Bacaan Popular

Sabtu, 14 Jun 2014

Da'i Yang Bisu


Tak pernah terfikir oleh kita bagaimana orang bisu hendak membaca al Quran atau sekurang-kurangnya memahami kandungan al Quran seterusnya hendak mendirikan solat. Tapi hari ini sudah ramai kalangan yang bisu bersama-sama kita memenuhi ruang masjid dalam solat 5 waktu tanpa kita sedar.

Usaha ini dimulakan oleh Pakistan. Oleh kerana isyarat bisu adalah isyarat internasional maka ia mudah difahami oleh semua orang bisu sedunia Masalah Pakistan hendak mengembangkan usaha ini terbantut sebab Pakistan sendiri sentiasa bergolak. Banyak negara didunia tidak memberi visa kepada Pakistan.

Bagi meneruskan usaha ini Pakistan menghantar tenaga pengajarnya ke Malaysia kerana hanya Malaysia yang mampu meneruskan usaha tersebut. Sebab Malaysia lebih dikenali sebagai negara yang suka berdagang dengan negara luar dan mudah dapat visa, setiap kali PM keluar negara setiap itulah rombongan serta perjanjian perdagangan ikut sama. Mereka kata, 'Malaysia Boleh' dimana-mana.

Lagipun orang Malaysia tak kesahkan makan sangat, apa saja orang Malaysia boleh makan, dari spagetti di Italy sehingga Sukimaki di Jepun. (maaf hanya sekadar menyebut nama makanan)

Jadi sekarang ini orang bisu dari Malaysia mudah dapat visa untuk masuk ke Peru, Korea, Ghana, German, Peranchis, Turkministan, Karzikstan, Bolivia, Brazil serta Belarus di Rusia. Mereka menjalankan kempen mengajak manusia bisu kepada Allah. Manusia bisu telah mendapat hidayat dari Allah hasil usaha Da'i yang istimewa ini lakukan.

Di Malaysia sendiri bila ada Ustaz mengajar dalam masjid (kuliah maghrib) ramai jemaah duduk berbual-bual diperkarangan masjid sebab disitu pun boleh dengar sebab ada speaker diluar masjid. Tapi apablla sibisu yang mendapat giliran kuliah maghrib, dalam masjid penuh sesak, tiada seorang pun jemaah yang mahu berada diluar masjid lagi. Dakwah yang mereka sampaikan sangat berkesan sehingga ramai jemaah yang mengalirkan air mata termasuk Imam serta Jawatankuasa masjid yang lain.

Ulama serta Nabi-nabi terdahulu tidak pernah terfikir bahawa akhir zaman nanti sibisu juga akan menjadi Da'i.

La haula wala quwwata illa billah..~

1 ulasan: