Bacaan Popular

Rabu, 29 Januari 2014

Melihat Wajah Setiap Hari Takut2 Bertambah Gelap…



Telah berkata Al-Junaid rah.a. : Aku telah mendengar Sariyy rah.a. berkata (mafhumnya): "SESUNGUHNYA DAKU PASTILAH MELIHAT KEPADA HIDUNGKU SETIAP HARI DUA KALIKERANA TAKUT KALAU-KALAU ADALAH SESUNGGUHNYA WAJAHKU TELAH MENJADI HITAM / GELAP".

Begitulah petikan (terjemahan kasar) drp Sifah As-Sofwah, susunan Al- ImaamAl-`Aalim Jamaaluddin Abil-Faroj Ibnu Al-Jauziyy rah.a., mujallad 2, halaman376. Hidung adalah sebahagian drp wajah.

Memang cahaya keruhanian akan jelas kelihatan pada wajah-wajah mereka yang dekat dengan Allah swt. Cahaya keruhanian itu adalah sebagai tempias atau gambaran daripada penerimaan Allah swt terhadap amalan2 mereka yg bertuah itu.Sebaliknya pula, bagi mereka yang sentiasa bergelimang dgn dosa2 dan ma'siat, tentulah cahaya keruhanian itu akan pudar sepudar2nya.

Bagi mereka yg telah berpeluang (diberi taufiiq oleh Allah swt) bertemu secara peribadi dengan mereka yg dekat dengan Allah swt itu , tentulah dapat menilai sendiri akan betapa nur keruhanian itu terpancar dari wajah2 mereka itu. Orang yg seperti kita ini (terutamanya ana sendirilah) yang penuh dgn dosa2 zahir dan batin tentu akan merasa tersangat malu bila (diberi peluang) bertemu dengan mereka itu dan kita akan tertunduk dik kehebatan ruhani yang dianugerahkan Allah swt kepada mereka . Wajah –wajah kita yg penuh kegelapandan kehitaman pekat ini tak sanggup untuk berdepan secara terus dengan wajah2 yang penuh nur lagi diberkati itu. Malah Para Sahabat r.a. sendiri merasa akan kehebatan nurani dan keruhanian Baginda saw bila mereka duduk bersama2 Baginda saw, sampai2 ada yang `asyik tunduk sahaja bila berdepan dgn Baginda saw lantaran kerana malu dan merasakan kehebatan Baginda saw.

Kembali kepada amalan harian Sariyy Saqtiyy rah.a……..iaitu melihat hidungnya 2 kali sehari …..takut kalau2 wajahnya berubah menjadi hitam dik dosa2 yg dilakukan pada hari itu !!

Kita pula, bagaimana ? Cermin memang banyak kat rumah….. Ada check hari2 ke nur ruhani pada wajah kita (atau sebaliknya iaitu wajah kita yg gelap lantaran dosa2 yg berterusan …) ? Yg pasti, makin sehari semakin bertambah gelap wajah kita !! Atau pun kita tidak check ? Atau kalau check pun tak nampakjuga ? Kerana suluhan hati dah memang gelap ? Gelap dalam gelap memanglah tak nampak kan ? Atau pun memang kita tidak berminat untuk buat semakan ini ? Ataupun kita hanya memadai dgn melihat / menyemak hidung juga kot (tapi lagi tak nampak kot) ?

kredit: rakangroup seberang


Salam Ukhuwah..~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan