugas apabila orang ini cuti. Lalu geram bertambah geram, buat itu tak kena buat ini tak kena. Solat fardhu pun jadi terganggu, tak khusuk. 

Contoh lagi satu ialah apabila jejaka idaman janji nak hantar pinangan setelah berkawan selama 3 atau 5 tahun atau lama lagi. Tunggu punya tunggu tak datang juga, penat kita buat persiapan  dengan mak ayah tak kemana-mana konon menunggu rombongan yang bakal datang meminang itu. Bila kita call tak jawap pula bagi mesej pun tak jawab lalu hati bersangka baik boleh jadi sedang sibuk dalam pemanduan menuju kemari. Tapi bagaiamana hati tidak remuk setelah menunggu sekian lama dari jam ke jam, dari minggu ke bulan. Akhirnya dia buat keputusan meninggalkan kita dalam masa kita sangat mengharap. Itulah kita ini dinasehatkan oleh ulamak dan masyaik jangan mangharap sesama makhluk tapi kita mengharap juga. Hanya pada Allah ta'ala sahaja tempat kita menaruh harap. Salah kitalah nampaknya. Tapi hati sudah tersangat remuk. Bagaimana caranya menghilangkan semua ini? Jawapannya mudah saja.

Pertama dirikan solat sunat taubat dua rakaat, maklumlah kita ini banyak buat dosa kan, kemudian dirikan pula empat rakaat solat tasbeh. Arrr... solat tasbeh inilah yang jarang-jarang kita buat kecuali bila ada program qiamulail kat masjid kita, ikut imam sebagai makmum. Tok Wan kata begini sebab Tok Wan sendiri pun gagal dalam mendirikan solat tasbeh secara infradi/istiqamah. Selalunya sebagai makmum dalam qiamulail dimasjid pada bulan Ramadhan.

Mari kita perbaiki diri sendiri dengan merajinkan diri bagi mendirikan solat tasbeh empat rakaat sekurang-kurangnya 6 bulan sekali atau 3 bulan sekali atau lebih baik setiap bulan dan terbaik diantara yang terbaik jika dapat buat setiap hari. Nak tahu apa kelebihan solat tasbeh 4 rakaat ini? Meh baca lagi...

Ada beberapa hadith dari Nabi s.a.w. yang boleh kita rujuk yang bunyinya lebih kurang begini, 'Mahukah kamu aku berikan sesuatu yang istimewa yang dengannya kamu beroleh kebahagian?' dan dalam hadith yang lagi satu berbunyi lebih kurang begini, 'Esok kamu datanglah menemui aku, ada sesuartu yang hendak aku berikan kepadamu'. Setelah sahabat r.a. itu datang keesokannya maka Nabi s.a.w. menerangkan bahawa perkara yang hendak diberikan itu ialah solat tasbeh. Pada mulanya sahabat r.a. itu menyangka bahawa Nabi s.a.w. akan memberikan sesuatu benda.

Dengan solat tasbeh segala dosa-dosa kita yang terdahulu dan terkemudian samaada dosa-dosa kecil serta dosa-dosa besar akan diampunkan. Ada ulamak yang mempertikaikan hadith ini kerana tak mungkin dosa-dosa besar turut diampunkan. Namun apabila kita melihat ramai para Muhadith, ahlu Tasawuf serta Imam-iman besar seperti Imam Bukhari, Imam Ahmad turut mengerjakan solat tasbeh, dan terkemudian para ulamak mendirikan solat tasbeh secara istiqamah kemudian mengajarkan pula perkara ini kepada anak-anak murid mereka lalu sampailah kepada zaman kita ini. Ini membolehkan kita mendirikan solat tasbeh dengan keyakinan Allah akan ampunkan segala dosa-dosa kita. Bukankah Allah ta'ala itu Maha Pengampun? 

Ada terdapat banyak tempat dalam surah al Quran dimana Allah ta'ala menyebut Maha Pengampun. Jadi tak perlu kita pertikaikan lagi. Dan jangan lupa dalam al Quran juga Allah berfirman yang lebih kurang berbunyi, 'Aku adalah sebagaimana sangkaan hamba-hambaKu kepadaKu.' Jadi bila dalam hati kita, kita bersangka baik dan bersangka Allah terima taubat kita maka Allah terimalah. Lainlah jikalau kita bersangka bahawa Allah tidak menerima taubat atau solat kita.

Apabila kita bersangka Allah terima solat tasbeh yang kita lakukan maka datanglah ketenangan. Datang juga perasaan tidak suka bersangka buruk atau sangkaan yang tidak baik keatas apa-apa perkara pun. Waktu itu kita melihat orang yang tidak solat tidak ta'at kepada perintah Allah sebaliknya banyak melakukan perkara bathil, dalam keadaan yang bersangka baik kita melihat dia mungkin lebih mulia daripada kita.

Bah... sampailah masanya kita tidak merasa hati tidak pernah tenang, sebaliknya keadaan diri kita sentiasa saja tenang berkat sakinah yang Allah ta'ala berikan kepada kita. Tabah menghadapi ujian dan segala jenis ujian. Kita belajar menghadapi apa saja masalah yang Allah datangkan dengan tujuan untuk mentarbiah (bagi belajar) kita. Sedangkan Nabi-nabi Allah ta'ala yang terdahulu pun banyak tarbiah yang telah Allah berikan kepada mereka inikan pula sebagai umat akhir zaman (yang bukan Nabi).

Berkat ketabahan inilah yang bakal kita bawa kedalam kubur dan di Padang Mahsyar kelak. Ketabahan menghadapi segala bentuk ujian yang Allah datangkan agar di Padang Mahsyar kelak kita sudah bersedia dengan huru-hara yang maha dasyat.


La haula wala quwwata illa billah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan